КЗП: Платформите за онлайн пазаруване със защита „право на купувача“ са по-сигурни 02.01 | 17:44
Клиентите предварително да проверят за такава, особено при пазаруване от чужди сайтове

Повечето големи платформи разполагат с допълнителна система за защита на потребителите с цел да ги стимулират да пазаруват и от търговци, които са от чужди или по-рискови държави. Клиентът обаче трябва предварително да се поинтересува за наличието на такива защити, тъй като става дума за практика на отделните платформи, а не за тяхно законово задължение. За това информира Игнат Арсенов, главен директор "Контрол на пазара" в Комисията за защита на потребителите.
"Защитата "право на купувача" гарантира връщането на парите, ако стоката не бъде доставена или потребителят упражни правото си на отказ в случаите, в които това е възможно", каза още Арсенов и добави, че наличието на подобна опция следва да е посочено в общите условия на търговеца.
В рамките на Европейския съюз имаме право да поискаме да върнем в 14-дневен срок онлайн закупената стока, ако не ни харесва или е пристигнало нещо различно от поръчаното. Не е необходимо да даваме каквото и да било обяснение на търговеца, но разходите за куриера може да са за наша сметка. "Затова потребителите трябва да четат внимателно и общите условия на търговеца – кой поема разхода по връщането на стоката при упражняване правото на отказ", изтъкна Арсенов. Той препоръча заявяването на желанието за отказ от покупката да става писмено – по пощата или чрез имейл, за да има доказателство. След това потребителят разполага с 14 дни да изпрати стоката обратно на търговеца, който пък на свой ред след това има същия срок да възстанови на клиента си заплатените за покупката суми.
Има случаи, в които стоката се оказва дефектна. Тогава потребителят има право на рекламация така, както при покупка от физически магазин, а търговецът е длъжен да извърши ремонт в едномесечен срок.
Игнат Арсенов обясни какъв е редът потребителите да потърсят правата си, когато възникне проблем с онлайн покупка. "В случай че стоката е дефектна, поръчката не бъде доставена или се забави връщането на парите след упражнено право на отказ от страна на клиента, той трябва да се свърже първо с търговеца. Ако няма адрес, а само една форма за обратна връзка, е много вероятно да сме попаднали на съмнителен сайт. Тогава възможностите за реакция са по-малко. Една от тях е през банката, която е издала съответната кредитна или дебитна карта, с която е платено, да се направи оспорване на плащането, като се твърди, че стоката не е доставена и да се иска връщане на парите", посочи експертът.
В случай че търговецът не отговаря или отказва съдействие, потребителите могат да се свържат с Комисията за защита на потребителите или с Европейския потребителски център, ако онлайн магазинът е базиран в страна от Европейския съюз.
Водещи
-
Спират камионите по част от „Тракия“ всеки петък и неделя от август
Моторните превозни средства над 12 тона, включително с ремаркета и полуремаркета, ще могат да...
07.08 | 17:57
-
Българските проститутки вече таксуват в евро
Проверка в сайтове, които предлагат жрици на любовта, показа, че офертите вече са не само в...
07.08 | 17:40
-
Пловдивският окръжен съд намали паричната гаранция на Георги Георгиев
В мотивите си магистратите посочват, че продължителността на задържането влияе на оценката за...
07.08 | 16:45
-
Заведение, което работи без категоризация, констатираха контролните органи при масова проверка в Созопол
С какво нещо ми помага това евентуално във връзка с моята дейност, аз правя пици", коментира...
07.08 | 16:15
Най-четени
-
Как ще изглеждат бъдещите евробанкноти?
Това са: "Европейската култура“, насочена към споделени културни пространства и значими...
07.08 | 13:00
-
Няколко столични квартала са без топла вода поради аварии
Засегнати са жителите на ул. "Калина Малина" № 1 и бул. "Шипченски проход" № 23 в Гео Милев....
07.08 | 12:30
-
Последен ден за търговците да подготвят изписването на цените на стоки и услуги – и в лева, и в евро
Етикетите трябва да показват с еднакъв шрифт двете цени
07.08 | 09:45
-
Маси с атласи и интерактивни материали: МОН обнови близо 500 класни стаи
От 2023 година, когато за първи път МОН финансира модернизирането на училищните кабинети по...
07.08 | 12:15