40% ръст на фалитите отчитат през тази година 15.11 | 20:50

Асоциацията на колекторските агенции в България ще контролира фирмите, занимаващи се със събиране на вземания

От Ивелина Георгиева

Изключително висок ръст на фалирали компании се наблюдава през миналата и настоящата година. Това заяви Ивайло Тосков, представител на фирма за събиране на вземания и част от ръководството на новата Асоциация на колекторските агенции в България (АКАБГ). Ръстът на фалитите в България върви във възходяща градация, тъй като през 2009 г. той е бил 18%, през 2010 г. - 22%, а до края на настоящата година ще достигне 40%.

Според Тосков причината за високия процент фалирали компании се крие в лошото управление на кредитния риск от организациите.

20% ръст бележи и междуфирмената задлъжнялост на годишна база, посочи специалистът. Той обясни, че по наблюдения от компанията, която представлява, се е увеличил срокът на забавяне на плащанията от 78 дни през 2010 г. на 105 през 2011 г.

По данни на Ивайло Тосков най-много се забавят плащанията в строителството - средно 150 дни, на фона на миналогодишните 97 дни. На второ място по забавеност е промишлеността - 109 дни, след това са услугите - 97, и накрая търговията, където плащанията се бавят 68 дни.

При физическите лица най-много се забавят плащанията за кабелна телевизия, вода, парно и мобилните оператори, а най-стриктно се плащат ипотечните кредити и тока, заяви председателят на АКАБГ Райна Тодорова.

Причините за забавените плащания най-често са неразбирането на поетите ангажименти към съответната услуга, непознаването на задълженията по договора, забавяне на възнаграждението от работодателя, невъзможност и нежелание за плащане.

АКАБГ описа профилът на средностатистическия длъжник в България, който представлява мъж, между 41-50 години, семеен, служител или работник и най-често е от Северозападна България и Русе.

Най-голям ръст на задълженията има в периода септември - февруари, а подобряване на плащанията се забелязва през март, юли и декември, посочи Райна Тодорова.

Днес бе представена официално новата Асоциация на колекторските агенции в България (АКАБГ). Тя ще има за цел да работи в посока подобряване на имиджа на бранша със събирането на вземания, който има много лоша репутация заради годините на преход и "лошите момчета, известни със събирането на дължими суми", обясни Тодорова. Друга цел на АКАБГ ще бъде да създаде високи стандарти на работа в индустрията, подобряване на общата финансова култура на българите и изработването на критерий по отношение на това, кой би могъл да извършва дейността със събирането на вземания.

Райна Тодорова посочи, че в момента в България 65 фирми се занимават със събиране на вземания, като техните основни клиенти са банки, мобилни оператори, търговски дружества, интернет доставчици и небанкови финансови институции.

Кризата доведе до некоректни практики при събирането на вземания и задача на АКАБГ ще бъде да отдели тези, които работят коректно от останалите, каза председателят на АКАБГ. Тя допълни, че тези фирми се явяват посредник между компаниите и потребителите.

Процесът на събиране на вземания от длъжниците започва на третия ден след датата на падежа, като първо задължение се уведомява с смс, а впоследствие и с телефонно обаждане, обясни Димитрина Гринко от АКАБГ. Ако лицето продължи да се крие и не изплати задълженията си, се стига до съд, като освен дължимата сума той трябва да заплати и разходите по делото, допълни още Гринко.

При невъзможност за плащане фирмите предлагат и алтернативни начини за погасяване на задължението, каза Димитрина Гринко. Тя заяви, че винаги има един процент от длъжници, които успяват да се укрият, тъй като откриването им не се осъществява.

Хонорарът на тези компании се определя от размера на задължението, договорката с клиента и старостта на задължението.

Водещи

Най-четени