Потребители заляха КЗП с 28 000 жалби 15.03 | 12:20
Според шефката на Комисията Мария Филипова хората най-често се оплакват мобилните оператори и онлайн покупки

През 2024 година в Комисията за защита на потребителите (КЗП) са получени 27 549 жалби и сигнали от граждани. В по-голямата си част те касаят права на потребителите при покупка на определени видове продукти от интернет сайтове, рекламации на стоки, сключени договори с мобилни оператори, оплаквания, свързани с услуги, предоставяни от банки или във връзка с договори за т.нар. "бързи кредити", презентации по домовете или в хотели с цел закупуване на стоки и др.
Това каза в интервю за БТА председателят на КЗП Мария Филипова, която беше потърсена по повод днешния Световен ден на правата на потребителите, провъзгласен от Общото събрание на ООН.
"Използвам случая да обърна отново внимание на факта, че потребителите най-добре могат да се защитят сами, като бъдат внимателни и се информират предварително за условията, при които сключват договори с търговците. Да бъдат малко по-подозрителни към обещанията за чудодейни стоки или маркови такива на нереално ниски цени", посочи тя.
Филипова припомни, че на първо място потребителите имат право на информиран избор. Това означава, че преди да закупят стока или ползват услуга, те трябва да разполагат с достатъчно информация, която да им позволи да изберат най-доброто за тях приложение, без да бъдат изненадани впоследствие неприятно от скрити обстоятелства, които е било възможно да се предвидят.
Потребителите имат право и на ползването на безопасни стоки и услуги, за което се грижи КЗП съвместно с другите държавни органи. Имат право на защита срещу прилаганите, спрямо тях, нелоялни търговски практики. През миналата година са забранени 269 различни практики, които са прилагани от традиционни и онлайн търговци в различни пазарни сектори - туристически услуги, хранителни и нехранителни стоки, електронни съобщителни услуги, при продажби от разстояние и извън търговски обекти, посочи тя.
При все по-разпространената търговия от разстояние, потребителите имат право, без да дават обяснения, да върнат закупената стока и да развалят договора в 14-дневен срок. Имат право да предявят рекламация, когато закупят стока или ползват услуга, които не съответстват на договореното с търговеца. Потребителите имат право да изискат безплатен ремонт, замяна на стоката, намаляване на цената или възстановяване на платената сума. Важно е да запазят документа, удостоверяващ покупката или ползването на услугата, обясни още председателят на КЗП.
Водещи
-
След задържането на Благомир Коцев: Нови спорове в парламента (ОБЗОР)
Приеха промените в Закона за противодействие на корупцията, дебатът също предизвика остри...
10.07 | 21:00
-
Панчугов: Кабинетът "Желязков" може да издържи далеч по-дълго от очакваното
Единственото, което може да разклати властта, е да има социално напрежение, каквато заявка...
10.07 | 20:45
-
3472 е броят на проектите на общините по инвестиционната програма в Бюджет 2025
Заместник-министърът на финансите Кирил Ананиев обясни каква е поредността на плащанията
10.07 | 20:30
-
От 14 юли в София тръгва нощният автобус до летище "Васил Левски"
Ето по какъв маршрут ще се движи
10.07 | 20:15
Най-четени
-
Пияната Дебора возила 6-годишния си син
Фолкпевицата Дебора беше задържана с 3.14 промила алкохол, след като предизвика катастрофа в...
10.07 | 09:59
-
Нефролог обяснява как излишните килограми водят до хронично бъбречно заболяване
Излишните килограми представляват сериозна заплаха не само за сърцето и ставите, но и за...
10.07 | 12:30
-
ЕП отхвърли вота на недоверие срещу Урсула фон дер Лайен
Той не получи подкрепата на две трети от евродепутатите
10.07 | 13:30