КЗП: Интернет търговците трябва да поемат разходите за връщане на дефектни стоки 05.01 | 10:45
Магазин продавал, бижута с фалшиви сертификати за качество, са установили от Комисията
Онлайн ориентираните потребители могат да се сблъскат с три основни групи проблеми, когато си поръчат дадена стока през интернет и при нейното пристигане установят разлики спрямо очакванията им по отношение на нейните качества и характеристики. Това каза председателят на Комисията за защита на потребителите (КЗП) Димитър Маргаритов по телевизия Bulgaria ON Air.
"Първата група проблеми е свързана с т.нар нелоялни практики – когато търговецът умишлено е въвел потребителя в заблуждение относно достойнствата на продукта, който му предлага", посочи Маргаритов. Той даде пример със случай, в който Комисията е установила, че конкретен електронен магазин е придружавал продаваните от него бижута с фалшиви сертификати за качество. "Това означава, че те нямат тези характеристики, които въпросните сертификати ѝ приписват", коментира той. "Нашето решение по такива случаи дава възможност на потребителя да развали сделката и да получи всичко, което е платил за стоката и разходите по нейната доставка и връщане на търговеца.
Включително да претендира някакво обезщетение, ако е претърпял вреди в резултат от това умишлено въвеждане в заблуждение или скриването на важна информация, която би могла да повлияе върху потребителското решение", обясни председателят на КЗП. Маргаритов допълни, че наред с това търговецът бива и санкциониран от Комисията за прилаганата нелоялна практика. Понякога клиентът може да получи нещо различно от поръчаното от него просто поради грешка на търговеца. В тези случаи потребителите имат право на рекламация. "Тогава отново и разходите за връщането и привеждането на сделката в съответствие с параметрите, които тя е трябвало да има от самото начало, са за сметка на търговеца", разясни председателят на КЗП.
Третата група въпроси е свързана с безусловното право на отказ от онлайн покупка на стоката, просто защото тя не е харесала на потребителя. "Вие си поръчвате нещо. Идва същото нещо, но преценявате, че то не Ви харесва по причина, която не сте длъжни да споделяте с никого или дори и самият Вие да не можете да определите точно, но решавате, че ще го върнете. Имате такова право в 14-дневен срок. Разходите по упражняването на въпросното право на отказ много често са за сметка на потребителите", разясни Маргаритов. Той направи важното уточнение, че търговецът обаче е длъжен да упомене това обстоятелство в електронния си магазин, тъй като в противен случай потребителят няма да дължи сумите за куриерските услуги.
Много хора се оплакват в КЗП, че чакат твърде дълго време да получат парите си обратно, каза още Маргаритов. А по закон търговците са длъжни също в 14-дневен срок да възстановят на клиентите си плащането по начина, по който са го получили – по банков път, чрез наложен платеж или друг способ. Това е и едно от най-често санкционираните от КЗП нарушения в онлайн търговията, отбеляза председателят.
"За да могат потребителите да очакват, че нашата намеса ще има положителен резултат при проблем, трябва максимално добре да опазят всички материали, които са свързани с общуването с търговеца по повод извършването на дадената покупка", обърна внимание председателят на КЗП. И уточни, че не е задължително те да са на физически носител, могат да бъдат и електронни файлове. "Тогава за контролния орган е много по-лесно да установи, че от търговеца в определените срокове, в определеното време или не е направено необходимото, или реакцията е била неадекватна. Оттам нататък бихме могли да наложим санкция, от една страна, и от друга – да помогнем на хората да получат в максимално кратки срокове онова, което им се полага", добави той. Димитър Маргаритов препоръча хората да не се предоверяват на оферти от физически лица в интернет, както и на търговци, които предлагат "маркови" стоки на многократно по-ниски цени от средните за тях на пазара. Причината – или нищо няма да получат срещу парите си, или стоката ще е със значително по-ниско качество.
Водещи
-
Йотова: Отстраняването на Росен Желязков беше странно
„През последните месеци тази сглобка твърдеше, че трябва да направят големи компромиси в името...
26.04 | 13:45
-
Володимир Зеленски предупреди, че руският контрол над Запорожката АЕЦ заплашва с радиационна катастрофа
Изявлението му дойде в деня, в който се навършват 38 години от ядрената катастрофа в Чернобил...
26.04 | 13:15
-
Деян Николов: България не покрива критериите и вратата за еврозоната година ще остане затворена
Той обясни, че предстои и проблем с бюджетния дефицит.
26.04 | 12:59
-
Карантинираните паралелки от коклюш са под 0,3 процента за цялата страна и са по-малко от 100
По повод на карантинираните паралелки, статистиката е такава, че е за цялата училищна система...
26.04 | 12:45
Най-четени
-
ЦИК отказа участието на партия „АТАКА“ на Волен Сидеров в изборите две в едно на 9 юни
Причината Комисията заличи регистрацията на партията е недостатъчен брой подписи за...
26.04 | 11:15
-
Първан Симеонов: Всички се борят за любовта на Борисов
"Това е демонстрация на сила. ПП-ДБ са в отбранителна позиция и това е проява на сила, в която...
26.04 | 10:45
-
Петков: Това, което чух от г-н Борисов, е, че има голям гръб, който е хлъзгав
Той заяви, че е абсолютно сигурен, че Мария Габриел не би сложила имена в проектокабинет,...
26.04 | 11:30
-
Днес ще е предимно слънчево
Максималните температури ще са между 16° и 21°, в София – около 16°.
26.04 | 09:15