Кунева: Трябва да направим транспорта единен, интегриран и ефикасен 20.10 | 12:00
Предизвикателствата пред транспорта са отварянето на пазара, държавните помощи и въглеродните емисии
Най-големите предизвикателства пред транспорта са отварянето на пазара, държавните помощи и въглеродните емисии. Това каза Меглена Кунева, съветник на вицепрезидента на Европейската комисия и комисар по транспорта Сим Калас, по време на конференция "Автомобилен транспорт и спедиция – актуални проблеми и предизвикателства в региона", предаде Агенция "Фокус".
Първата добра новина е, че в ЕС по отношение на транспорта нещата са предсказуеми и има приемственост на екипите в комисията. Върви към правилната посока, но все още вътрешният транспортен пазар страда от бариери и ограничения. Отварянето на пазара и поддържането на отворена икономика са част от политиката на ЕК, подчерта Кунева.
Според нея най-голямата привилегия на България от влизането в ЕС е, че може да използва опит от други страни. Тя даде пример за един малък град в Дания, където са премахнали тротоарите.
„Трябва да направим транспорта единен, интегриран и ефикасен. Има много проблеми в железопътния транспорт, защото нямаме либерализация. Той е само за национални услуги и не се е променил от преди влизането на България в ЕС. Под прикритието на публичните услуги се заобикаля обществената поръчка, заяви еврокомисарят.
Според нея друг проблем в транспорта е невъзможността да се съчетаят инфраструктурите. Отстраняването на този проблем изисква много сериозни инвестиции и предстои да се направи точен анализ колко ще струва това на България.
Предвижда се да се приеме Единният транспортен документ, което ще доведе до редуциране наадминистративната тежест и цената на транспорта, заяви Кунева. Според нея проблем е, че няма електронна размяна на информация при превоз на товари, с което извършването на проверки и минаването през границите би било много по-лесно.
Европейската комисия ще предложи да се увеличи дължината на превозните средства, а формата им да бъде аеродинамична. Това ще доведе до намаляване въглеродните емисии, транспортът ще бъде по-ефективен и ще се намали разходът на гориво. В сухопътният транспорт има много по-голяма конкуренция, отколкото в железопътния транспорт, каза Кунева. Това се обяснява с по-лесната за хармонизиране инфраструктура.
Железопътният транспорт ще предизвиква най-много въпроси в бъдеще. Ако до 2050 г. вредните емисии трябва да се намалят с 90-95%, то на транспортът се падат около 40%. От тях между 60-65 % принадлежи на личните автомобили, каза още Кунева.
Водещи
-
Нова ера в борбата за лечение на автоимунните заболявания
Един от пациентите, преминали лечение, е 60-годишната Али Рубин от Флорида. Тя страда от лупус...
14.11 | 14:45
-
Ранни признаци, че наш близък се дрогира
Ключовият маркер е емоционалната нестабилност. Не драстични колебания, а раздразнителност и...
14.11 | 14:15
-
Дерогацията и особеният управител на "Лукойл" - основна тема в парламента
Темата за особения управител на „Лукойл“ беше на дневен ред и по време на блицконтрола на...
14.11 | 14:00
Най-четени
-
Бойко Борисов: Избраният за особен управител на "Лукойл" има опит и не е бил министър
Попитан дали обмисля ограничаването на бонусите в държавната администрация, той заяви, че е...
14.11 | 10:15
-
Слабо налягане и възможно замътване на водата в редица квартали заради авария в София
Ще бъдат засегнати Военномедицинска академя, и Александровска болница.
14.11 | 10:45
-
Днес е последният ден, в който шофьорите могат да карат автомобилите си с гуми, неподходящи за зимни условия
Изискването е от 15 ноември до 1 март всички автомобили да са оборудвани със зимни гуми или с...
14.11 | 11:00
-
Тревожни данни за болните от диабет у нас
Счита се, че в България хората с диабет са около 770 000. Според изчисленията средно на всеки...
14.11 | 11:30