Медиатори ни помагат при спорове с туроператори 24.02 | 12:55

Най-често конфликти има заради отказ от потребление или подвеждаща информация

От Ралица Стоянова

Медиацията като алтернатива на уреждане на несъгласия извън съдебната зала може да се използва успешно и в туризма.

Най-често спорове между клиента и туристическия агент възникват заради отказ от потребление, подвеждаща и невярна информация в брошурите или сайта на агенцията, увеличаване на цените, прекратяване на дейността на туроператора и други.

Идеята на медиацията е споровете да се решат по изгоден и за двете страни начин. Преговорите трябва да се провеждат на принципа "печеля – печелиш", въведен от Роджър Фишър, специалист по водене на преговори и решаване на конфликти.

У нас Закон за медиацията съществува от 2004 г. Този начин на решаване на спорове се води от принципа на доброволност.

Факт е, че в над 80% от случаите постигнатото от двете страни споразумение се изпълнява доброволно. За да се стигне до договорка между засегнатите страни обаче, трябва да се премине през три етапа от процедурата по медиация - среща на страните с медиатора, индивидуални срещи на всяка една от страните с медиатора и финална обща среща, на която се постига споразумение.

За да се случи това, е много важно умелото водене на преговорите от медиатора. Той трябва да подпомогне диалога между страните, да разкрие интересите им и да ги насочи към намиране на решение, без да дава оценка и готови отговори.

Именно заради това от Асоциацията на медиаторите, заедно с преподавателите от Harward wall school, са разработили наръчник на медиатора. Той предлага набор от препоръки, предложения и техники за успешна медиация.

Асоциацията провежда и обучителен курс за медиатори, който трае около 70 часа. По време на него се изучават алтернативни решения за спорове – арбитраж, ранна оценка, съкратен процес. Завършилите обучението получават сертификат от Министерството на правосъдието.

Водещи

Най-четени