Гръцката фирма или започва да строи магистрала "Струма" - или отлита 30.09 | 19:59

Работим върху по-евтин вариант от тунел под Кресненското дефиле, обяви вицепремиерът Захариева

От Георги Велев

Служебното правителство постави втори ултиматум на гръцката фирма "Актор". Ако до 15-ти октомври строителят на Лот 4 на магистрала "Струма" не се активизира, договорът му няма да бъде удължен. Това заяви вицепремиерът по икономическа политика и министър на регионалното развитие Екатерина Захариева.  Тя присъства на проверка на строителните работи на АМ Струма като с нея бяха и транспортният министър Николина Ангелкова и шефа на пътната агенция инж. Лазар Лазаров. Това е второто предупреждение за забавянето в строителството.

На последната среща от гръцата фирма изявиха желание да подновят работа, но днешната инспекция не показва такава воля, беше категорична министър Захариева. Затова беше поставен ултиматум до 3-ти октомври – петък, от фирмата да представят актуализиран работен график. На практика на лот 4 строителството е спряло повече от година и финализирането му закъснява. "Всъщност тук нищо не е помръднало от преди година и половина, когато идвах за първи път на проверка пак в качеството си на вицепремиер", заяви Захариева.

До този момент от гръцка страна са поставени редица условия за продължаване на работата, включително и за увеличаване на цената на участъка, но всичко им е отказано, допълни тя. Според нея обаче, ще е по-изгодно за нас да не се стига до неподновяване на договора, заради допълнителното забавяне от нова процедура за обществена поръчка за изпълнител. Ако "Актор" възстанови работа, срокът който им е поставен за изнасяне на трасето извън населените места е краят на ноември. Това са 3 и половина километра, заради които местните хора протестират и имат пълно право, заяви министър Захариева. Лот 4 е дълъг 15 км. Цената му е 67 млн.лева

Освен лот 4 от Сандански до границата с Гърция бе инспектирано и строителство на другия участък от аутобана – между Дупница и Благоевград. Най-дългата отсечка – лот 2, Дупница – Благоевград, е над 37 километра и трябваше да бъде готова до март 2015 г. Този срок се очаква да се удължи до есента, заради археологическа работа, която не може да бъде завършена навреме. Независимо от това, проектът няма да бъде оскъпен, увериха строителите. От цялото трасе, това е отсечката с най-добра организация, изтъкна Захариева.

Стойността на лот 2 е 358 милиона лева. Проектът включва изграждането на четири пътни възела, два тунела с дължина по 500 метра и шумозащитни прегради.  Средствата за строежа на магистралата са отпуснати по оперативна програма "Транспорт".

"Струма" трябва да бъде завършена през 2020 година и лот 3 на магистралата е един от приоритетните проекти, включени в новата оперативна програма "Транспорт и транспортна инфраструктура" 2014-2020 г. Именно той е и най-сложен за строителство, защото включва 15-километров тунел под Кресненското дефиле. Индикативната стойност на лот 3 е около 1,7 млрд. лева. Министър Захариева подчерта, че условието на ЕК е да построим цялата магистрала и ако не го направим ще загубим парите и за останалите лотове. 

В регионалното министерство разработва и алтернативен вариант на строеж на лот 3, вместо тунел, който ще следва максимално близо съществуващия път. По този начин, може да бъде изграден скоростен път позволяващ 100 км/ч, а индикативната стойност на проекта може да бъде намалена с около 270 млн. евро.

Най-четени