Водородно захранване за следващите 100 години 30.08 | 13:00
Британски инженери снабдиха стара баржа със сигурна и евтина система за задвижване
И до днес един от най-ефективните и удобни начини за транспортиране на товари остава корабоплаването. Много от съвременните съдове обаче се захранват от дизелови мотори, които не разполагат нито със системи за филтриране на вредните газове, нито с модерни системи за контрол.
Учени от университета в Бирмингам решили да се захванат с решаването на този сериозен екологичен проблем. За целта те взели стара канална баржа и подменили дизеловия ѝ двигател с високоефективен електрически мотор и мощна батерия, зареждаща се от водородни горивни клетки.
През септември 2007 г. така "тунингованата" лодка, наречена Ross Barlow, е била пусната за тестване по дългата 3500 километра система от водни канали във Великобритания. Най-сериозното изпитание било изминаването на 105 километрова отсечка в продължение на четири дни.
В света на корабостроенето властват други правила, различни от тези в автомобилния и самолетния бранш, обясняват създателите на проекта. Тук теглото на практика няма значение за разлика от двигателната система. Нейният жизнен цикъл трябва да е поне толкова дълъг, колкото е този на самия съд.
Базирайки са на опита от други захранвани с електричество канални лодки, инженерите поставили на баржата мотор с постоянен магнит с мощност от 10 киловата. За да осигурят енергия за по-дълги пътувания, те добавили и водородна горивна клетка с мощност от един киловат, която захранва батерия, чиято мощност е 47 киловата.
Тази система била разработена първоначално под формата на UPS за нуждите на телефонните компании. В случая била използвана оловно-киселинна батерия, която била избрана заради лесната ѝ поддръжка, ниската ѝ цена и улеснено презареждане. Единственият ѝ недостатък – високото тегло - в случая е от пренебрежимо малко значение за лодките, плуващи в спокойните води на вътрешните канали.
Водородното захранване на горивните клетки на баржата е осигурено от система за съхраняване на хидрид, разработена от швейцарския изследователски институт Еmpa. Средата за съхранение се състои от прахообразна смес от няколко метала, която е поставена в стоманени контейнери. Металният прах абсорбира водорода, който може да бъде отделен впоследствие при нагряване. Баржата е снабдена и със соларен панел с мощност до 320 вата.
Инженерите изчисляват, че при тези показатели, ако лодката изминава до 650 километра годишно, по британските водни канали, то тя ще може да работи в продължение на 100 години, като зареждането ѝ с гориво ще бъде веднъж месечно.
Водещи
-
Пореден "ремонт" на Изборния кодекс, предлагат от ДБ и ПП
Искат бюлетините да се броят в специално създадени за целта центрове
06.01 | 20:30
-
Грозев: Путин се опитва да манипулира Тръмп преди ултиматума от Белия дом
Доналд Тръмп неведнъж е заявявал, че е готов, желае и може бързо да сложи край на войната в...
06.01 | 20:15
-
Хампарцумян: Докато има кой да плаща, цените ще се вдигат
Търговците са в правото си да вдигат цени, подчерта финансистът
06.01 | 20:00
Най-четени
-
Депутатите започват работа
Що се отнася до законодателната власт – ваканцията на депутатите приключи. Основната тема през...
06.01 | 09:45
-
Мнение: Ако не се състави кабинет с първия мандат, ще отидем на нови предсрочни избори
Политолозите Малинов и Буруджиева единни
06.01 | 10:30
-
Проф. Антоанета Христова: Избори напролет
Очаква се някой, който да поеме вълната на недоволството, смята политическият психолог
06.01 | 17:00
-
На 6-и януари православната църква чества Йордановден (Богоявление)
На този ден Йоан Кръстител покръства Исус Христос във водите на река Йордан.
06.01 | 09:04