Полетя първият „отпечатан“ самолет в света 30.07 | 10:28
Лазерното синтероване обещава революция във въздухоплаването

Инженери от университета в Саутхамптън са проектирали и построили първия в света "отпечатан" летателен апарат, създаден по технологията на лазерното ЗD синтероване, съобщават от учебното заведение.
Самолетът, носещ кодовото название SULSA (Southampton University Laser Sintered Aircraft), представлява безпилотно въздухоплавателно средство (UAV), чиято цялостна структура е била отпечатана по метода на синтеросването – процес на слепването на прахови частици в една обща маса при висока температура, генерирана в случая от лазер.
С тази технология са изградени всички основни елементи на самолета, в това число крилата, вградените плоскости за контрол на полета (елероните и опашната перка) и дори люковете за достъп до вътрешността му. Всеки един от тях е бил направен слой по слой от лазерна машина за синтероване, която произвежда пластмасови или метални обекти.
Голямо предимство на новата технология е, че при сглобяването на апарата не се използват никакви скоби за прихващане на елементите. Цялата екипировка била прикрепвана към корпуса на самолета благодарение на техниката за захващането им без допълнителни крепежни елементи (snap fit). Така целият самолет може да бъде сглобен буквално за минути без да са нужни иначе основни инструменти.
Самолетът се захранва с електричество, което му осигурява максимално тих полет със скорост до 160 км/час. Машината е с разпереност на крилата от 2 м и е екипирана с миниатюрен автопилот, разработен от д-р Мат Бенет, един от членовете на екипа.
В бъдеще технологията на лазерния синтеринг ще позволи на дизайнерите да създадат форми и структури, чиито техники за производство по принцип са скъпи.
Технологията позволява създаването и на сложни въздухоплавателни средства, които могат да изминат пътя от чертожната дъска до първия си полет буквално за дни. За сравнение конвенционалните материали и техники като например композитните материали отнемат месеци на производство, а всяка промяна в дизайна на самолетите води до значителни допълнители разходи – проблеми, което бива избегнато при новата технология.
Изследователите се надяват тяхната работа да възроди гениални идеи за въздухоплавателни средства, които са били развивани в миналото, но тяхното реализиране на практика се оказвало изключително трудно и скъпо с конвенционални средства.
Водещи
-
Инвеститори от САЩ преговарят с българските власти за разширяване на ПГХ "Чирен"
Ройтерс се позовава на информация от "петима души, запознати с проблема", без да ги назовава...
05.08 | 21:00
-
„Каменен” хороскоп: Изумрудът носи любов, хармонията и изобилие
Витеза кого е подходящ и с кои други камъни може да се съчетаае
05.08 | 20:45
-
Почина бившият румънски президент Йон Илиеску
05.08 | 20:15
Най-четени
-
Над Западна България и днес ще вали, утре също ще бъде дъждовно
След 2 часа лятото леко ще започне да се връща в София. Следобед отново обаче ще завали.
05.08 | 10:45
-
27 г. от смъртта на Тодор Живков
Стилизиран венец с цветовете на руското знаме е положен на гроба на диктатора Тодор Живков
05.08 | 09:00
-
6000 лева излезе пoчивкатa нa семейство за една седмица на море
Πo дyмитe нa Cпacoв, cлyчaйнo или нe, cĸoĸът нa цeнитe в xoтeлитe y нac (пoчти) cъвпaднa c...
05.08 | 12:15