Водородно захранване за следващите 100 години 30.08 | 13:00
Британски инженери снабдиха стара баржа със сигурна и евтина система за задвижване

И до днес един от най-ефективните и удобни начини за транспортиране на товари остава корабоплаването. Много от съвременните съдове обаче се захранват от дизелови мотори, които не разполагат нито със системи за филтриране на вредните газове, нито с модерни системи за контрол.
Учени от университета в Бирмингам решили да се захванат с решаването на този сериозен екологичен проблем. За целта те взели стара канална баржа и подменили дизеловия ѝ двигател с високоефективен електрически мотор и мощна батерия, зареждаща се от водородни горивни клетки.
През септември 2007 г. така "тунингованата" лодка, наречена Ross Barlow, е била пусната за тестване по дългата 3500 километра система от водни канали във Великобритания. Най-сериозното изпитание било изминаването на 105 километрова отсечка в продължение на четири дни.
В света на корабостроенето властват други правила, различни от тези в автомобилния и самолетния бранш, обясняват създателите на проекта. Тук теглото на практика няма значение за разлика от двигателната система. Нейният жизнен цикъл трябва да е поне толкова дълъг, колкото е този на самия съд.
Базирайки са на опита от други захранвани с електричество канални лодки, инженерите поставили на баржата мотор с постоянен магнит с мощност от 10 киловата. За да осигурят енергия за по-дълги пътувания, те добавили и водородна горивна клетка с мощност от един киловат, която захранва батерия, чиято мощност е 47 киловата.
Тази система била разработена първоначално под формата на UPS за нуждите на телефонните компании. В случая била използвана оловно-киселинна батерия, която била избрана заради лесната ѝ поддръжка, ниската ѝ цена и улеснено презареждане. Единственият ѝ недостатък – високото тегло - в случая е от пренебрежимо малко значение за лодките, плуващи в спокойните води на вътрешните канали.
Водородното захранване на горивните клетки на баржата е осигурено от система за съхраняване на хидрид, разработена от швейцарския изследователски институт Еmpa. Средата за съхранение се състои от прахообразна смес от няколко метала, която е поставена в стоманени контейнери. Металният прах абсорбира водорода, който може да бъде отделен впоследствие при нагряване. Баржата е снабдена и със соларен панел с мощност до 320 вата.
Инженерите изчисляват, че при тези показатели, ако лодката изминава до 650 километра годишно, по британските водни канали, то тя ще може да работи в продължение на 100 години, като зареждането ѝ с гориво ще бъде веднъж месечно.
Водещи
-
МВнР: Българските граждани да избягват пътувания в Гърция в петък
Утре страната ще е парализирана от общонационална стачка
27.02 | 18:20
-
Прокуратурата предлага на Сарафов: Да поиска имунитета на четирима депутати
Те са участвали в ескалиращите протести на "Възраждане"
27.02 | 18:00
-
Пътеводител за приятелства според зодиите
27.02 | 17:40
-
Бивш офицер от КГБ: Тръмп е бил вербуван през 1987 г.
Алнур Мусаев не представя никакви документални доказателства, но твърди, че досието на Тръмп е...
27.02 | 17:17
Най-четени
-
Бойкот срещу банки и хранителни вериги у нас
Гражданите, подкрепящи инициативата, се надяват чрез масовите действия да привлекат вниманието...
27.02 | 08:32
-
Борисов: Цялата зала напуска при изказванията на „Възраждане“, това ясно показва към кого е кордона
Той заяви, че няма как да си оправдаваш несгодите и сполуките с него.
27.02 | 10:15
-
Нов фарс в парламента: Декларация на „Възраждане“ опразни пленарната зала, Киселова даде час почивка
След декларацията председателят на Народното събрание Наталия Киселова даде един час почивка.
27.02 | 10:00
-
Реакциите на политическите партии след решението на КС за изборите (ОБЗОР)
ЦИК трябва да преизчисли резултатите от вота на 27 октомври
27.02 | 14:00