Ейдриън Нюи изказа своето мнение за катастрофата на Айртон Сена 17.05 | 14:48
Спукана гума е причината за инцидента, смята тогавашният технически директор

През 1994-та година Айртон Сена катастрофира фатално в Гран При на Сан Марино, но и до днес не са напълно ясни причините за инцидента. Главният инженер на Уилямс по това време - Ейдриън Нюи, даде интервю пред Guardian и се опита да обясни какво точно се е случило на пистата според него.
Много теории изникнаха оттогава, най-разпространена е тази за сериозни проблеми в кормилното устройство, които не му позволяват да завива нормално. Именно при завоя Тамбурело колата на Сена пое в противоположна посока и се заби в бетонната стена до трасето. Според други специалисти проблемите за бразилеца са се състояли в прекаленото напрежение в гумите, провокирано от дългото каране зад колата на сигурността. Нюи сподели за Guardian, че не е задължително тези хипотези да се взимат предвид, когато се търси истината за инцидента.
"За целия отбор беше много тежко", започва Нюи. "На следващия ден всички се събрахме и се опитахме да намерим причините за случилото се. Това бяха черни седмици за нас".
"Истината е, че никой не знае със сигурност какво точно стана. Няма съмнение, че повреда в кормилното устройство му попречи да вземе завоя, но всъщност не е ясно дали то се е повредило след инцидента или го е причинило. То по принцип имаше несъвършенства и все някога щеше да откаже, няма съмнение, че дизайнът му беше много слаб. Но доказателствата сочат, че болидът на Сена не излезе от пистата заради повреда в кормилото."
"Ако гледате записите от колата на Михаел Шумахер, ще видите, че Сена нямаше проблем да влезе в завоя. Траекторията му се промени по-късно, което не е типично за отказване на кормилното устройство. Задницата на колата пое в друга посока, а Айртон реагира моментално и намали наполовина скоростта, а половин секунда по-късно удари рязко спирачки".
"Въпросът е защо задната част на колата се отклони от идеалната траектория по този начин? Като цяло болидът се движеше по-трудно в тази втора обиколка, което също е странно, защото напрежението в гумите би трябвало да е намаляло дотогава - което пък ви навежда на мисълта, че дясната задна гума най-вероятно се е спукала от някоя частица на пистата. Ако питате мен за обяснение, бих ви посочил това."
Нюи, който в момента е технически директор на Ред Бул, разказа, че инцидентът го е накарал да се замисли дали трябва да продължи кариерата си в мотоспорта.
"Малкото коса, която имах, окапа след катастрофата. Промени ме физически. Беше ужасно. Аз и Патрик Хед (технически директор на Уилямс) се питахме дали трябва да продължим. Искахме ли да бъдем замесени в спорт, където хора могат да умрат заради нещо, създадено от нас?", завършва риторично Нюи.
Водещи
-
Софиянци без наземен градски транспорт и в четвъртък
Синдикатите предупредиха протестиращите, че подкрепят исканията им за 15% увеличение на...
14.05 | 21:00
-
МФ отвърна на зам.-кмета на София
По-рано Иван Василев обяви на брифинг, че МФ разпространява внушения и невярна информация за...
14.05 | 20:45
-
Весела Лечева: БОК е на прага на международен скандал
Законите в България трябва да се изпълняват, настоя тя
14.05 | 20:30
-
Вижте всички решения на МС от днес
Одобрени са промени в Закона за кадастъра и имотния регистър: Документите от кадастъра стават...
14.05 | 20:00
Най-четени
-
Костадинов към Киселова: Вие си позволихте да сте над Конституцията
"Най-лошото е, че не сте вие сама като личност, защото всички знаем, че го направихте, защото...
14.05 | 11:15
-
Пеевски: Правителството трябва да изкара пълен мандат
Според него оставката на председателя на Народното събрание Наталия Киселова не стои на дневен...
14.05 | 13:20
-
Радостин Василев: Ние от МЕЧ щяхме да подкрепим предложението на президента
" Ние от МЕЧ щяхме да подкрепим предложението на президента", каза Василев.
14.05 | 11:45