А знаете ли каква е историята на енергийната напитка 20.02 | 11:24
Коя е родината на набиращата все по-голяма популярност напитка
Енергийната напитка, каквато я познаваме сега, за първи път се появява в Япония. Амфетамините били много популярни в страната на изгряващото слънце по време на следвоенния период. През 1950 г. обаче били приети закони ограничаващи използването им.
12 години по-късно компания, наречена Taisho, пуска на пазара енергизиращ тоник. Напитката е напълно законна и се продава в малки бутилки. През 80-те години на миналия век японските ръководители на фирми редовно консумират обогатени с витамини и набъкани с кофеин напитки в борбата си да бъдат все по-успешни.
В една реклама от това време самият Арнолд Шварценегер излиза като дух от бутилка с енергийна напитка, а навсякъде около него извират жълтици. Други марки директно заявяват "Можете ли да се борите в продължение на 24 часа на ден? Бизнесмен, бизнесмен, японски бизнесмен!"
Ето няколко от японските реклами с Арни:
Междувременно японските енергийни напитки идват в Европа. Дитрих Матешиц, международният маркетинг директор за австрийска компания, произвеждаща продукти за баня, открил енергийните напитки по време на бизнес пътуване до Банкок. През 1984 г. той напуска работата си, за да започне да произвежда газирана напитка с кофеин и таурин в партньорство с тайландски производител.
Отне известно време на този вид напитки да пробият в Америка. Рецептата на популярната напитка Coca-Cola включва кокаин в даден момент, но това не продължава дълго. През 1949 г. химик от Чикаго изобретил кофеинова безалкохолна напитка, обогатена с витамини. Напитката се рекламира като "отговор на молитвите на домакините, верен другар на уморен фермер или бизнесмен".
Това се променя, когато Матешиц представя напитката си в Съединените щати през 1997 г. Пазарът за енергийни напитки се "отпушва". Годишният темп на прираст остава двуцифрено число, казва Гари Хемфил, директор по проучванията за Beverage Marketing Corporation.
През изминалата година приходите от продажби на дребно на енергийни напитки достигат 11 млрд. долара. Всичко това се случва въпреки факта, че най-разпространените марки не се различават по естеството си от старите марки (всички газирани, подсладени, пълни с кофеин напитки), които са били на пазара в продължение на много десетилетия.
Водещи
-
bTV премахна Цънцарова от лицата на телевизията
Снимката на Цънцарова е премахната от раздела "Лицата на bTV" в сайта на телевизията. Там все...
23.12 | 17:40
-
Двойно са поскъпнали някои лекарства у нас за последните месеци
Причините не са свързани с еврото, а с липсата на контрол на цената на производителя
23.12 | 17:19
-
Евелина Славкова: Малките партии губят при нов проект на Радев
Славкова посочи, че т.нар. "санитарен кордон" срещу Делян Пеевски вече е бил реализиран на...
23.12 | 16:59
-
КЗК се произнесе в полза на Столична община по поръчката за сметопочистване в София
Процедурата за Зона 4
23.12 | 16:45
Най-четени
-
Митов обяви: МС създава специализирана оперативна група за борба с прането на пари
Той има опит в това отношение и заедно с другите институции като НАП, Агенция „Митници“, ДАНС,...
23.12 | 13:00
-
Нощен труд - заплащането минава в евро от 2026 г.
Измененията са свързани със синхронизирането на нормативния акт със Закона за въвеждането на...
23.12 | 14:30
-
Борисов: Комисията за противодействия на корупцията не трябва да същестува
Повод за неговия коментар са нейните искания за прекратяване на мандата на варненския кмет...
23.12 | 12:30
-
Проф. Тодор Кантарджиев: Грипът вече се разпространява епидемично у нас
Той подчерта, че е много добър фактът, че много хора вече са ваксинирани
23.12 | 10:30