КЗП ще дебне чейнчбюрата да не мамят туристи и гърци 02.07 | 20:27

Заради кризата в Гърция Комисията ще проверява сарафите в цялата страна

От Ростислава Иванова

Комисията за защита на потребителите (КЗП) започва масови проверки на обменните бюра в страната заради туристически сезон по морето и критичната ситуация в Гърция, която може да доведе до по-активно търсене на обменни услуги у нас от страна на гърците. Инспекторите ще следят за коректното представяне на информацията за валутния курс и за евентуални опити за измами на потребителите.

Това съобщи на брифинг днес председателят на Комисията за защита на потребителите (КЗП) Димитър Маргаритов и добави, че в последните месеци е намалял процентът на нарушенията в бюрата.

Комисията продължава и тематичните проверки по безопасност при продажбата на велосипеди. Търговците ще бъдат проверявани за това дали предоставят необходимата информация на клиентите относно безопасната употреба на велосипедите и притежават ли необходимите документи за безопасност на колелетата.

В последните три месеца инспекторите са извършени 8151 проверки и са съставили 717 акта за нарушения. 641 от тях са по направление "Безопасност на стоките и услугите”, по които са съставени 60 акта. Издадени са заповеди за забрана и изтегляне от пазара на 21 опасни стоки.

Във връзка с инициативата за проверки на детски стоки за свободното време като ролкови кънки, тротинетки и скейтборди, е установено, че по-често е налице задължителната предварителна информация и търговците разполагат с документите, удостоверяващи безопасността на предлаганите продукти.

В рамките на кампанията за проверки на увеселителни съоръжения за деца са извършени 55 инспекции за безопасност на предлаганите услуги в обществено достъпни открити и покрити увеселителни обекти с поставени атракционни съоръжения. В 7 от случаите са установени нередности и са предприети административни мерки. При четири от тях е наложена административната мярка "временно спиране предоставянето на услугата”, тъй като търговците не са представили документи, доказващи съответствието с изискванията за безопасност на предлаганата услуга.

КЗП е извършила и 1324 инспекции в заведения за хранене и развлечения, места за настаняване, туроператори и турагенти. Съставени са 124 акта на обекти, предлагащи туристически услуги под категорията. Има и случаи на работещи обекти без категория. Констатирани са също липса на поставени на видно място табели за категорийната символика на обекта или несъответствие на надписите за вида, наименованието и категорията на туристическите обекти. Всичко това въвежда туристите в заблуда, посочи Маргаритов.

В някои заведения инспекторите са установили лист и карт-менюта с липсващи цени или грамажи или пък цените на предлагания асортимент са били обявени в евро. Издадени са 12 заповеди за налагане на принудителната мярка "временно затваряне на туристически обект” и предстои издаването на още 13 за предоставяне на туристическа услуга в некатегоризиран обект или без открита процедура по категоризиране.

В хода на течащите проверки на спиртните напитки, предлагани в заведенията с нощен режим на работа и хотелите с ол-инклузив пакети са взети проби от няколко вида алкохол, като предстои излизането на резултатите от изпитването им в специализирана лаборатория.

Част от усилията на КЗП за осигуряване на пряк и лесен достъп на потребителите до информация за техните права, възможност за консултация и подаване на жалби и сигнали е разкриването на приемни по Черноморието за активния летен сезон в големите морски градове и курортни комплекси, припомнят от ведомството. До момента в тях са постъпили 27 жалби и са дадени 32 консултации. Жалбите касаят дублиране на резервации, липса на меню на български език, обявени две различни цени за една и съща кухненска продукция, лоши условия в места за настаняване и отдаване под наем на мотори и скутери без обявени цени за услугата и неиздаване на касов бон.

Съставени са актове за нарушенията: две различни цени за кухненска продукция; липса на обявени цени за услугата; неиздаване на касов бон. Потърсените консултации са свързани с правата на потребителите при ползване на туристически услуги и пазаруване в търговски обекти.

Ръководството на КЗП прикани потребителите да бъдат активни във всеки един случай, в който считат, че са нарушени техните права и да подават жалби във всички териториални подразделения, в постоянните и временните приемни по морето и на денонощния национален телефон 0700 111 22.

 

 

 

 

 

Водещи