Близо 100 представители на бизнес, администрация и граждани на третите “Диалози за София” 19.09 | 13:01
Дискусията потърси отговори на въпросите какво е хармонична среда и как е възможно да я постигнем

Tретото издание на поредицата от дискусии "Диалози за София, което се проведе вчера в галерия "Структура” в София, разгледа темите "Облик и бизнес” и как те си взаимодействат в града. Дискусията потърси стратегически предложения и идеи как можем да постигнем хармонична градска среда, които ще бъдат използвани в работата по дългосрочната стратегия за развитие на София и крайградските територии. В събитието участваха различни заинтересовани страни от бизнеса, неправителствения сектор, проектанти и администрацията, които представиха своята гледна точка и позиция.
От откриващата кратка презентация по темата от екипа на Визия за София стана ясно как бизнесът създава и променя пейзажа в града и има потенциал да привлича инвестиции, да облагородява средата и да създава работни места, забавления и услуги, но също така и да закрива гледки, възпрепятства движението, създава визуален шум, изисква допълнителна логистика и като цяло да променя идентичността на града. Цитирани данни от изследване за търговските улици на София, предоставено от Colliers International, показаха ясно как инвестициите в публичните пространства променят микса от бизнеси и магазините намаляват за сметка на заведенията, които пък от своя страна изискват нов тип регулация.
С експертни становища се включиха и основни представители на различни заинтересовани страни в тези процеси. Здравко Здравков, главен архитект на СО, благодари на компаниите, които се занимават с реклама, че по време на обсъжданията за наредбата за рекламните елементи, внесена в СОС през юли 2018, са достигнали добър синхрон, който позволява по- добра регулация на размери и отстоянията между рекламни елементи в посока на намаляване на визуална наситеност и защита на историческия център и достъпността до публични пространства. Арх. Здравков добави още: "Безспорно регламенти трябва да има. За ползването на летните градини отново искаме да създадем ясни правила как ще изглеждат. В тази връзка работим по методически указания, които да станат един нов начин за представяне в града. Ще направим схеми, с които да определим и зоните за летните градини в Зона 2, за да сме готови в следващите дни, когато се промени средата и на ул. Граф Игнатиев започне да се променя структурата. Когато малките магазинчета започнат да стават кафенета, трябва да бъде ясно къде ще се сложат летните градини, но не само това, а и как трябва да изглеждат, какви да бъдат цветовите решения, дали да бъдат тенти и т.н.
Ирина Мутафчийска, представител на Съюза на урбанистите в България, работила по проекта за Градски стандарт добави: "Онова, от което трябва да започнем, е оценката на среда ни, какви са нейните характеристики, какво харесваме в нея, какво бихме искаме да запазим и какво да променим? За мен първото нещо, което трябва да стане ясно, е това как оценяваме средата, но не само през погледа на колегите архитекти, а по-скоро в един по-широк дебат. " Тя добади, че обликът на средата трябва да е в синхрон с характера ѝ, което ще рече, че не бива да се търсят универсални, а специфични за всеки квартал или улица правила.
Арх. Иво Панталеев от А.Д.А, автори на проекта за обновяване на ул. Граф Игнатиев и насоките за оформление на фасадите по улицата, коментира: "Трябва да уважаваме стремежа на бизнеса да се изявява в една много конкурентна среда, но не трябва да му позволяваме го прави за сметка на всички останали. Другият важен аспект е самоидентификацията. София върви към ЕС и стремежът си да става европейска столица, но не трябва да губим автентичността на София като балканска столица. Ако прекалим с регулацията и започнем да приличаме на изчистен и излъскан град, това няма да е София. Ценностният и културен аспект е много важен и културолози, урбанисти и хора на словото трябва да се произнесат по въпроса към каква София се стремим. От там насетне стои въпросът "как”. Наредбата е един от най-важните инструменти, но има и други вид документи, който отсъства у нас - така наречените насоки, които да задават какво е това реклама, какви са методите, как се иска разрешение, как се санкционира и т.н.”, коментира по темите той.
Милен Попов, собственик на компанията за външна реклама Ideacomm сподели, че според него въведеното зонирането на града е сред начините да се борим с пренасищането с реклама. "Количественото пренасищане може да се пребори по този начин, но и то не решава проблемът с разностилието. Важно е да започнем да говорим за градския партер. В момента е факт, че рекламите са скрили партера на нивото на очите и регламентирането на този тип реклама ще промени града в позитивна посока. Останалите рекламни елементи са вече са типизирани, еднофамилни, извън градския център са и не дразнят.”
Участие в дискусията взе и Георги Шопов, председател на Националната асоциация на строителни предприемачи, който подчерта нуждата от дългосрочна стратегия за града. "За да има хармония, планирането трябва да е цялостно. В нашата работа всяка сграда носи своето усещане и вибрации и ако те са съчетани добре, ще създават хармонично и естетическо усещане. Ако се работи цялостно и плановете не са на парче, а най-малко с размера на квартал, тогава гражданите ще получат не само красиви сгради, но и цялостна хармонична околна среда.”. Г-н Шопов добави към изложените аргументи по темата за партерите на София, че е много важно как ще бъдат оформени партерите, за което е добре да има задължителни стандарти с оглед на естетиката и цветовото решение не само в центъра, но и в кварталите. Той обобщи тезата си, че умните управници имат задачата да насочват капиталът в правилните посоки, а не да го ограничават.
В последвалата дискусия се включиха още граждани и експерти, които изразиха мнения и предложения в търсене на консенсус по темите, свързани с визуалната среда в града, които бяха записани и обобщени от екипа на Визия за София. Целта на дискусията бе генериране на идеи за възможни стратегически решения и добри практики, които могат да подобрят възможностите за присъствие и разпознаваемост на бизнеса, като същевременно се съобразяват и подчертават характерните черти на градската среда.
Дискусията се организира от Визия за София – инициатива на Столична община за създаване на споделена и дългосрочна стратегия за развитие на София и крайградските територии, и Форум Гражданско Участие с финансовата подкрепата на Столична община, Програма Европа 2018 г. Събитието е част от поредицата "Диалози за София” – дискусии по важни за Столична община теми, които се провеждат като част от процеса по създаване на споделена и дългосрочна стратегия за развитие на града Визия за София.
Водещи
-
Асен Василев е петият заподозрян по делото "Коцев"
Софийският градски съд решава дали да остави в ареста кмета на морската столица
11.07 | 20:13
-
15 467 зрители са присъствали на стадион „Георги Аспарухов“ в четвъртък вечер
Двубоят между Левски и Апоел Беер Шева се оказа най-посетеният мач от първия предварителен...
11.07 | 18:00
-
До края на годината ще бъдат осигурени близо 200 единици различна техника за гасене на пожари
Сред тях са още 20 дрона за наблюдение, над 70 мобилни системи, различни видове пожарни, каза...
11.07 | 17:20
-
Експерт обяснява кога може да се придобие собственост по давност и как да се защитят правата пред Европейския съд
Права при наследени имоти
11.07 | 16:59
Най-четени
-
Борисов заяви, че всички държави завиждат на България за успехите
Борисов поздрави МВР за разбитата нелегална фабрика за цигари в Хасковско.
11.07 | 10:15
-
Вотът на недоверие не мина: Политически реакции, след като кабинетът „Желязков“ оцеля
Лидерът на ГЕРБ Бойко Борисов
11.07 | 10:45
-
Павел: Вече мога да го обявя официално - за второ лято съм в Дуранкулак
Той застава рамо до рамо с Ралица Паскалева, с която вече снимат най-новите епизоди на...
11.07 | 12:45
-
Росен Желязков обеща помощ на Зеленски за възстановяването на Украйна след войната
Кредитен рейтинг и икономически перспективи
11.07 | 13:30