Jaguar 2 в 1: Всъдеход или спортист – решава шофьорът (СНИМКИ) 28.11 | 15:54
F-Pace R-Sport може да бъде много пъргав, но и доста икономичен
Jaguar е легендарна марка. При споменаването й всеки прави асоциация със спортни или луксозни коли. А съвсем доскоро абсолютно никой не би се сетил за всъдеход или по модерному SUV. Да, но британците преди няколко години взеха смелото решение да не залагат само на старите лаври и да се отдадат на модерните тенденции. Така се появи F-Pace – първият всъдеход с хищната котка на предната решетка. Стратегията на създателите на модела определено се оказа успешна, защото само за 2 години той успя да се наложи на пазара на луксозните SUV-та и да остави сериозна следа там, макар и за кратко време, макар и в конкуренцията на сериозни и отдавна заели нишата играчи, включително братовчедите му от семейството на Range Rover.
Но F-Pace е различен. Не само визуално. Колата постави рекорд и то още при представянето си на широката публика – със салтото, което никой не си бе помислял, че може да бъде направено с автомобил. Обаче Jaguar не е кой да е автомобил. И за него невъзможни неща, се оказа – няма. Дори и по отношение на законите на физиката.
F-Pace, макар и изцяло нов модел за Jaguar, разработен от нулата, буквално от чертожната дъска, носи много ягуарски характеристики в себе си. Нищо, че преди това компанията не бе произвеждала такъв тип автомобил. Макар за 1-2 години хората да свикнаха с него, той още през 2015 г. бе напълно разпознаваем от пръв поглед. С огромната си хищна паст (предна радиаторна решетка), със злобно свитите "очи"(фаровете), с цялостната си агресивна визия на предницата едва ли има човек, който да не разпознае тази кола като Jaguar. Просто тя носи белезите на последните поколения на стандартните за марката седани и спортни купета. Същото можем да кажем и при поглед отзад. Макар там характерни форми да откриваме само в светлините. Не поради друга причина, а просто до появата на F-Pace (както и на комбито XF Sportbrake, дебютирало също през 2015 г.) Jaguar никога не бе правил кола със заден капак в стил комби/хечбек. Да, но задните светлини в случая идват като директна препратка към роудстъра F-Type. И асоциацията е налице – F-Pace наистина е един доста спортно настроен SUV, макар и голям, макар и това да не пречи на офроуд способностите му. Да, има и доста сериозни такива, макар почти всички представители на класа му в наши дни да са по-скоро паркетници.
Цялостната визия на автомобила определено е доста агресивна и напълно в крак с традициите на марката. Асоциация с F-Type смело може да се направи и по отношение на фаровете и предницата като цяло. Голямата радиаторна решетка при F-Pace обаче прилича доста повече на отворената паст на ягуара, който е готов да "изяде" всичко по пътя си. Точно зад нея пък се е намърдало нещо ново не само за F-Pace, но и за Jaguar. И това е чисто новият двигател на марката. Той е дизелов, турбиниран, с работен обем от 1999 кубика и с мощност 240 к.с., както и впечатляващите 500 Нм въртящ момент. С него британците смятат да завладеят клиентите, които си падат по нещо средно между мощност и разход на гориво. Като агрегатът ще се вгражда не само в F-Pace.моторът има и доста сериозни еко качества, покрива нормата Евро 6, а и с него F-Pace изхвърля едва 139 грама СО2 на километър, което е много сериозно постижение за толкова голям автомобил.
Моторът има много добри характеристики и то не само на хартия. За някои може би 2000 кубика за кола с тегло 1810 кг ще се сторят малко. Да не забравяме обаче, че даунсайзингът обхваща и луксозните автомобили, а не само малолитражките. А и тук все пак си говорим за Jaguar, където компромиси не се правят. Споменатите 240 кончета без никакви проблеми теглят доста едрия ягуар. Ускорението на автомобила от 0 до 100 км/ч се постига за 7.2 секунди. Което си е впечатляващ показател за SUV от този клас. А дори и за по-малките. С този двигател автомобилът не изпитва никакви затруднения нито по шосетата, нито извън тях. Определено мога да кажа, че по време на теста не почувствах момент, в който да ми е била необходима повече от наличната мощност, а често я имаше и в излишък.
Другата цел на производителя с този мотор е да привлече симпатиите на хората, за които е важно разходът на гориво да не е голям, както и замърсяването на околната среда. При нормално каране 2-литровият комънрейл постига доста добри резултати по отношение на икономията. Освен това има и ЕСО-режим, който е много подходящ за градски условия на шофиране, където на никого не му трябва кой знае каква мощност, както и да харчи излишно гориво, съответно пари. А и защо пък да не намалим своя принос към замърсяването на въздуха. За още по-голям ефект, очаквано за един съвременен мотор, този има и Start-Stop функция за задръстванията. Както и асистент за екологично шофиране, който показва в реално време на таблото дали не натискаме излишно много газта и колко ефективно работим със спирачката. Така каталожните данни от 7.1 литра на 100 км са сравнително постижими, но в реални условия трябва да има се добавят все пак едни 500 мл до литър гориво отгоре. Дори и при това положение този доста тежък автомобил може да се нарече икономичен за характеристиките и способностите си.
По малко по-различен начин стоят нещата, ако шофьорът тръгне да се възползва от динамичните му способности. Естествено, тогава разходът отива доста по-нагоре. В най-пъргавия режим Dynamic (от общо 4-те - нормален, екологичен, динамичен и за сняг и лед ) не е изключено компютърът да покаже и с едни 8-9 литра отгоре върху градският разход спрямо кроткото шофиране. Абсолютно същото важи и за извънградската консумация на гориво при много спортно каране. Но пък колко прекрасно е чувството да шофираш голям и мощен автомобил... Кеф цена няма, както се казва. А F-Pace е способен да доставя особено големи удоволствия за шофьора. Все пак от Jaguar са кръстили точно тази модификация на модела R-Sport и има защо. Определено човек едва ли ще похарчи толкова много пари за кола, защото тя ще бъде икономична. Последната й способност е просто опция за някои моменти. Иначе не вярвам да има собственик на F-Pace у нас или по света, който често ще активира ЕСО-режима. В крайна сметка колата не може да бъде наречена "ламя" както и да се кара. И точно това е била идеята на британците – да се постигне добра консумация на гориво, която значително да превъзхожда със знак минус тази при най-мощните модификации на автомобила с по 300 до 380 к.с., но същевременно да предложи на клиента един доста по-динамичен екземпляр в сравнение с базовата 163-коньова версия и малко по-мощната – със 180. Определено са успели да уцелят златната среда и F-Pace едновремено може да бъде както икономичен (за 1810-килограмовото си купе), когато се кара спокойно, но да бъде и истински звяр на пътя, а и извън него.
Хубавото в случая е, че F-Pace далеч прескача границата на асфалтираните шосета. Автомобилът определено е направен да може да издържи и по-сериозен офроуд в сравнение с повечето си събратя от толкова модерния в наши дни клас SUV. Но все пак тук говорим за дебютът на Jaguar в този сегмент, а точно тази марка едва ли ще пусне на пазара нещо, което не е изпипала до съвършенство. Е да, F-Pace няма да успее да ви отведе далеч навътре в джунглата (не че в България имаме такава де), но пък почти няма да има място, където да не успеете да се доберете за пикник, риболов, каране на ски или сноуборд и т.н. Дори и да трябва да минете през по-пресечени терени. В подкрепа на това трябва да кажем, че F-Pace има пътен просвет от 21.3 см, но когато е натоварен, а не празен. Очевидно е, че този автомобил с 5 души и багаж ще преодолее препятствия, които други представители на класа няма да успеят дори и само с шофьор вътре.
По отношение на самите терени за преодоляване способностите на двигателя са доста сериозни и проблеми за шофьора не се очакват. Същото важи и за системата за задвижване на 4-те колела, с която се оборудва този Jaguar. Тя е същата, с която се се окоплектоват и емблематичните офроудъри от семейството на братовчедите от Land Rover. Поради този факт няма нужда от доказателства, че 4х4-то на F-Pace би показало някога някъде някаква слабост. Аз лично не успях да вкарам колата в невъзможни за преминаване терени, но колеги са ми разказвали за такива преживявания с колата. И нито един от тях не се е наложило да търси трактор в околностите. Естествено при продължителен офроуд ще е препоръчително да не поглеждате към данните за консумация на гориво, защото няма да имат нищо общо със шосейното шофиране.
Когато си говорим за последното обаче, трябва да отбележим още една запазена марка на Jaguar – задното предаване. Въпреки че е SUV, този автомобил няма как да пренебрегне корените си. Когато се движи в нормални условия, колата разчита на задното задвижване, за да създаде комфорта от големите луксозни седани на "британските котки". Паралелно с това обаче шофьорът получава истинското удоволствие да усеща, че седи зад волана на Jaguar, нищо, че седи малко по-високо.
Комфортната возия е постигната и чрез цялостните инженерни решения по отношение на окачването. Междуосието е достатъчно дълго, което се вижда още на пръв поглед, така че да осигури отлично пътно поведение за претенциозни бизнесмени. В същото време настройките на шасито са направени подобно на тези в седаните XE и XF, за да се постигне возия, типична за автомобил от техния клас. Когато е на равен път, F-Pace се държи като залепен за пътя и създава усещането, че не се шофира точно SUV и то доста висок. Това е и автомобил, който в никакъв случай няма да ви създаде дискомфорт и по завоите на планинските пътища. Окачаването му е направено толкова добре, че наистина в такива ситуации човек се чуди дали все пак е седнал зад волана на SUV, тъй като тук характерното за този тип автомобили накланяне настрани е сведено почти до нула и имаш чувството че караш кола, чието купе е на не повече от 10 см от пътя, а не над 20, колкото всъщност са. А за още по-доброто поведение помага и перфектната система за задвижване на 4-те колела. Управлението е перфектно и благодарение на волана – много директен (въпреки не толкова нископрофилните гуми, с които е обут този Jag – 255/55 R19) и позволява дори доста по-спортно шофиране, ако водачът е настроен на такова.
При лоша настилка пък ходовата част много добре поглъща неравностите – нещо, което е доста добро за българските шосета, които не могат да се похвалят с най-гладката настилка. Подобно е поведението на колата и при висока скорост по магистралата, където стандартните денивелации (например по мостове и виадукти) се обират отлично от шасито.
Напълно естествено за един Jag тук имаме и доста богато оборудване, за да бъдат луксът и комфортът на очакваното високо ниво. Което в крайна сметка си е еталон за тази марка. Моделът идва стандартно с куп екстри като безконтактен достъп до купето (стига ключът да е в джоба ви, когато се приближите до колата), безключово палене на двигателя, премиум аудиосистема Meridian, двуцветен (черно-бял) кожен салон, отопляеми седалки, включително и задни, кожена тапицерия на вратите и таблото, 12-волтов плюс два 5-волтови изхода към задните седалки, за да могат пътниците да си ползват лаптопа през цялото пътуване, двузонов автоматичен климатроник, изцяло дигитално табло, 10-инчов тъчскрийн за управление на инфоразвлекателната система и настройките на самия автомобил, 360-градусова камера за подпомагане на паркирането, която е и много удобно нещо при преодоляване на пресечени терени, електрическо управление на вентилираните предни седалки в 10 посоки (и за двете), панорамен покрив, LED фарове, активен темпомат с функция за аварийно спиране, навигация, автоматична скоростна кутия, електрическа ръчна спирачка и още куп други. Всичко това е част от модификацията R-Sport, каквато беше и тестовата кола.
Oсвен достатъчно място за комфортно пътуване на пътниците вътре в купето, дори и на задните седалки, F-Pace идва и с огромен 650-литров багажник, в който може спокойно да се побере мнооооого багаж. Ако случайно се появи необходимост за още по-голям товарен обем, задните седалки падат, като се делят в съотношение 40:20:40, което създава и допълнителни възможности за гъвкавост на багажното пространство. Дори и в това отношение F-Pace изпъква с едни гърди напред пред някои конкуренти, където тази опция е пропусната.
Е, всичко това струва пари. Базовата цена на F-Pace e 84 680 лв. В конкретния случай с R-Sport колата у нас се продава срещу 64 270.47 евро ( 125 702.11 лв.), като има възможност и за данъчен кредит. В цената обаче влизат и всички изброени по-горе екстри, както и други. Според мен лично тя е доста конкурентна, особено при положение, че си говорим за Jaguar. И то не какъв, а носител на редица престижни международни награди. Като Световен автомобил на годината и Световен автомобилен дизайн на годината, Световен SUV на годината и т.н. - общо 34. Което все пак е сериозно доказателство за качествата на този автомобил. Освен това колата идва с 5-годишна пълна гаранция без ограничения в пробега, като през първите 3 от тях има и безплатно сервизиране.
Водещи
-
Текущите кризи в енергетиката са пряк резултат от многогодишно безхаберие
Обидно е 5 см сняг да се нарича бедствие, заяви бившият министър на енергетиката Александър...
30.12 | 18:00
-
Не е в Кейптаун: Ружа Игнатова се укрива в секретна вила край Търговище?
Близките са й осигурили тайното убежище
30.12 | 17:20
Най-четени
-
Православната църква е една, отсече Бойко Борисов
Преди дни ВКС реши окончателно Българската православна старостилна църква да бъде вписана в...
30.12 | 10:00
-
Евгений Кънев и Андрей Райчев с обзорен коментар на 2024-а
Икономистът и социологът очертаха най-важното, което се е случило у нас и по света
30.12 | 12:00
-
Главчев: Днес внасяме специален законопроект до приемането на бюджета
Днес кабинетът ще отпусне и 2 000 000 лева на засегнатите от липсата на ток
30.12 | 13:00
-
Знаковите българи, които ни напуснаха през 2024 година
Те оставиха значим отпечатък в различни области - медии, музика, политика, църковен живот и...
30.12 | 14:30