Учебник за електромобили 20.06 | 18:36
Първото помагало е изготвено от преподаватели от Русенския университет

Знаете ли колко са моделите на електромобили в света? След раждането на техния праотец преди около 180 години броят на вариантите само от последното десетилетие вероятно вече е някъде към стотина. Поне за трийсетина от тях данни можете да намерите в първия учебник "Електромобили”, издаден от Русенския университет.
Учебникът е структуриран за магистратура по дисциплината "Електромобили”, изучавана вече в Транспортния факултет на университета. Единият от авторите му – доц. Росен Иванов (другият е доц. Иван Евтимов), представи помагалото на кръглата маса "България и Електромобилът”, организирана от Индустриален клъстер "Електромобили” (ИКЕМ), в който членува и университетът.
В дискусията беше подчертано, че големи усилия трябва да бъдат положени в изследователската и развойната дейност. В тази връзка представител на Техническия университет, София, отбеляза, че негов екип от две години работи по проект за оптимизация на комплекса двигател-батерия-контролер, резултатът от който ще бъде готов до края на годината.
Представител на БАН посочи, че в академията има опит от няколко десетилетия при разработване на литиево-йонни батерия (считани за най-перспективни), но пък суровините за тях са концентрирани само в няколко страни. Представител на фирма "Монбат” обяви от своя страна, че при тях се правят изследвания с нови оловни батерии, от които се очаква напълно приемлив за градските условия пробег от 100-120 км с едно зареждане.
Участниците в дискусията отбелязаха също, че очакват ИКЕМ да концентрира усилията им и да ги направи по-ефективни. От клъстера се очаква също да работи за допълване на нормативната база за колите на ток и за постигане на данъчни облекчения и финансови бонуси за тях.
Изтъкнато беше още, че за българските условия конверсията или преобразуването на автомобил с двигател с вътрешно горене е почти неизбежно. Нямаме обаче условия за трансформиране на всичко и би следвало да се съсредоточим в ограничен тип автомобили, предимно за градски нужди. Това би стимулирало изграждането на инфраструктура за зареждането и би стимулирало куп други бизнес дейности около колите с ток. Конверсията обаче трябва да излезе от гаража и да стъпи на промишлена основа.
На форума беше посочено още, че България има потенциал не само да произвежда отделни агрегати и елементи за новите машини и да прави конверсия, но също и да проектира и произвежда нови електромобили в някои тесни ниши като градски мини автомобил, лекотоварен автомобил за комуналното стопанство и др.
Най-дълъг пробег с едно зареждане (350 км), показва пък учебникът на Русенският университет, прави засега състезателният модел "Tesla Roadstar” на иновативната американска фирма "Tesla Motors”. Най-икономичен обаче е индийският REVA NXR, който изминава 100 км само със 7,2 квтч. или за 1,1 лева по цените на тока за българските домакинства в момента.
Водещи
-
Живия Нострадамус: Разкол очаква църквата след смъртта на папата
Ще паднат и строго пазените тайни на Втикана, пророкува Атос Саломе
23.04 | 18:12
-
Премиерът: Има шанс да получим пари по втория транш на ПВУ
Той добави, че вицепремиерът Томислав Дончев много ясно е обяснил какъв е подходът, какви са...
23.04 | 18:09
-
Сакскобургготски: Паркът "Врана" загива, вече не е гора, а джунгла
Това пишат от секретариата на Царското семейство
23.04 | 18:03
Най-четени
-
Второ земетресение на Балканите е регистрирано през днешния ден
Трусът е с магнитуд 5.0 по скалата на Рихтер.
23.04 | 15:15
-
Фирмите продават "овче" сирене с над 60% краве мляко
Решението на КЗК може да бъде обжалвано пред Върховния административен съд в 14-дневен срок.
23.04 | 10:59
-
Явор Божанков вече е част от "Демократи за силна България"
Това стана ясно от публикация във фейсбук на ДСБ в Бургас, в която се обявява приемна на...
23.04 | 14:30
-
Българска делегация, водена от Росен Желязков, ще бъде на погребението на папа Франциск
В делегацията ще участват още вицепремиерите Атанас Зафиров и Гроздан Караджов.
23.04 | 10:15