Потребители заляха КЗП с 28 000 жалби 15.03 | 12:20
Според шефката на Комисията Мария Филипова хората най-често се оплакват мобилните оператори и онлайн покупки

През 2024 година в Комисията за защита на потребителите (КЗП) са получени 27 549 жалби и сигнали от граждани. В по-голямата си част те касаят права на потребителите при покупка на определени видове продукти от интернет сайтове, рекламации на стоки, сключени договори с мобилни оператори, оплаквания, свързани с услуги, предоставяни от банки или във връзка с договори за т.нар. "бързи кредити", презентации по домовете или в хотели с цел закупуване на стоки и др.
Това каза в интервю за БТА председателят на КЗП Мария Филипова, която беше потърсена по повод днешния Световен ден на правата на потребителите, провъзгласен от Общото събрание на ООН.
"Използвам случая да обърна отново внимание на факта, че потребителите най-добре могат да се защитят сами, като бъдат внимателни и се информират предварително за условията, при които сключват договори с търговците. Да бъдат малко по-подозрителни към обещанията за чудодейни стоки или маркови такива на нереално ниски цени", посочи тя.
Филипова припомни, че на първо място потребителите имат право на информиран избор. Това означава, че преди да закупят стока или ползват услуга, те трябва да разполагат с достатъчно информация, която да им позволи да изберат най-доброто за тях приложение, без да бъдат изненадани впоследствие неприятно от скрити обстоятелства, които е било възможно да се предвидят.
Потребителите имат право и на ползването на безопасни стоки и услуги, за което се грижи КЗП съвместно с другите държавни органи. Имат право на защита срещу прилаганите, спрямо тях, нелоялни търговски практики. През миналата година са забранени 269 различни практики, които са прилагани от традиционни и онлайн търговци в различни пазарни сектори - туристически услуги, хранителни и нехранителни стоки, електронни съобщителни услуги, при продажби от разстояние и извън търговски обекти, посочи тя.
При все по-разпространената търговия от разстояние, потребителите имат право, без да дават обяснения, да върнат закупената стока и да развалят договора в 14-дневен срок. Имат право да предявят рекламация, когато закупят стока или ползват услуга, които не съответстват на договореното с търговеца. Потребителите имат право да изискат безплатен ремонт, замяна на стоката, намаляване на цената или възстановяване на платената сума. Важно е да запазят документа, удостоверяващ покупката или ползването на услугата, обясни още председателят на КЗП.
Водещи
-
Урсула фон дер Лайен пристига на посещение у нас
От петък председателят на Европейската комисия Урула фон дер Лайен ще направи обиколка в...
28.08 | 16:30
-
Болници в страната скочиха срещу насибието над медици
Агресията трябва незабавно да спре!
28.08 | 16:15
-
Български камион катастрофира в Турция
Водачът на тира, български гражданин, не е пострадал
28.08 | 16:00
-
Атанас Запрянов ще участва в среща на министрите на отбраната на ЕС
Те ще обсъдят военната подкрепа на ЕС за Украйна, отбранителната готовност на Съюза и...
28.08 | 15:45
Най-четени
-
Местните власти разрешиха отстрела на дивото животно, което беше забелязано в Силистренско през последните дни
Системата BG-Alert няма да бъде активирана
28.08 | 10:59
-
620 евро минимална заплата – спор между синдикати и работодатели
Минималната почасова ставка ще стане 7,31 лева при влизането в еврозоната
28.08 | 13:30
-
Шанс за живот: Доброволец спаси две бебета-зайчета от пожар край Вакарел
Оттам пишат още, че майката я няма и не се знае дали е избягала или изгоряла в пожара и...
28.08 | 11:30