КЗП: Все повече българи връщат коледните си подаръци 05.01 | 13:11
От следващата седмица секторни помирителни комисии ще решават безплатно потребителските спорове
Каква е възможността да върнат нежелани подаръци и как да предявят рекламация за дефектна стока са били най-честите запитвания от граждани на телефона на потребителя по празниците. Това съобщи Димитър Маргаритов, председател на Комисията за защита на потребителите (КЗП), в предаването "Акцент” по ТV7.
"Ако говорим за право, т.е. това, което е написано в закона, когато става дума за покупка от търговската мрежа, не можем да разчитаме на това, че непременно ще я върнем. Но, под влияние на различни добри практики, които се възприемат все по-често от нашите търговци, вече могат да бъдат забелязани и такива случаи. Разбира се, интензитетът не е такъв, какъвто е в най-развитите пазари, но може би защото у нас и стокооборотът не е на това равнище. Удовлетворяващ е фактът, че има известен пробив. Надявам се, че и другата хипотеза за възможност за връщане на закупена стока, а именно - когато това става при онлайн търговията, където по закон в 14-дневен срок можете да върнете покупка само защото не ви харесва, също ще допринесе за това търговците, които работят на пазара, да възприемат все по-често тази добра практика. Такива са и нашите наблюдения в последно време от това, което се случва на пазара”, коментира Маргаритов.
Все повече стават търговците, които предлагат замяна, предоставяне на ваучери на съответната стойност или връщане на парите за закупена от търговската мрежа стока, която по-късно не е харесала на потребителя. Ако обаче е бил поет подобен ангажимент, а впоследствие не е изпълнен, това би било нелоялна практика, която подлежи на санкция.
Маргаритов потвърди, че от следващата седмица започват работа новите секторни помирителни комисии към КЗП, които се създават в областите енергетика, ВиК, електронни съобщения и пощенски услуги, транспорт и финансови услуги. Тяхната задача ще бъде да решават безплатно и бързо спорове между потребители и търговци, като целта е да се избегне съдебната фаза.
"Ние сме институционализирали комисиите, вече е определен техният състав, министърът на икономиката е утвърдил и Правилник за тяхната дейност. В случай че потребителите са станали жертва на някакво нарушение и не са успели да решат спора с търговеца, могат чрез КЗП да го отнесат към съответната помирителна комисия. Когато страните са сключили помирително споразумение и когато поискат от съда просто да го потвърди, а това е един значително и по-евтин, и по-бърз процес, тогава то вече има и изпълнителна сила и никой не може по никакъв начин да го оспорва.
Това е един допълнителен способ за ефективна защита на потребителските права и нашата мисия като институция, която администрира този процес, основно ще бъде свързана с това да убедим всички участници – и регулаторните органи в съответните сектори, и браншовите организации на търговците в различните области, да припознаят това производство, защото то все пак е доброволно по силата на закона, за да може всички, които имат отношение към такъв тип спорове, да разберат, че това е един ефективен механизъм.”, посочи Маргаритов.
Водещи
-
Росен Желязков: Докато всичко не е решено, нищо не е решено
По думите му все още не е ясно дали ГЕРБ-СДС ще отиде с папка с имена при президента.
14.01 | 11:59
-
Изборът на нов главен прокурор: Какво ще се случи на 16 януари
Новият главен прокурор следва да бъде на поста за следващите седем години
14.01 | 11:45
-
Пъзелът "Редовен кабинет": Ще има ли нова тройна коалиция?
„Искам да уточня, че всичко е предпоследно, въобще не можем да сме сигурни още, че такъв тип...
14.01 | 10:30
-
Доставките на азерски природен газ за България се очаква да бъдат подновени на 15 януари
Доставките на „синьото гориво“ за страната ни спряха на 7 януари по технически причини.
14.01 | 10:15
Най-четени
-
Днес, 14 януари, ромската общност отбелязва един от най-значимите си празници - Василица,
В утрото на Василица малките сурвакари обикалят съседските домове, благославяйки за здраве,...
14.01 | 08:55
-
София: Солена глоба за непочистен сняг пред входа
Анета Савова коментира и ефективността на мерките срещу мръсния въздух в София. Извършени са...
14.01 | 09:59
-
Кунчев: Навременното лечение е много важно
Здравите хора нямат нужда от имуностимуланти, те са за хората с хронично отслабен имунитет,...
14.01 | 09:45