Единна транспортна мрежа в ЕС прави пътуването по-сигурно 19.10 | 19:21

Системата мрежа ще осигури по-малко задръствания и по-лесни и по-бързи пътувания

От Деляна Петкова

Съществуващите разнородни европейски автомобилни и железни пътища, летища и канали ще бъдат преобразувани в единна транспортна мрежа (TEN-T), гласи последното предложение на Европейската комисия. 

Новата мрежа ще отстрани пречките, ще усъвършенства инфраструктурата и ще рационализира трансграничните транспортни операции в интерес на пътниците и предприятията в целия ЕС. Тя ще подобри връзките между различните видове транспорт и ще допринесе за постигането на целите на ЕС в областта на изменението на климата чрез намаляване на емисиите на CO2 от транспорта.

Основната транспортна мрежа в общността трябва да бъде изградена до 2030 година и да образува транспортния гръбнак на единния пазар.

Новата основна мрежа ще бъде подкрепена от широкообхватна мрежа от линии, захранваща основната мрежа, на регионално и национално равнище. До голяма степен тя ще се финансира от държавите-членки, като съществуват някои възможности за ползване на финансиране на ЕС в областта на транспорта и на регионално финансиране, включително посредством нови инструменти за финансиране.

Целта е да се гарантира, че до 2050 г. времето за пътуване на голямото мнозинство от европейските граждани и предприятия от захранващата мрежа ще бъде намалено постепенно на 30 минути.

Като цяло новата транспортна мрежа ще предоставя по-безопасно пътуване при по-малко задръствания и по-лесни и по-бързи пътувания.

Финансирането от 31,7 милиарда евро в областта на транспорта, предвидено по Механизма за свързване на Европа в рамките на МФР (многогодишната финансова рамка), практически ще действа като "начален капитал", който трябва да привлече допълнителни инвестиции от държавите-членки за завършване на трудните трансгранични връзки, както и на връзките, които не биха могли да бъдат изградени по друг начин, допълват от Брюксел. 

Всеки милион евро, похарчен на европейско равнище, ще породи инвестиции в размер на 5 милиона евро от правителствата на държавите-членки и 20 милиона евро от частния сектор.

Най-четени