Сблъсък на титани, от който ще спечелят потребителите 03.09 | 08:44

PR специалистът Бисер Вълов за битката между Facebook и Google+

От Георги Георгиев

Facebook или Google+? Коя от двете социални мрежи ще доминира през следващите години и ще бъде предпочитано място за правене на бизнес? Или всъщност дали можем вече да говорим за създаването на първия успешен социален проект на Google? Тези интересуващи всеки въпроси ще бъдат обсъждани на петия Social Me Workshop под наслов "Facebook vs Google+", който ще се проведе на 17 септември в столичния Интерпред. Специално за читателите на iNews решихме да попитаме Бисер Вълов* – експерт в областта на PR и рекламата в социалните мрежи и участник в събитието – за мнението му по въпроси от тази необятна тема.

Г-н Вълов, кои ще бъдат основните теми, на които ще обърнете внимание на предстоящото пето издание на Social Me Workshop?

Аз съм поканен в дискусионния панел на семинара, което означава, че ще ценим и обърнем внимание най-вече на пожеланите от участниците теми. Дискусионният панел вече има утвърдена практика от миналите издания на Social Me Workshop и при него се стремим да дадем максимално полезни отговори на въпросите, от които се интересуват гостите на семинара. С оглед обявената тема на това издание, вероятно ще поставим във фокус приликите и разликите между Facebook и Google+. Не само като функционалност, но и като комуникация и битка на PR сцената.

В блога си казвате, че Google отдавна се е превърнала в плътна маркетингова среда и че нововъведенията тук са тенденции за останалите. Според вас кога това твърдение ще се превърне във факт и за Google+?

Всъщност, вече е факт. Виждаме как Facebook се принудиха да направят бързи корекции в някои от услугите или функционалностите си, за да отговорят на предложеното от Google+. Ироничното е, че често пъти това е било първо тяхна идея, както се случи с разделянето по списъци (или кръгове). Ползата е, че вече имаме два силни продукта в конкурентна надпревара, която ги кара да поддържат постоянно високо ниво на услугите си спрямо своите потребители.

Има ли вече данни за това как Google+ се приема от българските потребители и какви са тенденциите – ще набере ли мрежата популярност?

Поне аз още не съм запознат да има официални данни. Може и да греша, но сами знаете колко късно след създаването на Facebook имаше качествени демографски данни за потребителите му извън САЩ. Година след година нещата се случват все по-бързо и предполагам, че до началото на следващата година вече ще разполагаме с такива данни и за Google+. Още повече, че те са компания със сериозен опит и познания за локацията и предпочитанията на почти всички онлайн потребители у нас.

Днес Facebook е вероятно най-ефективната онлайн рекламна среда за повечето бизнеси в България. Кои са козовете на Google+ за привличането на бъдещите рекламодатели в България?

Ами аз не съм съвсем сигурен, че Facebook е най-ефективната среда. Безспорно беше в един момент, но цените там стават все по-високи и е работа на специалистите по онлайн реклама да преценят кое е най-подходящо за всяка конкретна кампания. Нека не забравяме, че AdWords не са залязвали нито за миг и продължават да са изключителен канал за реклама. Не подлагам на съмнение, че Google разполагат с редица козове в тази надпревара. Аз често използвам рекламните инструменти на Facebook, заради чудесните възможности за таргетиране при толкова подробна информация за потребителите, но Google+ съвсем скоро ще могат да вдигнат летвата по-високо.

Кои силни и кои слаби страни на Google+ в сравнение с Facebook можете да откроите?

Това е много сложен и относителен въпрос. Все пак Google+ е все още е в тестови процес и още не сме видели всичко за него. Съответно трудно е да определим слабите му страни. Само преди седмица липсваха куп функционалности, които днес са факт (за +1 бутона). До семинара ще има редица промени и предлагам да ги обсъдим подробно тогава. Основният минус на Google+ е, че взеха наготово вече създаден и разработен модел от Facebook.

Малко ми е неприятно да виждам оптимизирани чужди идеи от компания с иновативен имидж, но ден след ден се убеждавам, че вероятно е за добро. Facebook беше набрал опасна скорост, заплашвайки да се превърне в тотален онлайн монополист.

Притежава ли Google+ потенциала да се превърне в аналог на корпоративните социални мрежи? Ще добие ли той популярността на Facebook в правенето на бизнес?

Google+ има неограничен потенциал пред себе си. Всичко зависи от тях. Може би най-сетне ще видим успешен социален проект на Google. Досега успеваемостта им беше трагична. Иначе Google и правенето на бизнес са неразривно свързани от десетилетие.

Смятате ли, че дадената от Facebook по-голяма свобода на потребителите върху контрола над личната информация, е адекватен отговор на предизвикателството Google+?

Всички очакваме точните промени по сигурността, които трябва да се обявят този месец. Ще имам отговор тогава, но както казах и в началото – конкуренцията между двете компании води до редица ползи за потребителите. Всички ще получим подобрени условия във всяка посока, поне докато двете компании не започнат да правят споразумения помежду си с общ интерес.

Данните показват, че потребителите на Google+ са предимно мъже, а доминиращата възраст е между 25 и 34 години. На какво според вас се дължи тази тенденция и ще се промени ли тя в бъдеще?

Интересни данни. Вероятно причината е съвпадението с профила на иноваторите онлайн – те са предимно млади хора и повечето от тях са мъже. Те са тези, които първи възприемат и изпробват новите технологични новости. Разбира се, това е само мое предположение и причините трябва да се изследват подробно от компанията. Вероятно в резултат ще се появят редица полезни изводи. Ако погледнем статистиките на Facebook, ще видим, че и там доминиращата група е във възрастовата категория 25-34 г. Все пак почти всички потребители на Google+ имат и профили във Facebook.

Как би трябвало да изглежда идеалната за бизнеса и потребителите социална мрежа?

Сигурна, функционална и с неограничени възможности за осъществяване на комуникационни идеи. Мисля, че това са ключовите думи, които всеки от големите играчи иска да чува за себе си.

*Бисер Вълов е популярен блогър и ПР експерт. Към момента работи като "Мениджър нови медии" в APRA Porter Novelli / APRA Digital. 

Най-четени