Public eye: Швейцарски фирми заливат Африка с токсични горива 22.09 | 20:30

Циничните компании изнасят чист петрол от Черния континент, връщат го обратно като „африкански дизел“ - с 280 пъти повече сяра

От iNews.bg

Три швейцарски фирми от години заобикалят екологичните стандарти и по скандален начин разпространяват високотоксични горива в няколко страни от Западна Африка. Това показва разследване на неправителствената организация в Швейцария Public eye, цитирано от БГНЕС.

Разследването със заглавие "Мръсен дизел: как швейцарски търговци наводняват Африка с токсични горива" разкрива, че става дума за гигантска търговска мрежа, в която роля играят холандските пристанища Амстердам и Ротердам и белгийското Антверпен (наричани общо с абревиатурата ARA).

Става ясно, че швейцарските търговци от фирмите "Витол", "Трафигура", "Адакс и Орикс" и няколко по-малки компании, се крият зад имената на компании като Shel и Puma и имат доминираща роля на пазара на петролни продукти в много африкански страни, особено в Западна Африка.

Други големи компании като Glencore, Mercuria и Gunvor, които не разполагат с вериги от бензиностанции, също играят голяма роля в доставките на горива за африканските пазари.

Швейцарските търговци безскрупулно използват ниските стандарти в страните на Черния континент и на практика местното население плаща със своето здраве за печалбите им, посочва организацияга.

В проучването на Public eye се виждат шокиращи данни – например дизеловото гориво съдържа 380 пъти повече сяра, отколкото е позволено в Европа.

От доклада, който е с обем 160 страници, се разбира, че на практика швейцарските търговци изнасят от Западна Африка качествени горива, които в зоната ARA получават токсични добавки и после се връщат в Африка под формата на токсични и опасни за здравето горива.

Тази смес е кръстена нарицателно "африкански дизел".

Специалистите от Public eye разкриват, че "цинизмът на швейцарските фирми е безкраен”, доколкото изнасяния от Нигерия петрол има най-малко сяра от всички видове добиван суров петрол, но след като мине през ARA се връща в Африка като отрова. Сред страните, които имат най-ниски екологични стандарти и внасят "африкански дизел", е Мали, следват Замбия, Сенегал, Гана и Бенин.

В резултат на отровните горива днес въздухът в Лагос и Дакар е по-замърсен от този в Пекин. Представители на НПО са проверили петролни резервоари в Амстердам и Ротердам и са открили в тях висока концентрация на сяра и други канцерогенни вещества.

От Public eye правят извода, че горива, които не могат да бъдат продавани в Европа, се произвеждат на Стария континент и биват изнасяни. Ппредставителите на НПО и техните африкански партньори призовават към налагане на пълна забрана за внос и употреба на некачествено и високотоксично гориво на Черния континент.

Има прогнози, че през 2030 г. в Африка ще има три пъти по-голям брой смъртни случаи, предизвикани от отделяните от двигателите вредни частици във въздуха, отколкото в Европа, Япония и САЩ, взети заедно.

Водещи