Пием повече вода и по-малко безалкохолни напитки 30.07 | 11:01

Намалява потреблението и на натурални сокове, студени чайове и енергийни напитки

От Ралица Стоянова

668 млн. литра са реализирани на пазара на безалкохолни напитки през първата половина на годината. Това показват резултатите от анализ на Асоциацията на производителите на безалкохолни напитки в България (АПБНБ).

Потреблението е с 10 млн. литра по-малко от същия период на 2011 г. Това показва позитивна тенденция за преодоляването на кризата в сектора. Тя се потвърждава както от отчетения 2% отрицателен ръст за второто тримесечие на годината, така и от общо 1% отрицателен ръст за полугодието.

Асоциацията отчита увеличение на потреблението на бутилирани води.

Анализът на потреблението в отделните групи продукти показва, че при бутилираните води продажбите са по-високи с 1% както за второто тримесечие, така и за първите шест месеца на годината. 295 млн. литра са реализираните бутилирани води на пазара през полугодието срещу 293 литра за същия период на предходната година.

1% ръст в потреблението на натурална минерална вода, 4% при трапезната вода и 1% при газираната вода, отчита АПБНБ. При водите в галони има спад от 3% за полугодието, което е значително по-малко от предишни отчетни периоди.

Според експертите българският потребител е консумирал с 4% по-малко газирани напитки в периода март-юни 2012 г. и с 3% по-малко в първите шест месеца на годината. Темпът на спад в сравнение с предходни периоди е по-нисък.

Кризата продължава да се отразява най-много на студения пазар, което е основната причина продажбите да са под нивата им от 2011 г. Годишната прогноза на браншовата организация за тази група напитки е консумацията да достигане нива близки до отчетените през 2011 г., но все пак по-ниски с около 2%.

При негазираните напитки е отчетен спад от 2% за второ тримесечие и за полугодието като цяло, като само при разтворимите прахообразни напитки се отчита ръст от 4%. В групата на "тихи с ниско плодово съдържание” напитки спадът е с 3%, а на сиропите за домашно приготвяне - 6%. Тази група напитки продължава да бъде с най-малък пазарен дял от всички групи и категории напитки.

Потреблението в групата на негазираните напитки може да приключи годината с ръст от 3% и обем около 160 млн.литра.

Най-засегнато от неблагоприятните икономически тенденции продължава да бъде потреблението на натурални плодови сокове и нектари. Консумацията продължава да намалява като данните сочат спад от 4% за тримесечието и 5% от началото на годината в сравнение с нивата от същия период на предходната година. Около 13 млн. литра натурални сокове и нектари се реализирани на пазара, което е с 1.5 млн. литра по-малко от полугодието на 2011 год.

В тази група най-засегнати от кризата продължават да бъдат 100% плодовите сокове.

Годишните прогнози за цялата група напитки на Асоциацията са за 3% по-малко потребление в сравнение с предходната или 68 млн. литра продукция, реализирана в пазарни условия. Наблюдава се растеж в дела на вносните продукти.

Групата "студен чай”, при която се отчитаха значителни темпове на растеж в последните две години, продължават колебанията на лек ръст и лек спад. Очакванията в края на годината са потреблението да достигне нива малко над от 27 млн. литра и да приключи с ръст от 1%.

С 2% е намаляло потреблението на напитки от групата "енергийни и спортни” за първата половина на 2012 год., но се очаква в края ѝ  да се постигне минимален ръст от 1%. Разнообразието в тази категория напитки продължава да се увеличава поради по-големия внос, а цените запазват нивата си.

Икономистите от Асоциацията очакват общото потребление на безалкохолни напитки през годината да бъде приблизително 1500 млн. литра и спрямо 2011 г. да има лек спад.

Това означава потреблението на глава от населението да остане около 200 литра. 

Водещи