Държавата дава 140 млн. лв. заем на БДЖ 15.02 | 14:07

Средствата са мостово финансиране, т. е. подлежат на възстановяване

От Елена Коцева

140 милиона лева мостово финансиране получава Холдинг "Български държавни железници” ЕАД (БДЖ) чрез Българската банка за развитие (ББР), съобщиха от правителствената информационна служба.

Правителството вече одобри проект на закон за предоставяне на помощ за оздравяване на дружеството.

Средствата са целеви и подлежат на възстановяване, допълват от пресслужбата на кабинета.

Със 140-те милиона лева ще бъде увеличен капиталът на БДЖ, като увеличението ще стане след нотификацията до Европейската комисия на плана за преструктурирането на дружеството и одобрението му от институцията.

Чрез министъра на финансите е извършена нотификация на държавна помощ за оздравяване на железопътната компания. Според решението от Брюксел, мярката за държавно подпомагане може да приеме формата или на заем, предоставен от държавата, или на държавна гаранция по заем.

Заемът пък трябва да бъде със срок от шест месеца, считано от изплащането на първия транш, и с лихвен процент от 5,15%, изчислен въз основа на референтния лихвен процент на Комисията за България на 23.09.2010 г. (4,15%) плюс 100 базисни пункта, допълват от пресслужбата на Министерския съвет.

Условие за предоставяне на помощта за оздравяване обаче е българските власти в срок от шест месеца от датата на разрешаване на помощта за оздравяване да изпратят всеобхватен план за преструктуриране, който да бъде официално нотифициран.

Планът за преструктуриране и финансово стабилизиране пък вече е представен пред ЕК. Той се изпълнява и е довел до намаляване на загубите, редовно изплащане на заплати и осигуровки, нарастване на превозените количества товари.

В края на 2010 г. беше подписан Меморандум за разбирателство със Световната банка във връзка със сътрудничеството по предлаганата Програма за реформа в железопътния сектор, припомнят от информационната служба на кабинета.

Според експерти от Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията (МТИТС) и от Министерството на труда и социалната политика (МТСП), които дадоха пресконференция за реформите в държавните жп дружества, държавата е заявила готовност да поеме най-сериозния си ангажимент към железниците досега.

При подпсиването на меморандума със Световната банка синдикатите в железниците се противопоставиха, тъй като реформите предвиждат още съкращения. 

Председателят на синдиката на българските железничари към КНСБ Петър Бунев обаче коментира още преди дни пред Агенция Фокус, че мостовото финансиране в размер на 140 милиона лева няма да бъде достатъчно, за да се даде глътка въздух за инвестиции и ремонти в железниците. По думите на Бунев, министърът на транспорта Александър Цветков на кръглата маса в КНСБ на 15 януари е заявил, че мостовото финансиране ще бъде 240 милиона лева до получаване на транша от Световната банка.

Водещи

Най-четени