Молът "уби" търговската улица 08.01 | 15:42

През март откриват "Парадайс Център" в София, който ще бъде най-големият мол у нас

От Ралица Стоянова

Все повече са празните помещения по главни търговски улици в големите градове. Шест години след откриването на първия мол в страната се наблюдава промяна на нагласите и шопинг културата на българина, се посочва в доклад на Sollers Solutions. 

Много от магазините по търговските улици фалират, а оборотите на други са минимални. Сезонният фактор също нанася сериозни загуби на собствениците  на магазини по търговски улици.

Търговските центрове са по-уютни и топли през зимните месеци и прохладни през летните. Освен това предлагат паркоместа, които са сред основните изисквания на мъжете посетители, както и детски кът, който е много удобен за жените с малки деца. Шопинг центровете са много по-удобни за пазаруване и защото предлагат места за хранене и консумация на кафе.

Напоследък към пазара на главни търговски улици са насочени предимно малкият и средният бизнес, които имат нужда от по-малки търговски площи – около 70 кв.м. Липсата на по-големи пространства (над 150 кв.м.) на главни търговски улици принуждава една част от брандовете от най-висш клас да обърнат поглед към големите търговски центрове, които все по-силно навлизат в страната. 

След като бул. "Витоша" в столицата загуби блясъка си през последните години, на преден план излязоха улиците "Съборна”, "Леге” и "Калоян”, където продължава да се наблюдава тенденцията да се настаняват трайно луксозни марки. Те се очертават като първокласни локации за магазини от най-висок ценови сегмент.

След откриването на втората метро линия и след приключване на проекта за облагородяване на бул. "Витоша", се очаква главната търговска улица на София да бъде привлекателна зона за пешеходците.

Новата визия на "Витошка" ще я превърне в улица с много кафенета, зеленина и места за почивка. Междувременно улица "Граф Игнатиев” остава предпочитана локация за шопинг и се очаква в близките две години тя да става още по-атрактивна.

Като цяло към края на 2012 г. се забелязва понижено предлагане на търговски площи по главните улици на столицата, Варна и Бургас спрямо предходните две години. Основният обем предлагани площи е фокусиран по второстепенни търговски артерии.

През 2012 г. наемните цени на т.нар. "high streets” продължават да спадат с леки темпове (средно с около 14%).

В момента се строят шопинг центрове с нетна отдаваема площ 277 000 кв. м. От тях около 73% се очаква да бъдат завършени и въведени в експлоатация до края на тази година. 

За март 2013 г. е предвидено откриването на най-големия шопинг център в България до момента – "Парадайс Център” (GLA 80 000 кв.м) в София. Неговата площ е с над 20% по-голяма от тази на досегашния първенец The Mall.

През следващата година се очаква въвеждането в експлоатация на още два търговски центъра на територията на столицата – "Мега Мол Люлин" (GLA 24 000 кв.м.) и South Ring Mall (GLA 70 000 кв.м.) и един в Бургас – The Strand (GLA 30 000 кв.м) – първия открит мол на територията на България.

Средната площ на 1000 души население в България след откриване на новите молове през 2013 г. ще достигне 124.59 кв. м.  

След откриването на "България Мол" се очаква частично преразпределяне на пазара. Много търговци изчакваха развитието на отделните проекти, за да се ориентират конкретно към настаняване, към тези които успеят да завоюват най-добрите позиции, сочат прогнозите на доклада.

Водещи

Най-четени