"Фенове без граници" харчат по 35 млрд. евро за любимите си клубове 19.05 | 10:10

Парите отиват за посещение на мач в чужбина и брандирани стоки

От Деляна Петкова

Футболни фенове в Европа харчат общо 35 милиарда евро всеки сезон в подкрепа на клубове от чужди страни. Това показа последното проучване на MasterCard, посветено на финала в Шампионската лига тази вечер (19 май).

От компанията наричат запалянковците "нова и нарастваща порода европейски футболни фенове без граници". А 35-те милиарда евро са похарчени за посещения на мач в чужбина, абонаменти за платени телевизии, по които се излъчват футболни мачове, или за брандирани стоки на тимове.

1/4 от верните на футбола фенове в Европа се определят като "фенове без граници". Най-голяма подкрепа от страна на феновете среща Барселона (29%), а на второ място се нарежда Реал (Мадрид) (10%), които отпаднаха на полуфиналите за Шампионската лига.

Третото място заема Манчестър юнайтед (8%).

Феновете без граници харчат до 35 милиарда евро всеки сезон, а ето как:

- Една пета от общите разходи или 7,5 милиарда евро се харчат за платена телевизия;

- За закупуване на брандираните стоки на клубовете биват изхарчени 13% от парите на чуждестранните фенове;

- Реалното посещение на мачове изразходва 10% от средствата на феновете без граници, като допълнително 2,5 милиарда евро отиват за храна, напитки и други стоки закупени докато са там;

- 6% от разходите се дават за посещение на заведение или спортен бар, за да се гледа мачът на голям екран, като абонамент за собствен телевизионен канал на клуба отнема 5% от разходите.

Един на всеки четирима фенове присъства на домакинските мачове на своя отбор в чужбина. Разходите за настаняването и пътуването, свързани с посещението на мача или посещението на любимите стадиони, струва на "феновете без граници” 8,75 милиарда евро всяка година – това е една четвърт от общия размер разходи, показват още данните от проучването.

Като цяло, градовете домакини на мачовете на живо на феновете без граници се възползват от около 4,5 милиарда евро за един сезон.

Автор на доклада е проф. Саша Шмид, директор на Института за спорт, бизнес и общество към EBS University в Германия, допълват от MasterCard.

Водещи