Ако има копче Delete, можете ли да обясните защо България трябва да я има? 01.03 | 12:39

На конференция в София експерти обсъждат брандирането на страната ни

От iNews.bg

Конференцията "Branding Bulgaria”, посветена на имиджа на страната ни, беше открита в столичния хотел "Шератон" днес. В началото лекция изнесе един от световните експерти в областта на въпросите на националната идентичност и репутация Саймън Анхолт.

В днешния глобализиран свят ние се ръководим в своя избор от клишета. Често обаче те звучат тривиално и са такива, звучат глупаво и са такива, коментира Анхолт. И посочи примери. "Какво означава за нас Швейцария – точност, сигурност, акуратност. Какво означава Швеция – точност, сигурност, акуратност. Плюс това, че шведките са секси. Какво е Франция – шик, лукс, добра храна. Какво е Италия – същото, но и секси".

В същото време Италия обаче не се нуждае от милиони евро за опознавателни компании. Италианското правителство просто трябва да каже "Елате в Италия" и отговорът на хората ще бъде "Да!". Защото вече знаят за страната, знаят какво да очакват, разказа специалистът.

България обаче е нещо друго – тя тепърва трябва да гради имидж.

Какво точно означава бранд на една държава – това е преди всичко нейната репутация. Репутацията е важна още от времето на Уилям Шекспир. Той казва: "Ако някой открадне портфейла ми, то не взима от мен нищо. Портфейлът днес е бил мой, утре негов, а на другия ден – на някой друг. Ако открадне доброто ми име – той ми взема всичко".

Така е и със страната – репутацията е най-важната. "Ако вие мислите, че да сте България е трудно, опитайте се да бъдете Руанда...", коментира с усмивка лекторът. Според него най-важните въпроси за изграждането на нашия имидж са "Какво е България?", "За какво им е на хората България?"

Ако някоя висша сила притежава копче "Delete” и реши да изтрие България, ако малкото 9-годишно момче в Найроби или 67-годишната жена от някоя друга част на света, знае защо страната не трябва да бъде изтрита – тогава целта ни е постигната.

За изработването на стратегия, която да покаже каква страна е България, правителството има нужда от сътрудничеството на бизнеса и научните среди. Трябва да изберем къде и защо отиваме и да изготвим стратегията затова. Стратегия, която да действа десетилетия, а не един сезон, препоръчва експертът. И допълва : "Хората не променят мнението си лесно, защото не искат".

Анхолт посочи за пример изграденото мнение, че Амстердам и Стокхолм са сред най-сигурните градове в световен мащаб. Преди години на улицата в холандската столица беше убит режисьора Тео ван Гог. "И когато аз попитах за мнението на хората относно това събитие, те ми отговаряха – да, чухме за това, да, отличен режисьор, да, това е ужасно и при това на улицата на един от най-сигурните градове в света!".

Според специалиста по националната репутация има само едно по-лошо нещо от това една страна да има негативен имидж – да няма никакъв имидж. България страда именно от това.

Водещи

Най-четени