Бобева: До 2015 г. ще заработят поне 10 е-услуги в администрацията 22.04 | 17:20

За следващия програмен период са осигурени 140 млн. евро за е-управление

От Елица Елефтерова

До март 2015 година трябва да заработят поне 10 електронни услугуги на администрацията. Това заяви днес вицепремиерът по икономическото развитие Даниела Бобева по време на кръгла маса за развитието на аутсорсинг индустрията у нас.

Целта е да се прекрати практиката хората да разнасят документи, които администрацията може да извлече от държавните сървъри. Като пример тя даде подаването на документи за лична карта. Няма да е нужно хората да носят актовете си за раждане, а администрацията на МВР ще може по електронен път да получава необходимите данни от общините, съобщава 3e-news.

Процесът обаче върви много бавно и трудно, а вече са похарчени 300 млн. лева за електронното управление, припомни Бобева. По думите й за следващия програмен период са осигурени 140 млн. евро от европейските програми за е-управление. Близо 40 млн. евро от тях са предвидени за подобряване на достъпа до интернет.

Предвижда се също 30 регистъра да бъдат вкарани в обща платформа, за да се подобрят комплексните услуги, които да бъдат електронизирани, обясни Бобева. 

Относно въвеждането на е-управление, според нея, на този етап има закупени в министерствата много сървъри, софтуери и системи, които не се използват ефективно. Очаква се да бъдат създадени и комплексни центрове за административно обслужване на гражданите. Вече са проведени разговори с кмета на Шумен и областния управител в региона в тази насока, посочи вицепремиерът.

Аусорсингът е една от малкото индустрии у нас, които бележат ръст в условията на криза, припомни Бобева. През последните години ръстът на този сектор е 60% у нас, а приходите са за половин милиард евро всяка година.

Освен това в сектора работят 22 хиляди българи, които са висококвалифицирани. По думите й чуждите инвеститори избират България заради добрата данъчна среда, а правителството продължава да работи за привличането на нови компании у нас.

От аутсорсинг индустрията Бобева поиска да й се дадат конкретни идеи, които да бъдат включени в програмата за реиндустриализация на страната, която правителството подготвя. В момента се обсъждат вариантите за тази програма на правителствено ниво, като непрекъснато се получават предложения от най-различни организации за това какво да включва документът, посочи Бобева.

Тя призова фирмите от сектора да кандидатства за финансиране пред Националния фонд за иновации, в който тази година за ралични проекти са отпуснати 20 млн. лева, като, по думите й може да получат подкрепа по линия на Българската банка за развитие. Другият вариант е да се създаде някакъв специален финансов продукт в подкрепа на start up фирмите.

Аусорсинг фирмите могат да получат подкрепа от държавата и по линия на сертификатите за инвеститори. Освен това фирмите могат да инвестират в места с по-висока безработица, като за целта държавата ще им приспадне част от данъците, които плащат.

Компаниите от своя страна се жалваха, че не могат да се възползват от възможностите за финансиране по оперативните програми на ЕС. От друга страна правителството смята да отпусне средства в помощ на аутсорсинг индустрията при представянето им на международни изложения.

Средствата ще са в подкрепа на бизнеса за участието му в такива форуми и ще са по линия на Изпълнителната агенция за малки и средни предприятия, обясни и Красин Димитров, заместник-министър в икономическото ведомство.

Водещи

Най-четени