София, Варшава и др. в Източна Европа ще завеждат дело срещу пакета „Мобилност“ 31.01 | 16:30
Основната им цел е премахването на 8-седмичния лимит за престой на ТИР в друга държава
Полша, България и други източноевропейски членки на ЕС обмислят да заведат дело срещу новите транспортни правила, известни като пакет "Мобилност", които ще принудят техните ТИР-ове да се връщат у дома на всеки 8 седмици – промяна, за която заявяват, че ще нанесе щети на компаниите им, заявяват дипломати, цитирани от Ройтерс, предаде БНР.
По-богатите страни членки, включително Франция и Холандия, настояват за реформата и спорът раздели по линия изток-запад блока, който и без това понесе щети заради Брекзит.
По-бедните страни от източния фланг на ЕС искат да се облагодетелстват от предлагането на по-евтини услуги, за да разширят своите икономики и да наваксат с растежа след десетилетия зад Желязната завеса.
Техните камиони и шофьори пътуват в ЕС, а Франция и други страни се притесняват, че тази практика ощетява собствените им шофьори.
Мнозинството страни от ЕС се споразумяха миналия декември да реформират транспортния сектор на общността, включително да дадат задължат шофьорите, работещи в чужбина, да се връщат у дома на всеки три или четири седмици. Заложено е и седмичната почивка от поне 45 часа да се прекарва извън превозното средство, но не на паркинг, като работодателите трябва да плащат за настаняването.
Новите правила ще принудят международните ТИР-ове да се връщат в страната на компанията си на всеки осем седмици в стъпка, която има за цел борба с практиката да се регистрират фирми в държави с по-ниски данъци, без да оперират реално там.
Но България, Румъния, Полша, Унгария, Латвия, Литва, Естония, Малта и Кипър са против тези реформи, заявяват дипломатически източници.
Тези страни искат промени в новите правила, които се очаква да бъдат дискутирани от Европарламента идните месеци.
"Група страни искат да видят промени в 8-седмичното правило. Ще видим докъде ще стигнат разговорите, нещата може да стигнат до съдилища", заяви високопоставен евродипломат пред Ройтерс тази седмица.
"Това ощетява сериозно нашите компании. Ако нямаме друг избор, ще подадем съдебен иск в Европейския съд", заяви втори дипломат от въпросните страни.
Според източноевропейците връщането на празни камиони носи икономически вреди и оставя сериозен въглероден отпечатък в момент, в който блокът се стреми да ограничи вредните емисии с цел борба с климатичните промени.
Западът, от друга страна, вижда в настоящите практики в транспортния сектор социален дъмпинг – практиката на прехвърляне на операции в страни с по-ниски данъци, заплати или по-слаби права на работниците.
Водещи
-
Вицепрезидентът на КНСБ: На властта отдавна не вярваме
Отпуснатата помощ е реанимационна, за да не спрат мините и ТЕЦ „Марица изток 2“, заяви Огнян...
25.04 | 21:00
-
Четирима пострадали след зверска катастрофа на Подбалканския път София-Бургас
Сред тях има и дете
25.04 | 20:30
-
Добрев: Взеха главата на Росен Желязков, за да потулят връзката между Асен Василев и контрабандистите
Всъщност, колко пудела са необходими за да пренесат пачките на финансовия министър? Той не ги...
25.04 | 20:45
-
Eнергетиката ни трябва да има ясна стратегия, съхраняваща автономността на енергийната система
Това заяви президентът Румен Радев по време на среща на "Дондуков“ 2 с представители на...
25.04 | 20:01
Най-четени
-
Борисов: Честито на новата коалиция! „Честито на „Възраждане“
Според него ще се изредят поне още 5-6 служебни правителства.
25.04 | 10:17
-
Протестът на енергетиката блокира центъра на София и затвори пространството около пл. "Независимост"
Част от тях бяха допуснати в сградата на Народното събрание
25.04 | 12:45
-
Кумичане пази момите от страшния змей
Върбовите клони символизират палмовите, с които е посрещнат Христос в Йерусалим, това е и...
25.04 | 17:00
-
Байдън подписа за забраната на TikTok в САЩ
"Тази забрана ще унищожи седем милиона бизнеса и ще накара 170 милиона американци да млъкнат,...
25.04 | 15:10