Авиокомпаниите ще ни помагат в случай на отменени полети 13.03 | 10:52

ЕС въвежда нов пакет от мерки за защита на потребителите

От Елена Кирилова

Авиокомпаниите, които анулират полети, ще трябва да резервират на пътниците си полети в конкурентните превозвачи, ако не могат да предложат полет със свой самолет в рамките на 12 часа. Това предвижда новият пакет от мерки за защита на потребителите на Европейския съюз, който ще бъде представен днес, съобщава Daily Telegraph.

Плановете за радикални промени в правата на пътниците представляват най-голямата реформа в правилата на ЕС в областта на авиацията от въвеждането им преди осем години.

Ако бъдат одобрени от държавите-членки и от Европейския парламент, новите мерки ще влязат в сила в началото на 2015 г.

Авиокомпаниите често са обвинявани в опити да не спазват задълженията си, залегнали в регламент, известен като EU261. Ето защо до момента туристите търсиха обезщетенията си чрез съда, поради липсата на ясни правила за подобни ситуации.

Съгласно промените авиокомпаниите ще бъдат задължени да плащат за максимум три нощувки в хотел при отменяне на полет. Реформата цели справяне с някои от най-спорните практики, използвани от авиокомпаниите в момента. Така на превозвачите вече ще е забранено да таксуват пътниците за коригиране на грешки в изписване на името.

Авиокомпаниите ще бъдат задължени да дават на пътниците информация защо полетът им е отменен. Те ще признават жалби в рамките на една седмица и ще са длъжни да отговарят в срок от два месеца.

Ако самолетът остане на пистата в продължение на повече от час, а хората вече са на борда му, превозвачът ще бъде задължен да осигури вода, климатик или отопление, както и тоалетна за пътниците.

Новите правила ще изяснят и кои ще бъдат "извънредните обстоятелства”, при които авиокомпаниите няма да бъдат задължени да плащат на пътниците компенсации.

Авиокомпаниите вече няма да плащат за закъснения или отменени полети, причинени от тежки климатични условия и стачки, но ще трябва да настаняват в хотел блокираните пътници. Освен това няма да плащат обезщетение, когато полетът се забави с пет часа, т.е. два пъти повече, отколкото е в момента.

По този начин на превозвачите се дават допълнителни два часа, за да намерят алтернативни полети или да фиксират проблема със самолета. Според ЕС тези мерки ще са изцяло в полза на пътуващите.

Водещи

Най-четени