Експерти: Дигитализацията може да донесе до €8 млрд. допълнителен БВП на България 22.01 | 18:02
Страната е в добра позиция, трябва да се възползва от възможностите на модерния бизнес, казва доклад

Глобалната консултантска компания McKinsey представи резултати от последния си доклад "Възходът на дигиталните конкуренти: Как дигитализацията може да се превърне в следващия двигател на икономическия растеж в Централна и Източна Европа”. Докладът е подробно макроикономическо проучване, което по уникален начин измерва размера и темпа на растеж на дигиталните икономики на регионално ниво в десет държави: България, Латвия, Литва, Полша, Румъния, Словакия и Словения, Унгария, Хърватия, Чехия.
Основните констатации включват:
■ Между 1996 и 2017г. десетте държави от Централна и Източна Европа, разгледани в този доклад, отчитат средно 114% увеличение на БВП на глава от населението. Но през последните години традиционните двигатели на растежа започват да отслабват. Икономиките в Централна и Източна Европа, включително България, са по-слабо капитализирани в сравнение с по-напредналите западно-европейски (капиталът е с 80% по-нисък в сравнение с този в най-големите страни от ЕС), разходите за работна сила нарастват с ниски и рекордно ниски нива - средно 5,2% през 2018 г. в България. Освен това производителността на труда изостава от Западна Европа.
■ Според анализа на McKinsey дигитализацията може да бъде следващият голям двигател на растежа в страната. С преодоляването на дигиталното изоставане със Западна и Северна Европа, България може да спечели до 8 милиарда евро допълнителен БВП до 2025г. А за целия регион на ЦИЕ е 200 милиарда евро - почти размера на цялата икономика на Португалия през 2017 година.
■ При тази оптимистична прогноза, дигитализацията може да добавя по един процент годишно допълнителен ръст на БВП за България до 2025г. И да доведе до ръст на дела на дигиталната икономика на страната от днешните 5.2% до 16% от БВП през 2025 г.
Днес дигиталната икономика в България вече представлява съпоставим дял в БВП, както в най-големите пет пазара на ЕС (6,7% срещу 6,9%)). Тя наистина изостава от най-дигитализираните северноевропейски страни (Дигитални лидери), като Швеция, където този дял достига 9.0%. Въпреки това, дигиталната икономика в България нараства повече от два и половина пъти по-бързо, отколкото в 5-те големи пазара на ЕС (8,2% спрямо 3,1%) през последните пет години. Тези данни потвърждават, че България може да претендира за титлата "дигитален конкурент".
България е в добра позиция да се възползва от увеличената дигитализация. Икономиката е сравнително малка и отворена, подобно на другите дигитални конкуренти, както и дигиталните лидери , като разчита на търговия (за разлика от големите западни икономики в ЕС и техните големи вътрешни пазари). Съотношението на търговията към БВП в България - 131% през 2017 г. е сравнимо с 128% за дигиталните лидери и 137% за региона на ЦИЕ, което е значително по-високо от това на големите 5 пазара в ЕС (67%). България, заедно с останалата част от региона на Централна и Източна Европа, може да използва дигитализацията, като ефективно средство за навлизане в международни вериги за създаване на стойност. Комбинацията от отворен пазар и съсредоточаване върху дигитализацията беше успешна стратегия за растеж и при държавите дигитални лидери. Общите им ключови характеристики (размер, значение на търговията и отвореност) показват, че България е в много добра позиция да изгради подобен път към просперитета.
За да осъществи тези планове България трябва да ангажира всички отговорни фактори в дигиталната трансформация. Бизнесът трябва да ускори приемането на дигитални инструменти, за да увеличи своите продуктивност и печалба. Също така да се възползва от дигиталните решения за изследване на потребителските нагласи и да стъпи на регионални и световни пазари.
Публичният сектор може да играе важна роля в трансформацията чрез използване на дигитални технологии за постигане на по-бързи, по-плавни процеси и услуги както за компаниите, така и за обикновените граждани. Хората също трябва да са активни; инвестирането в учене през целия живот, което ще им позволи да се възползват от новите възможности на пазара на труда. Те трябва да са по-гъвкави в кариерата си.
Политиците могат да подкрепят процеса на много фронтове. Те могат да насърчат приемането на технологии както от публичния, така и от частния сектор. Могат да подобрят екосистемата за стартиращи фирми и възможностите за дигитални иновации. Те могат също така да подпомагат работниците чрез създаване на програми за движение, насочени към "преквалификация” и "повишаване на квалификацията” на работниците.
Водещи
-
Павел Поппандов: Погледнете в парламента колко мъртви души има
Актьорът е убеден, че не сме готови за еврозоната, и не скри симпатиите си към президента...
04.07 | 21:00
-
Задават се летни бури и температури над 40 градуса
Кулминацията на настоящия горещ цикъл ще е в началото на предстоящата седмица
04.07 | 20:41
-
Двойна експлозия на безиностанция в Рим, 45 ранени
Двама от пострадалите са в тежко състояние
04.07 | 20:20
-
Драстично е намалял бежанският поток през българо-турската граница
Това заяви австрийският федерален министър на вътрешните работи Герхард Карнер, който заедно с...
04.07 | 20:00
Най-четени
-
Ванга: 2025 ще отбележи началото на събития, които в крайна сметка ще доведат до гибелта на човечеството
Оказва се, че 2026 г. ще бъде началото на края. В частност Баба Ванга е предсказала, че в...
04.07 | 12:15
-
Мара Отварачката: Готова съм да даря Теодор с дете!
В началото тя ще сключи брак с новата си любов Теодор в България, а самото тържество ще бъде...
04.07 | 17:45
-
Напрежение пред парламента по време на протеста против еврото
Междувременно протестиращите настояват за оставка на правителството.
04.07 | 12:59
-
Очаква се до седмици да стане ясно дали Делян Пеевски ще бъде обявен за единствен председател на ДПС
Адвокатите на Пеевски поискаха, а прокуратурата не възрази, Софийският градски съд да впише в...
04.07 | 11:45