Румънската любов към българските курорти 02.05 | 13:05

БТА рекламира туризма в България на Осмата медийна среща в Букурещ

От Нели Минчева

България като привлекателна туристическа дестинация за румънските туристи е темата на голям туристически форум, който ще се състои в рамките на Осмата среща на българските медии в Букурещ. Срещата се организира от БТА и Асоциацията на българските медии по света и ще се проведе между 16 и 20 май.

Заместник-министърът на икономиката, енергетиката и туризма Иво Маринов ще представи възможностите за целогодишна почивка у нас. Участници във форума ще бъдат кметът на София Йорданка Фандъкова, която ще представи София като кандидат за културна столица на Европа през 2019 година, Даниел Панов, кмет на Велико Търново, туристическият бос Стефан Шарлопов и др. На представянето са поканени български и румънски журналисти, кметовете на София и Букурещ, бизнесмени. Форумът ще се случи и с подкрепата на Петрол, ЧЕЗ България, Първа Инвестиционна Банка, АЕЦ Козлодуй, Оргахим, Димитър Маджаров, Уестърн Юнион, Астра Зенека.

"Медийната среща е точно преди началото на сезона и е изключително добра възможност за представяне на България", подчертава Иво Маринов. Вижте и кратко интервю по темата с него:

Господин Маринов, какви ще са акцентите в презентацията ви на България като привлекателна туристическа дестинация за румънските туристи в рамките на годишната медийна среща, организирана от БТА?

- Акцентите ще бъдат, разбира се, върху представянето на страната ни като модерна дестинация през цялата година. Ще включим новото за летния сезон, малко повече информация за нови дестинации, атракции и активни почивки, както и за сигурността на туристите. Ще подчертаем позиционирането на България като дестинация за културен туризъм, със съхранена природа и богати възможности за балнео-, СПА и уелнес туризъм.

Какви са последните данни за броя на посещенията на румънски туристи миналата година и очаквания ви за тази година като цяло и в частност на база ранни записвания за лятото? Какви са приходите от посещенията на румънци у нас за миналата година и очакванията ви за тази година?

- През 2011 г. България е била посетена от 960 365 румънски туристи, което е ръст от 4.6 на сто в сравнение с 2010 г. С пазарен дял от 16 на сто за всички задгранични пътувания, съответно 15 на сто за ваканционните, България е най-важната дестинация за гражданите на северната ни съседка. По данни от големите туроператори, които работят на пазар Румъния, ранните записвания до 15 април са били повече от миналата година с 5-6 на сто. Очакванията са за запазване на същите нива за летния сезон като през 2011, тъй като много румънци ще пътуват с коли до Гърция поради намаляването на цените там, както и поради по-силните записвания от пазари Русия, Украйна, Централна Европа и stop sales в много от хотелите по Черноморието, които вече са запълнили базите си. Приходите от посещения на румънски туристи през 2010 г. са били 3.3 млн. евро според данните от проучванията на десет генериращи пазари по наш проект от оперативна програма "Регионално развитие”.

Какво показват данните за интереса на българите към почивка в Румъния през миналата година и прогнозите ви за тази?

- Българите, почивали в Румъния през 2011 г., са били 327 603, което е ръст от 13.7 на сто в сравнение с 2010 г. На този етап е трудно да се направи прогноза, но очакванията са за запазване на тези нива, като не предполагаме съществено увеличение.

На кое място сред европейските страни се нарежда по брой туристи и приходи от нощувки румънският пазар за България?

- Сред европейските страни Румъния се нарежда на първо място за България по брой туристи през 2011 г., когато те са били 960 365.

Кой сезон е предпочитан от румънските граждани за почивка у нас и респективно кога българите планират ваканцията си в Румъния?

- Летният сезон е предпочитан от румънските граждани за почивка в България, тъй като най-често свързвания със страната ни вид почивка е на море. При това тя се възприема като много по-добра алтернатива на румънските морски курорти. Пътуванията на румънски граждани до България са с дял от 79 на сто по данни от лято 2011 г. След тях се нареждат ски и зимните почивки, почивките с разглеждане на забележителности, пътуванията за празничните дни (Коледа, Великден, Нова Година) и почивките all inclusive.

Какъв е профилът на румънския турист – възраст, семейно положение, среден брой нощувки, в какви курорти и хотели и по колко средно на ден е склонен да похарчи у нас?

- Относително висок дял от румънските граждани, които пътуват до България, са във възрастовата категория от 35-54 години. Втората по големина група са хората на възраст от 15-34 години. България е предпочитана от румънски туристи със средни и високи нива на образование, като 31 на сто от тях са с деца под 15 години, живеещи в семейството. Средната продължителност на пътуванията до България е 6 нощувки.Най-чести са пътуванията с продължителност 4-7 нощувки (39 на сто), следвани от престой от 1-3 нощувки (32 на сто). Разходите на румънските граждани при техните пътувания до България са средно 360 евро за едно лице. Това съответства на средни разходи за нощувка от 57 евро (което е повече от средствата, изразходвани за всички останали задгранични пътувания на румънските граждани).

От какво са най-доволни румънските туристи при престоя си у нас и от какво най-често се оплакват?

- По данни от направените проучвания на пазара през 2010 г. по проект по ОП «Регионално развитие» България като туристическа дестинация има положителен имидж за румънските туристи. Тя е спонтанно свързвана с близост, лесна достъпност, подходящи цени, добро качество на обслужване и комфорт. Ние предлагаме изгодни цени за високо качество на услугите, чисти плажове и морска активност и всичко това се намира много близко до тях. Наред с това страната ни е асоциирана и с известна несигурност и сравнително по-ниски доходи на хората, но това се отнася за районите извън курортите и туристическите зони.

Кои са основните проблеми, които би трябвало да решим, за да увеличим потока на румънски туристи у нас?

- Важно е да се засилят представянето на България и маркетинговите и рекламните дейности за промоцията й като дестинация през цялата година. Преди всичко е необходимо да се повиши информираността за нашата страна, да се подсили имиджът й и всичко това да бъде в обхвата на рекламна кампания, реализирана в тясно сътрудничество с журналистите, които пишат за туризъм. Особено важна е и онлайн промоцията. Имаме препоръки националният туристически портал да е с версия и на румънски език и да включва възможности, с които разполагат социалните медии.

Какво беше определящо при избора ви да презентирате страната ни в рамките на медийната среща на БТА?

- Пазар Румъния е един от целевите и стратегическите за нас, а медийната среща ще достигне до широк кръг аудитория и това беше водещото. Форумът е точно преди началото на сезона и е изключително добра възможност за представяне на България като привлекателна туристическа дестинация, за презентиране на нови и различни маршрути от нея. Това е също добър начин да насърчим записванията на румънците не само за морски ваканции, но и за пътешествия из вътрешността на страната ни, за посещения на културни забележителност, за еко- и приключенски турове, голф, СПА и уелнес почивки.

Румъния е значим туристически фактор, смятат експерти

Преди малко повече от десет години никой не си представяше Румъния, като значим туристически фактор, от който българският туризъм може силно да се влияе. Това заяви за БТА Румен Драганов, директор на института за анализи и оценки в туризма.

Според него в последните пет години обаче се наблюдава силно увеличение на пътуванията от северната ни съседка, който обърна представите и наложи преориентация на целия туристически сектор.

Самият факт, че броят на туристите се увеличаваше с темпове над 30 процента средногодишно и фактът, че броят на туристите надхвърли 1.7 млн през 2008 накара туристическите комплекси бързо да назначат кадри, говорещи румънски, както в хотелите и ресторантите, така и по цялата верига на предоставяните туристически услуги, обяснява Румен Драганов.

Стана обичайна практика размяната на полицейски служители в активния летен туристически сезон в черноморските туристически комплекси. Оказва се, че докато за българите Румъния е на север, което означава по-ниски температури (с 1-2 градуса на морската вода през лятото), то за румънските туристи България е сигурен топъл Юг, смята Драганов. И докато за българите от североизточна България близкото летище в Букурещ бе припознато за основно международно летище, за разлика от далечната Аерогара София, то за румънците близкото разстояние до Русе, Велико Търново, Албена и Златни пясъци се превърна в любима цел за еднодневни екскурзионни туристически пътувания, допълва туристическият експерт. Пет години след началото на инвазията може да се каже, че сега румънските туристи много добре припознават както северното, така и Южното черноморие, и не по-малко известните зимни курорти Пампорово, Боровец и Банско.

Близо една трета от румънците преминаващи българската граница при Русе и Калафат, пресичат страната на път за курортите в Турция и Гърция. И докато в началото някои избягваха да спират дори за зареждане на бензин в бензиностанциите и не обменяха валута, то все повече се забелязват автотуристи които се отбиват от основния транзитен маршрут и търсят културни и кулинарни развлечения, каза още Драганов. Според него са се увеличи близо два пъти търсенето на балнео, СПА и уелнес услуги - основно в месеците извън високия туристически сезон през лятото и в зимните месеци. Нараства интересът към краткосрочни ваканции, свързани с общите празници - Коледа, Нова година, Великден, Гергьовден и дългите уикенди през есента.

Наскоро румънската преса обяви, че причината е в доста по-ниските цени, които България предлага, особено в олинклузив ваканциите. Интензивните срещи между туроператори на двете страни, които се провеждат в последно време, и засиленото присъствие на туристическите борси и изложения, както и увеличаващите се средства за реклама, показват интереса и на двете страни към увеличаване на туристообмена, каза още той.

Според него все още никой не може да се ангажира с прогноза, какъв е капацитетът на румънския пазар. След леко забавяне, през 2012 година се очаква ръст от 11 процента. Поне от началото на годината досега това е факт. Туризмът е другият основен фактор, който сближава румънци и българи, реализирайки големи приходи в България. След приемането на България и Румъния в Европейския съюз на 1 януари 2007 г. между двете държави има много по-интензивни туристически контакти.

През последните четири години (от 2007 г.) близо един милион туристи почиват всяко лято на българското Черноморие, зимата в нашите планински курорти. По данни на Министерството на икономиката, енергетиката и туризма на България през 2010 г. 917 950 румънци са пътували до България, което е спад с 2.6 процента спрямо 2009 г. За 2010 г. година Румъния се нарежда на първо място сред останалите държави по туристически посещения в България. За същата година 288 1877 българи са пътували до Румъния, което е спад със 30.5 процента спрямо 2009 г. За 2010 г. Румъния на трето място сред предпочитаните дестинации от българите. По данни на посолството на България в Румъния през периода януари - ноември 2011 г. 896 412 румънци са посетили България, което е ръст от 4,6 процента спрямо същия период на 2010 г.За същия период броят на българските граждани, пътували в Румъния, е 307 350 души, което е ръст от 14,5 процента спрямо същия период на 2010 г.

Водещи

Най-четени