ЕС стартира нова програма в защита на потребителите 22.05 | 17:22

Програмата се съсредоточава около четири главни цели

От Ивайло Ачев

Разходите на потребителите в ЕС възлизат на 56% от БВП на ЕС и това показва в колко голяма степен потребителите могат да стимулират европейската икономика. Ето защо стратегическата визия на Европейската комисия за политиката на ЕС за защита на потребителите за идните години, която бе приета днес, цели да осигури възможно най-голямо участие на потребителите и доверие в пазара.

Изградена около четири главни цели, Европейската програма за потребителите е насочена към повишаване на доверието чрез по-голяма сигурност за потребителите, по-големи познания, по-активно правоприлагане и осигуряване на средства за правна защита, както и адаптиране на правата на потребителите и политиките в тази област към промените в обществото и в икономиката.

Четирите главни цели на програмата са:

- по-голяма сигурност за потребителите: за стоки, услуги и храни, укрепване на регулаторната рамка и осигуряване на по-ефикасно наблюдение на пазара

- по-големи познания, за да се справят с нарастващата сложност на пазарите, където потребителите се нуждаят от точните средства и информация, за да разбират всичко необходимо — от реалните разходи за потребителските кредити, до намиране на компетентния орган, до който да се подаде жалба.

- по-добър контрол и осигуряване на средства за правна защита, без които правата не могат да съществуват на практика. Това е от още по-голямо значение с оглед на обстоятелството, че вредата за европейските потребители в резултат на проблеми, водещи до подаване на жалба се изчислява на около 0,4% от БВП на ЕС1. Важна роля в тази връзка играят мрежите за прилагане на законодателството за защита на потребителите.

- съобразяване на политиката с промените в обществото и гарантиране на нейната връзка с ежедневието: с цел адаптиране на правата на потребителите към цифровата ера и справяне с проблемите, които срещат потребителите онлайн; за да се отразят нуждите на уязвимите потребители; за да се улесни устойчивият избор.

Програмата също така представя редица ключови дейности, които трябва да бъдат осъществени до 2014 година. Засегнати са пет ключови сектора, в които програмата ще подкрепя потребителските интереси:

- Храни - с цел гарантиране на устойчивост и безопасност.

- Енергия - потребителите да могат да получат на либерализирания пазар най-доброто качество предвид вложените средства и да управляват по-добре своето потребление на енергия.

- Финанси - с цел защита на финансовите интереси на потребителите и за да им се предоставят необходимите инструменти за управление на техните финанси.

- Транспорт - с цел адаптиране на законодателството към съвременните модели на пътуване и подкрепа за устойчивата мобилност.

- Цифрови технологии - с цел да се разрешават проблемите на потребителите и да се гарантира тяхната защита онлайн.

Най-четени