Дядо Коледа чукна 200, Тео Ушев разказа как се заражда легендата за Добрия старец 24.12 | 14:54

На 23-и декември, през 1823-а година в Ню Йоркския вестник “The Troy Sentinel” от неизвестен автор е публикувана поемата “A visit from St. Nicholas”

От iNews.bg

Избраният за най-влиятелен творец в света на анимираното кино - Тео Ушев, пусна на стената си във Фейса прелюбопитна история за зараждането на легендата за Дядо Коледа:

Честит Рожден Ден на най-добрия и весел старец!

Днес Дядо Коледа става точно на 200 години

На 23и декември, през 1823а година в Ню Йоркския вестник "The Troy Sentinel” от неизвестен автор е публикувана поемата "A visit from St. Nicholas”. Тя станала много популярна, в нея Дядо ви Коледа бил описан с всичките подробности, които играем всяка година на тази дата - дебел старец, който идва с 8 еленчета и оставя тайно подаръци в чорап, спускайки се от комина.

Няколко години по-късно, пастора от Бронкс Клемент Кларк Мур твърди , че той е автора на станалата знаменита поема.

През 2000 година литературен специалист твърди, че всъщност автор е бил ветерана от войната Майор Хенри Ливингстън, защото стилът на поемата нямал нищо общо с нищо, което Мур е писал. Но това никога няма да разберем.

Историята на Дядо Коледа е синтезирана от фолклорните герои на две от най- многобройните националности в Ню Йорк по това време:

английския Father Christmass, дебел бишоп, който има бяла брада и носи червен костюм и Холандския Синтер Клаас, дебел елф, който се спускал по комините да раздава подаръци на децата.

През 1859 г. при препечатването на поемата, легендарният карикатурист Томас Наст (автор на символите на републиканската и демократическата партия на САЩ - магаре и слон) за пръв път рисува Дядо Коледа. На него дължим и историята за адреса на дядо Коледа - попитан на чия страна е добрият старец в гражданската война - Юга или Севера, Наст отговорил ядосан - от Северния полюс! Наст създава повече от 30 карикатури с Дядо Коледа.

През 20те, Кока Кола започва да използва образа на Дядо Коледа за рекламните си кампании - в стилистиката на Наст.

Първо Фред Мизън рисува стареца.

Финалният образ, пренесъл се през вековете, е създаден от художника Хадън Съндблом по поръчка на рекламната агенция D’Arcy, за рекламна кампания на Кока-Кола през 1934а.

Въобще, съмнителна американска работа, с която спешно трябва да се заемат русоробите в България, да денацифицират Коледата и да ни върнат Руския Дед Мороз.

Водещи

Най-четени