668 млн. литра са реализирани на пазара на безалкохолни напитки през първата половина на годината. Това показват резултатите от анализ на Асоциацията на производителите на безалкохолни напитки в България (АПБНБ).
Потреблението е с 10 млн. литра по-малко от същия период на 2011 г. Това показва позитивна тенденция за преодоляването на кризата в сектора. Тя се потвърждава както от отчетения 2% отрицателен ръст за второто тримесечие на годината, така и от общо 1% отрицателен ръст за полугодието.
Асоциацията отчита увеличение на потреблението на бутилирани води.
Анализът на потреблението в отделните групи продукти показва, че при бутилираните води продажбите са по-високи с 1% както за второто тримесечие, така и за първите шест месеца на годината. 295 млн. литра са реализираните бутилирани води на пазара през полугодието срещу 293 литра за същия период на предходната година.
1% ръст в потреблението на натурална минерална вода, 4% при трапезната вода и 1% при газираната вода, отчита АПБНБ. При водите в галони има спад от 3% за полугодието, което е значително по-малко от предишни отчетни периоди.
Според експертите българският потребител е консумирал с 4% по-малко газирани напитки в периода март-юни 2012 г. и с 3% по-малко в първите шест месеца на годината. Темпът на спад в сравнение с предходни периоди е по-нисък.
Кризата продължава да се отразява най-много на студения пазар, което е основната причина продажбите да са под нивата им от 2011 г. Годишната прогноза на браншовата организация за тази група напитки е консумацията да достигане нива близки до отчетените през 2011 г., но все пак по-ниски с около 2%.
При негазираните напитки е отчетен спад от 2% за второ тримесечие и за полугодието като цяло, като само при разтворимите прахообразни напитки се отчита ръст от 4%. В групата на "тихи с ниско плодово съдържание” напитки спадът е с 3%, а на сиропите за домашно приготвяне - 6%. Тази група напитки продължава да бъде с най-малък пазарен дял от всички групи и категории напитки.
Потреблението в групата на негазираните напитки може да приключи годината с ръст от 3% и обем около 160 млн.литра.
Най-засегнато от неблагоприятните икономически тенденции продължава да бъде потреблението на натурални плодови сокове и нектари. Консумацията продължава да намалява като данните сочат спад от 4% за тримесечието и 5% от началото на годината в сравнение с нивата от същия период на предходната година. Около 13 млн. литра натурални сокове и нектари се реализирани на пазара, което е с 1.5 млн. литра по-малко от полугодието на 2011 год.
В тази група най-засегнати от кризата продължават да бъдат 100% плодовите сокове.
Годишните прогнози за цялата група напитки на Асоциацията са за 3% по-малко потребление в сравнение с предходната или 68 млн. литра продукция, реализирана в пазарни условия. Наблюдава се растеж в дела на вносните продукти.
Групата "студен чай”, при която се отчитаха значителни темпове на растеж в последните две години, продължават колебанията на лек ръст и лек спад. Очакванията в края на годината са потреблението да достигне нива малко над от 27 млн. литра и да приключи с ръст от 1%.
С 2% е намаляло потреблението на напитки от групата "енергийни и спортни” за първата половина на 2012 год., но се очаква в края ѝ да се постигне минимален ръст от 1%. Разнообразието в тази категория напитки продължава да се увеличава поради по-големия внос, а цените запазват нивата си.
Икономистите от Асоциацията очакват общото потребление на безалкохолни напитки през годината да бъде приблизително 1500 млн. литра и спрямо 2011 г. да има лек спад.
Това означава потреблението на глава от населението да остане около 200 литра.