По-строги правила ще върнат българите по родните курорти 06.02 | 18:02
Хората подкрепят урегулирането на плажната търговия, но не и пълното й премахване
По-строги правила и контрол по българските морски и планински курорти ще върнат в тях българите, които предпочитат да почиват в чужбина. Такъв извод може да се направи от резултатите от анкета на "Галъп интернешънъл" сред родните потребители. От запитването става ясно, че повечето българи, които могат да си позволят и планират почивка, ще изберат българското море или планина. Други обаче са категорични, че ще отидат в чужбина. Сред вторите обаче има хора, които казват, че биха се посетили отново български курорт, ако в тях бъдат въведени по-строги правила и по-строг контрол.
46% от българите над 18 години казват, че в последните пет години са почивали, макар и за малко, на български морски курорт. 35% пък твърдят същото за планински курорти у нас. 20 на сто пък са ходили на море в чужбина, а 2% - в планински курорт в друга държава.
41% казват, че в започващата година ще посетят български морски курорт, 31% твърдят, че ще идат на български планински курорт. 15% се надяват да отидат, дори и за кратък отдих на море в чужбина, а 3% - на планина в чужбина. Очевидно родната публика остава най-големият клиент на туристическата ни индустрия. Данните са от нов експресен сондаж от традиционната изследователска програма на "Галъп интернешънъл" по потребителски теми. Анкетата е осъществеа съвместно Националния борд по туризъм и със Съюз "Произведено в България".
Мнозинство от българите са крайно категорични за въвеждане на повече правила и ред в курортните места. Например, всякакви мерки за въвеждане на ред по плажовете се одобряват. Мнозинство от 92% приемат идеята по-ясни правила къде могат да се разполагат каравани и палатки. 84% пък одобряват тавани на цените на чадъри и шезлонги. Мнозинство от 63% принципно одобрява идеята за категоризиране на плажовете.
Всички мерки предлагани от ресорните администрации срещат почти инстинктивна подкрепа сред обществото. Респективно, 39% одобряват работата на туристическото министерство, 35% не я одобряват, а останалите се колебаят.
Мнозинство от 55% одобряват прословутите преместваеми обекти по морето да добият стандартизирана визия. 36 на сто са на обратното мнение, а останалите се затрудняват да отговорят. Мнозинство от 67% обаче не е съгласно подобни търговски обекти около плажовете да бъдат напълно премахнати и продажбата на храни и напитки да се премести изцяло към първата линия с хотели. Очевидно подобна мярка едновременно би затруднила и родните туристи, и оскъпила покупките им поради надценките в хотелите.
Явно всякакви мерки за повече ред в туристическите райони се възприемат, но и крайностите се отхвърлят. Друг пример в това отношение: за 62% проверките по курортните места трябва да се правят незабелязано и през цялото време – за да има постоянен контрол. Малцинство от 36% избират становището, че проверките по курортните места трябва да се правят заедно с медии и в присъствието на туристите – за да има повече гласност. Останалите се колебаят. Явно обществото ни предпочита по-скоро постоянните, отколкото показни мерки. Вероятно това се дължи и на цялостния скептицизъм към прекалено медийни акции и към политическата прослойка въобще, обясняват от социологическата агенция.
Бяха проверени и други подобни двойки твърдения, които да уловят генералната структура на нагласите по потенциални алтернативни становища по дадени теми. Например, беше зададен и провокативният въпрос дали като цяло концесионирането и въобще формите на стопанисване на плажовете са по-добрият вариант, или пък липсата на стопанисване и концесиониране – за да се съхрани максимално природният вид. Както можеше и да се очаква, 79% предпочитат концесионирането и стопанисването на плажове – за да се поддържа ред и чистота, а 17% предпочитат природния им вид. Дилемата е трудна, защото стопанисването и поддържането не противоречи на максимално природния вид на плажовете. Затова и въпросът целеше да покаже по-скоро каква е онази част от българите, които предпочитат краен вариант. Тези 17% се равняват на почти милион българи. Това значи, че за милион наши сънародници отдалечаването на туристическите места от природата и спокойствието е толкова тежко, че биха предпочели дори липса на стопанска грижа.
Когато става дума за зимния туризъм мнозинство от 67% смятат, че той като цяло се нуждае от нови лифтове и съоръжения, а 19% са на обратното мнение. Очевидно, развитието на зимния туризъм и ски спорта се подкрепя, новите лифтове и съоръжения не се възприемат като проблем. Проблем се вижда по-скоро в опасността от презастрояване – както беше отбелязано в друг скорошен наш сондаж, отбелязват от "Галъп интернешънъл".
Водещи
-
Тъжният понеделник или Blue Monday тази година се пада на 20 януари
Този ден не е строго закован на една и съща дата. Задължително обаче е третият понеделник от...
20.01 | 09:30
-
Регионалната здравна инспекция във Видин обяви грипна епидемия в областта
Увеличен е броят на спешните повиквания към телефон 112 от пациенти с грипоподобни симптоми....
20.01 | 09:14
-
Слънчево и сравнително топло над цялата страна
20.01 | 08:00
-
Фънки празнува 65 г. 3 дни с приятели на прасе
Той си пожела Maserati с четири врати за празника
19.01 | 15:30
Най-четени
-
Слънчево и сравнително топло над цялата страна
20.01 | 08:00
-
Регионалната здравна инспекция във Видин обяви грипна епидемия в областта
Увеличен е броят на спешните повиквания към телефон 112 от пациенти с грипоподобни симптоми....
20.01 | 09:14
-
Цените на горивата вървят нагоре, макар и бавно
Само за 30 дни те поскъпнаха по бензиностанциите с 5-6 стотинки за литър, а на места и с повече
19.01 | 11:00