С новата европейска схема за търговия с емисии спестяваме 1 млрд. евро 29.06 | 13:23

Правото на дерогация, което улеснява държавата в енергийната политика

От Елица Елефтерова

От януари месец 2013 година стартира нова европейска схема за търговия с емисии (ETS). Чрез нея една голяма част от инсталациите, които произвеждат електрически и топлинна енергия получават право на дерогация, която дава възможност на държавата да избира между два варианта.

Първият е общото правило – всички производители на електрическа енергия в ЕС от 1.01.2013 г. купуват чрез тръжни продажби необходимите разрешителни и плащат всички емитирани количества въглероден двуокис. Това е общото правило, което важи за всички европейски държави.

Някои държави обаче, между които и България, имат висок процент на производство на електрическа енергия от изкопаеми горива, с голям процент емисии на въглероден двуокис. При тях действа вариант номер две - право на дерогация.

Подобно на индустриалните инсталации и производителите на електрическа енергия имат право да не започват от 1.01.2013 година да си купуват разрешителни за всички емитирани количества въглероден двуокис, а да получават определен брой (70% в случая на България) безплатни разрешителни за емисии, които се намаляват постепенно през годините и 2020 година разрешителните за всички емисии вече трябва да бъдат плащани.

При това положение процентът на безплатните емисии би бил 29 на сто, ако се възползваме от дерогацията, което означава, че инсталациите трябва да платят около 1 млрд. евро по-малко, обясни Иванка Диловска от Института за енергиен мениджмънт по време на среща с представители на компании в сферата на промишлеността.

От ЕК обаче основателно се притесняват, че този 1 млрд. евро, който остава в централите, би довел до нарушаване на правилата на конкуренция и злоупотреба с привилегировано положение на тези производители на електрическа енергия, които са получили право на дерогация.

Просто производителите биха могли да продават електрическа енергия на по-ниска цена и да изкривят правилата на конкурентния пазар.

По тази причина ЕК има допълнителни изисквания. Те са ако държава-членка поиска право на дерогация, това искане да бъде придружено от много детайлен инвестиционен план. В плана за периода 2013-2020 година следва да се обясни как тези пари, равни на пазарната стойност на некупените емисии, ще бъдат влагани в инвестиции, които да доведат до модернизиране на националната енергетика, но без да нарушават правилата за държавна помощ.

Така практически, ако държавата реши да модернизира мрежата или нещо друго в енергийната сфера, което отговаря на изискванията за нисковъглеродна енергетика, този инвестиционен план подробно описва държавните действия по години. Стойността на инвестициите е съобразена с пазарната стойност на спестените емисии. Планът се изпраща в ЕК заедно с искането за дерогация. ЕК може да приеме или не този план, след което, ако планът бъде приет, държавата трябва да дава отчет как точно го изпълнява и какви пари къде точно е вложила.

Индустриалците като потребители трябва да преценят кой от двата варианта е по-изгоден от гледна точка на цената на електрическата енергия, която ще купуват.

Водещи

Най-четени