И собствениците на частен самолет ще завидят на този автомобил (СНИМКИ) 05.01 | 12:33
Независимо за шофьор или за пътник - Volvo XC90 Excellence създава неповторими усещания
Съвременните луксозни автомобили предлагат какво ли не на своите собственици. Задръстени са със всякакви екстри, които да задоволят нужди, а и буквално капризи, по време на пътуването. По принцип обаче почти всеки автомобил, независимо от класа, е създаден така, че да предизвиква най-големи емоции у шофьора. И съответно твърде малко са онези, в които тези емоции ги има 100% и за пътниците. Но Volvo XC90 Excellence е точно такава кола – създадена да задоволи всеки каприз на пътника, че дори и повече от тези на шофьора. Тествал съм много коли, включително и от най-луксозните, но тази е сред единиците, в които ми се искаше да бъда не зад волана, а на задните седалки. Не, че отпред имам забележки, но просто на втория ред чувството е все едно си в частния си самолет, а може би и малко по-силно.
Никого няма да изненадам, ако кажа, че луксът не е нещо неприсъщо за Volvo. Но в конкретния случай той буквално прелива. Индивидуалните суперанатомични и ергономични седалки с фина кожена тапицерия Напа са може би най-малкото, с което може да ви впечатли този автомобил. Тук е мястото да отбележа, че на втория ред те не са 3, а 2. Но тук все пак не говорим за някакъв стандартен голям семеен SUV, а за кола, създадена поне за бизнесмени (не какви да е, а от най-сериозните), а дори и за по-горно ниво особи. Освен, че всеки от двамата пътници отзад може да се наслади на своята собствена удобна седалка, може да се възползва от всички функции на предните – нещо изключително рядко срещано в колите. Да, тук пътническата задна седалка и облегалката й могат да се нагласяват в 6 посоки. Едва ли има нужда да споменавам, че функциите се командват с бутон и няма никакви ръчки и други подобни. Освен това пътникът може да нагласи в най-удобната за него позиция на лумбалната и страничните опори, да придвижи точно спрямо коленете си удължението на седалката. На пода пък имаме регулируема опора за краката, която отново може да се постави в най-удобната за съответния човек позиция. Да не забравим масажната функция на седалките. За всяка има и такава, освен това креслата са и вентилирани и VIP пътниците могат да настроят желаната от тях температура независимо един от друг.
Изброеното дотук е само малка част от екстрите и функциите, които ще направят всяко едно пътуване със суперпремиалното Volvo XC90 Excellence страхотно. За да се чувстват пътниците отзад още по-удобно, между двете седалки има наистина огромен подлакътник, естествено кожен, на който да облегнат своята ръка. Рискът да се получи допир между двамата е почти минимален, тъй като подлакътникът е много широк. Освен това се отваря и вътре има място за вещи. Може би противно на логиката в повечето коли, дори луксозните, в него мястото е дори по-голямо от това в подлакътника между предните седалки. Освен това е и осветен отвътре. Точно пред него пък идват вече направо невероятните неща. С едно натискате от конзолата изскача 4.5-инчов TFT дисплей. От който се контролират климатизацията на седалките, както и режимите за масаж. Мноооого луксозно. Но още по-сериозно такова чувство предизвикват двете поставки за чаши, намиращи се точно пред дисплея. Между другото те могат да се използват безпрепятствено дори и когато екранът не е прибран в конзолата. За което си има и конкретна причина – чрез дисплея се управлява не само климатизацията и масажните функции на седалките, но и температурата, на която искаме да остане питието в чашите в поставките. Да, те могат да охлаждат или затоплят, така че пътникът да може да му се наслади колкото си иска дълго при перфектната за вкуса му температура. Дали ще пие чай, кафе, уиски, сок или каквото и да желае, то ще бъде изцяло по негов вкус. Но понеже това е Volvo XC90 Excellence, въпросните поставки не са какви да е, а кристални. А с тях вървят (в комплект със самия автомобил) и две чаши от шведски кристал Orrefors.
Точно пред поставките имаме и отварящо се гнездо за бутилка. То също разполага с функция за притопляне или охлаждане. И като заговорихме за питиета, този автомобил има и хладилник. Да, макар да звучи малко невероятно, така е. И не става дума за хладилна жабка, а за истински хладилник. Той е разположен зад подлакътника между двете задни седалки. Обемът му е дори по-голям от този на стандартните минибарове в хотелските стаи, така че място има за доста различни бутилки, пакети с храна или въобще каквото си пожелаят да имат на разположение пътниците в колата. За да няма неприятно усещане от подрънкване на бутилки по време на път, за тях има и специални гнезда, които да ги държат неподвижни докато се охлаждат.
Точно пред споменатата по-горе единична поставка за бутилки пък намираме още един 4.5-инчов TFT дисплей. Неговата функция е командването на климатичната инсталация на задните места. Може да се каже, че той един вид е вграден над двата централни въздуховода. Предвид премиум класа обаче такива има и в колоните на вратите, за да бъде климатизацията максимално комфортна за пътниците отзад.
Абсолютно задължително е да споменем, че всичко на и около втория ред седалки е или тапицирано с премиална кожа или има облицовка от естествено дърво. Последното намираме най-вече по вратата на хладилника, между подлакътника и централните въздуховоди (там, където са поставките за чаши и бутилка), както и в горната част на вратите. Долната там е с кожена тапицерия, а най-долу, където са джобовете (които имат гнезда за 2 бутилки около 0.5 литра) облицовката е от пластмаса – естествено не обикновена.
Единственото друго място, където отново има пластмаса, е в гърба на подглавниците на предните седалки. Където имаме гнезда за сериозни по големина таблети. Те могат да се използват за гледане на филми, клипове, както и за биснес дела и реално всичко, което може да се свърши в движение като офис работа. В споменатото вече пространство за багаж под подлакътника са сложени един AUX, два USB входа, както и по един 12-волтов и 230-волтов контакт. За да може човек не само да прочете информацията от какъвто и да било външен носител, но и да зареди телефон, таблет, лаптоп и т.н. От двете страни на централната конзола, откъм краката пък има две много функционални гнезда-джобове, в които спокойно може да влезе и доста голям таблет или пък по-малък лаптоп. Естествено те са тапицирани, за да няма след това драскотини по устройството. По-големи джобове, които биха събрали и голям лаптоп, има в гърбовете на облегалките на предните седалки.
Когато пътникът има нужда от преносимия си компютър, не е необходимо, както по принцип се случва, да използва за масичка краката си. Във Volvo XC90 Excellence има предвидени такива. Те са сгъваеми, по принцип стоят прибрани от двете страни на подлакътника, а когато са необходими, се изваждат и разгъват лесно. Едва ли е нужно да споменавам, че и те са тапицирани с кожа. И че могат да се използват не само за работа с компютър, но и за всичко останало, за което пътникът има нужда от масичка. Освен това никой няма да ви накара да ги прибирате, както правят стюардесите при излитане и кацане. Нали помните аналогията на този автомобил с частния самолет? За разлика от него обаче тук имаме и прозрачен покрив, който да допълни идилията. За да не се чувстват пътниците отзад като в обикновен SUV, между над главите им и багажното отделение има и прозрачна преграда. Така че хем да са напълно отделени от него, хем това да не се прави с мрежа или решетка, както е при останалите подобни автомобили.
Подобни асоциации могат да изникнат в съзнанието и когато говорим от гледна точка на шофьора. И докато от задния ред седалки можем да сравняваме по-скоро откъм комфорта на бизнес класата или направо частния аероплан, то отпред вече асоциациите възникват по отношение на пилотската кабина. Да, в определени моменти шофьорът наистина може да се почувства като пилот на самолет. Почти всички около него е дигитално. А и самите уреди и дисплеи наистина наподобяват тези в пилотските кабини. Като например изцяло дигитализираното арматурно табло, чиято функция тук изпълнява отново голям дисплей - 12.3-инчов. При стандартната му настройка (опциите са няколко) то имитира класическо механично със скоростомер и оборотомер, а в средата между тях се сменят различни данни, в зависимост от избора на водача. Ако, например, е включил навигацията, там се появява доста голяма карта с маршрута и предстоящите отклонения, така че шофьорът няма никаква нужда да отклонява погледа си към дисплея на централната конзола, за да проследи бъдещите посоки, които трябва да следва към крайната дестинация. Естествено на арматурното табло се визуализира и куп друга информация за пътя и автомобила като например моментен разход на гориво, оставащи километри с наличното, също така последното ограничение на скоростта от "видяния" от камерата на колата знак, външната температура, предавката, ако водачът е избрал полуавтоматичната опция сам да сменя скоростите и т.н. Естествено там излизат и предупрежденията, като например за превишена скорост, недобре затворена врата, непоставен предпазен колан, неволно напускане на лента и др.
Има обаче едно но. Понеже Volvo XC90 Excellence все пак е плъгин хибрид, тук оборотомерът е малко по-различен от класическия и предоставя малко по-друга информация. Стандартно колата потегля, използвайки само електрическия си двигател (стига шофьорът да не е натиснал педала на газта до долу). Поради тази причина стрелката, която трябва да показва оборотите, започва да се "надига" от сектор, показващ колко екологично се кара в конкретния момент автомобила и колко близо е до активирането и на бензиновия двигател. Колкото по-към края на сектора отива тази стрелка, толкова по-близо е моментът. С леко отпускане на газта (съответно намаляване на бързината на ускорение на автомобила) тази стрелка може да започне да се връща и обратно.
В градски условия е напълно възможно тази кола да се кара изцяло на ток, поне докато има достатъчно в батерията. Дори в реална обстановка това е постижимо. Стига шофьорът да кара спокойно, а да не се прави на състезател със своето Volvo XC90 Excellence. Което дава възможност и за последното. С общата си мощност от 407 к.с. и въртящ момент от 400 Нм този автомобил може да бъде изключително пъргав, нищо, че е огромен и само собственото му тегло е 2319 г. Ускорението от 0 до 100 км/ч се постига само за 5.6 секунди, което си е впечатляващ показател дори и за много от съвременните спортни автомобили.
XC90 Excellence е пълно с иновации и както вече споменахме аналогия със самолет може да се направи по много показатели. Летящите машини от десетилетия имат автопилоти, които изцяло поемат управлението на полета. Една от най-впечатляващите възможности на това Volvo е полуавтономното движение, на което автомобилът е способен. Почти като самолет във въздуха е. А и полуавтономно даже в случая е меко казано. Такова щеше да е, ако си говорехме за класически темпомат, който поддържа скоростта, докато задачата на шофьора в това време се изчерпва със следенето на пътната обстановка и боравенето с волана. Да, ама не. За последното грижа отново има автомобилът и системите му. С натискането на един бутон колата вече сама следи лентата за движение и трафикът около себе си. Така шофьорът спокойно може не само да вдигне крака от педала на газта, но и ръцете от волана. И с изумление да установи, че той се движи сам и автомобилът, независимо от шофьора, коригира позицията си в лентата, в която се движи, дори и по шосето да следва завой.
Паралелно самият темпомат е активен, следи и ситуацията отпред. Така, когато колата пред нас намали или набие спирачки, нашето Volvo прави същото. Когато предният автомобил отново започне да ускорява, не е необходимо да се намесваме и нашата кола пак възстановява зададената й по-рано скорост за движение. Комплексно погледнато системите и асистентите за полуавтономно шофиране са прекрасни и наистина много полезни при дълъг път. Най-малкото, защото ще облекчат шофьора, съответно той няма да се уморява толкова, колкото при липсата им.
Но да се върнем на дизайна. Доста впечатляваща и като че ли от бъдещето е централната конзола. Това не е първият модел на Volvo от последните поколения, в който дизайнерите от Гьотеборг са решили коренно да променят тази част от интериора спрямо класиката, с която сме свикнали. Та така централната конзола е вместо да е онази плоската, леко наклонена напред, с кръглите контролери, вече почти изцяло е вертикално разположен голям 9-инчов капацитивен дисплей, от който се командва инфоразвлекателната система, климатизацията, настройките на автомобила и т.н. Запазени са обаче характерните за Volvo вертикални въздуховоди, които обгръщат почти от горе до долу дисплея. А бутони по централната конзола почти липсват. Наличните пък са разположени точно под него в една линия и в общ панел, като в средата се откроява този за увеличаване и намаляване на звука на аудио системата.
Друго много характерно за дизайнерските решения е това с бутона за запалване и гасене на двигателя. Освен, че той не се натиска, а се завърта надясно, е изключително стилен заради кристалната си облицовка. Точно зад него се намира отново кристален скрол, чрез който се избира режима на движение на автомобила. Най-впечатляващото нещо пък се намира няколко сантиметра пред бутона за запалване и това е ювелирната ръкохватка на скоростния лост. Тя е изработена от шведски кристал Orrefors (гравирана със съответното лого) и наистина е нещо много впечатляващо откъм дизайн и чувство за лукс и индивидуалност. Иначе, както и отзад, цялото пространство около предните седалки е облицовано с кожа или естествено дърво. Заради което обстановката е почти толкова уютна, колкото и отзад. Но все пак продължавам да съм на мнението, че Volvo XC90 Excellence е един от много малкото автомобили, в които е за предпочитане да се возиш отзад, вместо отпред. Въпреки че и предните седалки са точно толкова впечатляващи, удобни, комфортни, климатизирани и с всички функции на задните.
Много приятното чувство да пътуваш с този автомобил се постига и благодарение на въздушното окачване. До голяма степен благодарение на него са възможни и 5-те режима на движение на автомобила – икономичният и екологичен Pure, ежедневният и още по-икономичен заради използването на електродвигателя Hybrid, спортният Power, предназначеният за лоши пътни и метеорологични условия AWD и Off Road при тотална липса на път. Pure е възможно най-икономичният, но същевременно и възможно най-мудният режим за този голям автомобил. При него колата се движи единствено на ток и се "бута" от задната ос, върху която е монтиран. Мощността му е 87 к.с., има въртящ момент от 240 Нм, и по производствени данни би трябвало с пълна батерия да се изминат 43 км. Предвид това, че в такова състояние колата не е способна на кой знае какви динамични постижения, този режим е подходящ за градско каране. При такова не ви трябва голямо ускорение и съответно мощност. Без много рязко ускоряване и навременно отпускане на газта, когато наближаваме следващия светофар, ако не 43, то поне 30-35 км пробег, според мен, са напълно възможни. Но трябва да отбележим и че когато колата се движи по инерция, рекуперира енергия в батерията. Така че при определени перфектни условия без много спирания по светофарите онези 43 км може и да не са съвсем само на книга.
При режимът Hybrid, както вече споменахме, колата по принцип тръгва и върви на ток, освен в случаите, когато се натисне повече газта. Тогава се включва и бензиновият мотор. Но при всяко връщане на газта той отново се изключва. В градски условия, ако няма много енергия в батерията или пък на шофьора не му се кара с нулеви вредни емисии, дори и при този режим може да се постигне впечатляващ разход от 3-4 литра на 100 км. Но пак казвам, без да се настъпва кой знае колко газта. За извънградското Hybrid също е подходящ, тъй като тогава електромоторът много помага на бензиновия да ускорява по-бързо или пък са поддържа набраната вече скорост, но с много по-малко гориво. Тогава разход от 3-4 литра, особено по магистрала, няма как да се получат. Но примерно 5-6 са напълно възможни при нормално, нито много икономично, нито много спортно каране. Което си е страхотен резултат за кола с маса от над 2.3 тона. При яко каране обаче се подгответе за една десетка на 100 или около нея.
Логично AWD е предназначен за по - тежки условия на пътя, когато метеорологичните условия са лоши и още едно предаване никак няма да е излишно. Тогава и 4-те колела стават задвижващи, но се променят и настройките на окачването. Спокойно може да се използва и за движение по кален, песъчлив или какъвто и да е черен път.
Макар да не съм пробвал в кой знае колко тежки условия какво може тази кола на офроуд, съм убеден, че може, когато е в режим Off Road. Особено след като ми се е случвало да "тормозя" в такива условия други модели на шведите – няма да се изложат с този, я. Но с до 27-те сантиметра пътен просвет и 24-те без малко градуса преден и заден заход е ясно, че колата може да преодолее сериозни препятствия и неравности на местата, където асфалтът е пълен мираж.
Power пък е режимът за спортно шофиране (ти да видиш). При него се променят настройките на двигателите, кормилната уредба, въздушното окачване и купето слиза по-надолу към пътя (обратното на това, което прави при Off Road). Тогава вече шофьорът може да се наслади на пълния капацитет на онези 407 хибридни кончета и споменатото вече ускорение от 0 до 100 за впечатляващите 5.6 секунди. Който и режим да бъде избран обаче возията наистина е много приятна (макар и много различна).
За системи за сигурност и асистенти в автомобил Volvo предполагам, че е напълно излишно да се говори. Шведите са пионери при 90% от залаганите в съвременните коли технологии за безопасност. Естествено и тук ги има и са повече от един куп. А и да не забравяме, че си говорим за кола модел 2017 г. Т.е. Само 3 години преди заветната 2020-та. За която от Гьотеборг обещаха и стриктно спазват обещанието, че вече ще правят автомобили (независимо кой модел и модификация), в които няма да има нито един загинал или сериозно пострадал при катастрофа шофьор или пътник. А и цената на Volvo XC90 Excellence е такава, срещу която купувачът очаква да бъде подсигурен за всякакви ситуации. И ще бъде, дажи и за повече от очакваните.
Та като заговорихме за пари... Този автомобил не е от евтините. Но при сравнение с преки конкуренти (които никак не са много) дори е пред тях. Цената на Volvo XC90 Excellence е точно 250 700 лв. с ДДС. Нито повече, нито по-малко. Тази модификация (Excellence) предлага абсолютно всичко, което може да се вгради във Volvo XC90, така че и да пожелаете нещо повече, никой няма да ви поиска повече пари, тъй като това същото нещо колата вече го има. Иначе, ако решите, че можете да си спестите някоя от глезотийките от частния самолет, базовата версия на автомобила (когато си говорим за плъгин хибрид) е 156 420 лв. Там оборудването също е богато, макар и далеч от това при Excellence, но пък динамичните характеристики са си абсолютно същите – 407 хибридни коня, 5.6 секунди от 0 до 100. Дами и господа, затегнете коланите, излитаме.
Водещи
-
Леко затопляне в неделя: Между 5° и 10° в цялата страна
През първите дни от новата седмица минималните температури ще бъдат между минус 5°С и 0°С
24.11 | 09:00
-
ГЕРБ към ПП-ДБ: Да върнем разговора в политиката на масата на преговорите
Партията на Борисов с позиция
23.11 | 18:20
Най-четени
-
Леко затопляне в неделя: Между 5° и 10° в цялата страна
През първите дни от новата седмица минималните температури ще бъдат между минус 5°С и 0°С
24.11 | 09:00
-
Борисов предложил на ПП-ДБ ген. Атанасов за шеф на НС?
За себе си обаче Борисов категорично запазва премиерския пост.
23.11 | 12:00