Богатата Швеция отвори магазини за бедни 06.12 | 11:00
Мисия "Храна", предлага продукти на суперниски храни на хора, чиито доходи са под определена линия

Дори богатата и зелена Швеция, която покрива едва 2% от енергийния си микс с природен газ и има една от най-щедрите социални системи в Европа, има проблем с бедността. От януари в страната бързо никнат социални магазини по уникален модел. Matmissionen - или Мисия "Храна", предлага продукти на суперниски храни на хора, чиито доходи са под определена линия.
Веригата има осем магазина - пет в Стокхолм, три от които отвориха тази година, два в Гьотебург и един в Малмьо, в които продава храни с козметични дефекти, нарушена опаковка или изтичащ срок на годност. Продуктите са дарени от производители и търговци. 70% от персонала в магазините идва от програми за безработни, а 40% от тези служители успяват след това да си намерят постоянна работа. Част от приходите на магазините отиват за субсидиране на отделна програма за хранителна банка, която дарява на организации, работещи с най-несретните - обикновено бездомници, разказва в репортаж "Гардиън".
В магазините Matmissionen може да пазарува всеки, но само регистрирани членове ползват най-ниските цени, като те предварително трябва да си направят резервация за посещение. Членството е отворено за хора с месечен доход под 11 200 крони (2004 лв.). Те имат право да пазаруват на цени, които са направо символични - 5 крони (89 стотинки) за един хляб, 6 крони за кило банани, 33 крони (5,90 лв.) за 500 г телешка кайма.
Инфлацията в Швеция тази есен достигна 8%, а в последните години в социалната система тече оптимизация на разходите. Страната произвежда 75% от електричеството си от вода, вятър и ядрена енергия, но това не я изолира от повсеместното вдигане на цените в Европа. Цените на горивата растат, а те повличат нагоре и цените на храните - маслото е поскъпнало с 25% тази година, месото - с 24%, а сиренето - с около 22%.
Срещу членство в магазините за бедни човек може да направи покупки за максимум 300 крони (53 лв.) на седмица на ниски цени (цените не могат да надвишават 30% от тези в най-евтините магазини) и да си купи каквото допълнително иска на по-нормална цена. 90-95% от покупките са от членове.
Притежателите на членска карта във веригата са се увеличили от 7200 през януари на 14 700 в края на октомври. Около 40% от новите членове са семейства с деца. Едно друго измерение на кризата - според статистическата служба на Щвеция при последния голям инфлационен период в началото на 90-те около 7% от населението са били в относителна бедност (доходи под 60% от средните), а сега делът на бедните се очаква да надхвърли 14%, пише "Сега".
Водещи
-
ПП-ДБ за идеята на Пеевски да се отнемат субсидии на партии: Той си има прокуратура и си я използва
Петков обяви, че няма такъв човек Джереми О`Нийл.
23.05 | 13:31
-
Пеевски предлага: Спиране на партийната субсидия и отнемането на държавни и общински публични сгради за партии
Предложението на лидера на „ДПС - Ново начало” коментираха от „Продължаваме Промяната -...
23.05 | 13:23
-
Бизнесмен: В Египет чакат на опашка, за да дойдат в България за 1000 евро заплата
Според него, обаче, пътната инфраструктура и част от държавните процеси спъват наплива както...
23.05 | 14:15
-
Безплатна „Зелена зона“ в Стара Загора през 3-дневния уикенд по случай 24 май
Община Стара Загора пожелава весели почивни дни и прекрасен празник на българската азбука,...
23.05 | 14:00
Най-четени
-
НСИ: С 2 години повече живее българинът след COVID пандемията
Обяснението е просто - сравнението се прави с години, в които пандемията от COVID-19 още не...
23.05 | 09:45
-
Васил избра Адриана. Мартин предложи брак на Даниела на големия финал на „Ергенът“
След двете изключително романтични и открити срещи на Васил с Росица и Адриана, Пенев се...
23.05 | 11:59
-
За първи път в Северна Македония са лабораторно потвърдени два случая на маймунска шарка
Лекарят, приел пациентите, ги е информирал за получените резултати
23.05 | 10:45