Богатата Швеция отвори магазини за бедни 06.12 | 11:00
Мисия "Храна", предлага продукти на суперниски храни на хора, чиито доходи са под определена линия
Дори богатата и зелена Швеция, която покрива едва 2% от енергийния си микс с природен газ и има една от най-щедрите социални системи в Европа, има проблем с бедността. От януари в страната бързо никнат социални магазини по уникален модел. Matmissionen - или Мисия "Храна", предлага продукти на суперниски храни на хора, чиито доходи са под определена линия.
Веригата има осем магазина - пет в Стокхолм, три от които отвориха тази година, два в Гьотебург и един в Малмьо, в които продава храни с козметични дефекти, нарушена опаковка или изтичащ срок на годност. Продуктите са дарени от производители и търговци. 70% от персонала в магазините идва от програми за безработни, а 40% от тези служители успяват след това да си намерят постоянна работа. Част от приходите на магазините отиват за субсидиране на отделна програма за хранителна банка, която дарява на организации, работещи с най-несретните - обикновено бездомници, разказва в репортаж "Гардиън".
В магазините Matmissionen може да пазарува всеки, но само регистрирани членове ползват най-ниските цени, като те предварително трябва да си направят резервация за посещение. Членството е отворено за хора с месечен доход под 11 200 крони (2004 лв.). Те имат право да пазаруват на цени, които са направо символични - 5 крони (89 стотинки) за един хляб, 6 крони за кило банани, 33 крони (5,90 лв.) за 500 г телешка кайма.
Инфлацията в Швеция тази есен достигна 8%, а в последните години в социалната система тече оптимизация на разходите. Страната произвежда 75% от електричеството си от вода, вятър и ядрена енергия, но това не я изолира от повсеместното вдигане на цените в Европа. Цените на горивата растат, а те повличат нагоре и цените на храните - маслото е поскъпнало с 25% тази година, месото - с 24%, а сиренето - с около 22%.
Срещу членство в магазините за бедни човек може да направи покупки за максимум 300 крони (53 лв.) на седмица на ниски цени (цените не могат да надвишават 30% от тези в най-евтините магазини) и да си купи каквото допълнително иска на по-нормална цена. 90-95% от покупките са от членове.
Притежателите на членска карта във веригата са се увеличили от 7200 през януари на 14 700 в края на октомври. Около 40% от новите членове са семейства с деца. Едно друго измерение на кризата - според статистическата служба на Щвеция при последния голям инфлационен период в началото на 90-те около 7% от населението са били в относителна бедност (доходи под 60% от средните), а сега делът на бедните се очаква да надхвърли 14%, пише "Сега".
Водещи
-
Столична община: Не очакваме проблеми със снегопочистването в София
Относно голямата обществена поръчка за отпадъците в София, Надежда Бобчева каза, че днес вече...
21.11 | 18:00
-
Служител на НОИ: Няма да има пенсии, ако спрем да работим
Те искат 20% увеличение на фонда за възнаграждения вместо предвидените 5%
21.11 | 17:20
-
Защо конфликтът може да бъде най-здравословното нещо за вашата връзка
Те вече не се опитвали да се „поправят“ един друг, нито да се обвиняват или патологизират....
21.11 | 16:45
-
Служители на НОИ излизат на протест
Малко по-късно протести ще има и в други градове на страната.
21.11 | 16:30
Най-четени
-
Добра новина за собственици на апартаменти в Елените
Премахват се покрития върху реката, не жилищни сгради
21.11 | 10:44
-
Поверия и обичаи за Деня на християнското семейство
Препоръчва се вярващите да се изповядат предния ден
21.11 | 11:45
-
Адвокат: Задължително обжалвайте, ако получите фиш за превишена скорост
Новата система за контрол на средната скорост обещава повече безопасност по пътищата, но...
21.11 | 15:30
-
Загубите на вода в Плевен са над 85 процента
На финалната права сме и очакваме да започне строителството по така необходимия ни водопровод...
21.11 | 14:45