Открихме най-малката планета извън Слънчевата система 21.02 | 16:08

Кеплер-37b е голяма колкото Луната и е неподходяща за живот

От Кремена Бедерева

Астрономи откриха най-малката, известна досега, планета извън Слънчевата система, която е с размер колкото Луната, съобщи БТА.

Планета, известна като Кеплер-37b, не изглежда подходяща за живот поради няколко причини. Тя се намира прекалено близо до звездата си и температурата ѝ е твърде висока – на повърхността е 371 градуса по Целзий. Няма нито атмосфера, нито вода.

"Новото откритие увеличава опасността Вселената да е задръстена с планети, които са дори по-малки от Земята, правейки откритието "абсолютно объркващо", каза астрономът Джеф Марси, който не е участвал в екипа.

Първата планета извън Слънчевата система беше открита преди почти 20 години. Оттогава броят на новооткритите тела се увеличи много, особено след изстрелването на телескопа "Кеплер" през 2009 г. Вече са известни 861 екзопланети, но едва напоследък специалистите откриха подобни по размер на Земята.

Миниатюрното небесно тяло е засечено от телескопа, който проследява едновременно над 150 000 звезди за леко намаляване на тяхната яркост. Това е признак, че планета преминава пред звездата.

Кеплер-37b обикаля около звезда, която е на 210 светлинни години в съзвездието Лира и е една от трите известни в тази система.

Откривателят на планетата Томас Баркли от института "Еймс" на НАСА толкова се развълнувал, когато я видял, че дни наред повтарял репликата от "Междузвездни войни": "Това не е Луна".  След това международен екип работил повече от година, за да потвърди, че това наистина е планета.

Откритието е описано в сп. Nature. Учените търсят планета с размера на Земята в т.нар. "златна  зона", която не е нито прекалено гореща, нито прекалено студена, за да може върху повърхността й да има така важната за живота  вода. Новооткритата планета не е такава, но това "не намалява  факта, че е нов важен маркер по пътя към обитаемите планети,  подобни на Земята", каза Алън Бос от института "Карнеги", който не е участвал в екипа.