Отстъпката за течните горива реално за клиентите е само около 10 стотинки 30.08 | 09:30

Търговци прогнозират по-бързо поскъпване на дизела

От iNews.bg

Отстъпката за течните горива реално за клиентите е само около 10 стотинки на литър, а не както е обявена 25

Това каза бившият министър на енергетиката Трайчо Трайков, цитиран от вестник "Сега".

"Цените показват, че бензиностанциите, даващи отстъпката от 25 ст., продават с 15 ст. на литър по-скъпо от малките обекти, където този бонус го няма. По този начин от тези 25 ст., взети от всички данъкоплатци, за да ги получим след това като шофьори, 15 ст. остават в бензиностанциите и само 10 ст. реално са ни отстъпката. Всичко това показва, че в действителност може да се продава и на по-ниската цена", смята той.

Трайков обясни още, че борсовите цени на руския нефт "Уралс", сега са почти, колкото и през миналата година. "През август 2021 г. и "Брент" и "Уралс" бяха на цена около 70 долара за барел. Сега първият е 95 долара, руският е пак 65-70, защото се търгува с голяма отстъпка от 30 долара. Нефтът, който се преработва в "Нефтохим" сега е на същата цена, както и през август миналата година. Ако суровият нефт в ценообразуването се влага по котировката, на която се търгува руският нефт, то цената на горивата у нас, трябва да е значително по-ниска. Приеме ли се обаче борсовата цена на по-скъпия сорт "Брент", то трябва да е малко по-ниска", смята той.

Според Трайков трансферното ценообразуване, прилагано от "Лукойл" през Швейцария, прави у нас горивата скъпи. "Освен това, реши ли друг производител на горива от евтин петрол да ги внесе в България, трябва да мине през данъчните складове. Те са под общ контрол, свързан с доминиращия играч на пазара.  Все пак бе приета законова промяна, която задължава собствениците им декларират всяка промяна в капацитета им от днес за утре. Тя влиза в сила от 1 януари 2023 г. и ще повиши прозрачността на пазара", поясни бившият министър на енергетиката.

Андрей Делчев от Българската петролна и газова асоциация каза в ефира на БНТ преди дни, че цените на бензина и дизела в България са над 3 лв., защото у нас търговците следвали пазара. "Следва се и пазарът на суровия петрол. В момента обаче нещата в застой и не е ясно накъде ще продължи движението", посочи той, но по-късно прогнозира, че дизелът ще продължава по-бързо да поскъпва, защото е алтернативно гориво на природния газ. Бензинът ще го последва, макар и с по-бавни темпове, смята Делчев. 

По думите му България е на дъното по цени в Европа. "От миналия август обаче поскъпването на на бензина А-95 е с 42,29% или с 96 ст., а на дизела - с 48,46% или 1,10 лв. нагоре за литър. Всичко това е резултат от цената на суровия петрол и войната", смята той.

На въпрос защо при почти еднакви цени на руския нефт, от който се произвеждат течните горива у нас, цените сега са много по-високи в сравнение с предното лято, Делчев хвърли вината върху инфлацията чрез електроенергията и природния газ, който ползва рафинерията, също и чрез цената на труда.