66 моста в критично състояние 31.05 | 09:53
Съоръженията по „Хемус“ са проектирани сякаш не са в земетръсна зона, призна шефът на АПИ
В края на 2007 година е станало ясно, че има пътни съоръжения по магистралите в тежко състояние, но те не са били ремонтирани, вероятно заради липсата на пари.
Този коментар направи изпълнителният директор на Агенция "Пътна инфраструктура" Лазар Лазаров.
В ефира на БНТ той обясни, че съоръженията - основно мостове, са проектирани в началото на 70-те години и са строени в средата на 70-те и 80-те години, става дума за големите виадукти на магистралите "Тракия" и "Хемус". Това означава, че са проектирани да издържат земетресение с магнитуд 6 по скалата Медведев-Шпонхоер-Карник. "Сега мостовете се оразмеряват за 9-та степен по същата скала", коментира той.
С други думи преди мостовете са били проектирани все едно не са в земетръсна зона, заяви още Лазаров.
Междувременно главният архитект на София Петър Диков коментира пред bTV, че скалата Медведев- Шпонхоер-Карник е много по-важна за строителството. Тя измерва пораженията върху земната повърхност, а не силата на труса в епицентъра. По негови думи земетресението от 22 май е било със сила от около 5,5 по Медведев – Шпонхоер-Карник в Перник, а в София се е усетило от около 4,9-5 пак по същата скала.
Професор Иванчев от Университета по архитектура, строителство и геодезия (УАСГ) от своя страна заяви, че ремонтите са наложителни, но мостовете не са опасни, освен ако не стане катаклизъм – земетресение в Софийския разлом. Той показа състоянието на колоните на най-високия виадукт у нас – по магистрала "Хемус" около Топли дол. Тяхната височина е към 120 метра.
Видимо бетонното покритие е паднало и арматурата се вижда. Именно арматурата е важна и тя трябва да издържи при природен катаклизъм, а защитното покритие на бетона вече не върши своята работа. Армировката вече започва да корозира и при земетресение може да се скъса, коментира още експертът.
В сряда (30 май) стана ясно, че за спешните ремонти на опасните три моста по "Тракия" и "Хемус" ще бъдат отделени 43 млн. лева. Парите са налице – те ще дойдат от заделените преди седмици 85 млн. лева за ремонт на инфраструктура. Някои от проектите, предвидени за ремонт с тези пари, ще бъдат забавени обаче, стана ясно още от изявленията на министъра на регионалното развитие Лиляна Павлова.
Междувременно преди седмица първият голям мост - над река Струма край село Рибник се срути. За щастие нямаше жертви. На снимката можете да видите щетите от това срутване.
Състоянието на мостовете и съоръженията влезе в дневния ред и на Народното събрание. Депутатите днес (31 май) ще дискутират необходимостта от ремонтно-възстановителни действия на инфраструктурни обекти. Точката беше предложена от председателя на парламента Цецка Цачева.
Водещи
-
Божанков потвърди за стрелбата
Синът ми е в шок, леля му, която е годинка по-голяма от него, е вече добре - ранена в пръста...
12.05 | 18:01
-
Детето на Божанков гръмна с пистолет по друго хлапе на парти в Арбанаси
Улучено е в крака и е откарано в болница
12.05 | 17:40
Най-четени
-
СДВР блокира новата схема на движение в центъра на София
Новото движение и паркиране в центъра на София не е узаконено и съгласувано с нас
12.05 | 12:18
-
До обяд - слънце, а после дъжд с гръмотевици
Над Черноморието ще има значителна облачност, следобед - валежи
12.05 | 10:00