Работеща икономика не се създава с "тарикатски" професии 09.07 | 17:26
За целта са нужни квалифицирани кадри, казва Харалан Александров

Създаването на работеща икономика изисква квалифицирани кадри, а не представители на "тарикатски" професии, станали модерни през последните 20 години, заяви пред БТА Харалан Александров, социален антрополог, преподавател в Нов български университет, с научни интереси и в областта на политиката и организационните изследвания.
Александров изнесе лекция пред участниците в националната среща "Младежко предприемачество", която се проведе във Варна. Според Александров идеята в училищата да се въведе обучение по предприемачество е много добра, стига да се намерят подходящите хора, които да се заемат с тази задача.
Предвидената възможност в новия Закон за образованието в пети клас да започва обучение по предприемачество, е много добра, казва експертът. Според него най-добре е с преподаването да се заемат предприемачи, хора, които са се занимавали с тази дейност. Няма по-сигурен начин от това децата да се ужасят от предприемачеството от този да им говорят учители, които никога не са се занимавали с тази работа, е позицията на Александров.
"Крайно време е в България да се откажем от дефиницията, че всеки успял човек е негодник", смята Александров.
Засега в България се смята, че не е възможно успехът да бъде морален, а това е катастрофа, коментира още Александров. Според него ако една общност приеме, че всеки успял човек е негодник, то това изключва възможността с бизнес да се захващат свестни и добронамерени хора. Крайно време е да насърчаваме точно такива хора да се захващат с предприемачество, а мутрите да си ги пращаме в затвора, където им е мястото, е позицията на Александров. И веднага допълва, че засега нещо не се справяме с тази задача.
Александров не се наема да коментира дали има предприемачески дух у младите българи. Той се ограничава само с тези, с които се е срещал пряко. Казва, че активността на младежите е завидна и те не се притесняват да питат, да изразяват собственото си мнение и позиция. Това не е типичната култура на българското училище - да си мълчиш, за да не стане ясно, че не знаеш, вече има деца, които имат предприемачески опит и в семейството си или сред познати, обяснява антропологът.
Според него настоящото поколение има трудния избор или да напусне страната, или да се опита да направи нещо тук и поради тази причина то все повече оценява тези възможности през предприемачестката призма. Всъщност предприемачеството не означава непременно да имаш бизнес, може да си предприемчив например и в академичните среди, в образованието, в най-различни сфери, допълва Александров.
Според него в страната има някакви тенденции към поява на средна класа, но въпросът е да съумеем да опазим малкото здрави неща, които имаме. По думите му е нужно и да отгледаме що-годе читаво следващо поколение с надеждата да остане и да развие страната. Като проблем Александров откроява, че в днешно време повечето младежи са концентрирани в големите градове. Като основна причина посочва липсата на политика за развитие на регионите. Според него в тази посока ще почва да се мисли тепърва и да се използват механизмите, които са отдавна познати в Европа. Ако ЕС оцелее и се развие, ако регионалната политика продължи да се задълбочава и ако имаме добро лидерство в България, най-вероятно ще възникнат много възможности за развитие, включително предприемачески, на регионално ниво, казва Александров.
Антропологът коментираме и изнесените от експерти данни, че 80 на сто от работещите българи всъщност са заети в сфери с ниска добавена стойност и много хора трябва да бъдат пренасочени към други сектори. Неговата позиция е, че в страната има голям проблем с квалификацията на хората. Изведнъж се оказа, че нямаме подготвени хора, посочва Александров. Според него по време на прехода всички са се устремили към "тарикатски" професии, които се занимават с разпределяне - PR-и, политолози, прависти. И сега, когато на дневен ред излиза необходимостта да се създава нещо, се оказа че няма специалисти, казва антропологът.
Александров посочи, че като цяло харесва новия закон за образованието. Според него той е първият, в който личностното развитие е посочено ясно като важен приоритет. И веднага допълва, че от добрите намерения до реализацията има много път. "Това е добре написан закон, но трябва да се промени културата на училището", казва антропологът.
Ако не се случи трансформация на ниво професия, ако учителите не сменят дефиницията за своята работа, какъвто и закон да се направи, системата ще го приеме защитно - хората в нея ще се чувстват насилени да правят разни неща, и ще приемат закона като репресия.
Водещи
-
Министерство на културата отчете резултатите от първите 100 дни от управлението на Мариан Бачев
Министерството отчита, че са обявени 17 от общо над 30 необявени конкурса, като за някои от...
25.04 | 16:59
-
Кристалина Георгиева: Световната икономика е изправена пред сериозно изпитание 3
Според директора на МВФ, това поставя държавите в изключително трудна ситуация и прави спешно...
25.04 | 16:45
-
Във вторник е първото заседание по делото срещу съпредседателя на „Продължаваме промяната“ Кирил Петков
Петков е с повдигнато обвинение от 10 януари
25.04 | 16:30
-
Манол Генов издаде заповеди за обявяване на две нови защитени територии
С променените режими се забранява провеждане на сечи, с изключение на отгледни, санитарни,...
25.04 | 16:15
Най-четени
-
Доверието в кабинета пада?
Съдбата на този кабинет ще бъде решена от потенциални противоречия вътре в управляващата...
25.04 | 10:59
-
Министерство на културата отчете резултатите от първите 100 дни от управлението на Мариан Бачев
Министерството отчита, че са обявени 17 от общо над 30 необявени конкурса, като за някои от...
25.04 | 16:59
-
Радев: Няма 100 дни кабинет „Желязков”, а ново начало на модела „Борисов”
Според него има министри, които искат да работят, но нямат и няма да имат свободата да го...
25.04 | 12:34