Най-много молове за варненци 18.04 | 13:09

София гледа да навакса, но кризата и безработицата поставят сериозни въпроси пред сектора

От Нели Минчева

Град Варна в момента е лидер на пазара на модерни търговски площи, показва ново проучване. В морската столица на хиляда души население се падат по 361 кв. м търговски площи.

София скоро ще завземе второто място – веднага, след като бъдат завършени изграждащите се проекти. Засега, заради по-малкото си жители, някои градове са на по-предни позиции.
В Русе, Стара Загора и Пловдив търговските площи на 1000 души население достигат съответно 306 кв. м, 279 кв. м и 199 кв. м, сочат данните на консултантската компания GVA Sollers Solutions, цитирани от Econ.bg.

В обзора на пазара на търговски площи, се отбелязва още, че през изминалата година в сектора е настъпило едно важно за него събитие – първият фалит на мол в страната. Става въпрос за Мол Марково Тепе в Пловдив, чието проблемно строителство и забавена реализация принудиха инвеститорите да го предадат в ръцете на кредитиращата го банка.

Друг интересен случай е Пфое Мол във Варна, който вече се нарича Outlet Shopping Center. За голяма част от площта му бе извършена замяна срещу четири терена плюс доплащане от близо 2,6 млн. лв на Община Варна. Конкурсът приключи с един единствен кандидат - "Люк” АДСИЦ, собственик на търговския комплекс Outlet Shopping Center, който в крайна сметка го спечели.

Според консултантите основни пречки пред търговските центрове в страната остават лошата икономическа ситуация, проблемите на финансовите пазари в целия свят, слабите инвестиции, пасивното поведение и повишените критерии на търговците, високата безработица и инфлация и ниската покупателна способност на населението.

В същото време в недобро положение са и собствениците на търговски площи по големите градски улици и булеварди. Все повече магазини по софийския булевард "Витоша" например продължават да стоят празни, макар и да бяха намалени наемните нива. Очаква се след завършването на метрото това да се промени, магазините на "Витошка" да се запълнят и тя отново да е сред приятните търговски улици за пазаруване.

Към момента "Граф Игнатиев" е предпочитана локация за разходки и шопинг пред бул. "Витоша". Наемите за търговците също са по-високи от тези на "Витошка". Продължава тенденцията на значително привличане на най-висш клас модни брандове по улиците "Съборна”, "Лече” и "Калоян”.

В централната част на Варна също има свободни търговски площи. Главната търговска улица на морската столица – бул. "Княз Бориз I”, става все по-негостоприемна за жителите и гостите на града, поради недобрата поддръжка. През 2011 година главната търговска улица на Бургас – "Александровска", се превърна в още по-приятно място за разходки след подмяната на настилките, декоративните цветни мозайки, новата декоративна растителност и паркова мебел. Подобни мероприятия влияят положително и на пазара на търговски площи в района, казват експертите.

Но каквито и нововъведения да се правят, трябва да се има предвид, че през 2011 г. България продължава да държи последното място в класацията на Евростат за разпределение на брутния вътрешен продукт на човек от населението, измерен чрез покупателната способност. У нас стойността на коефициента възлиза на 44% от средното за Европейския съюз.

Румъния е едно място напред с 46% от средната стойност, а във Франция, Германия, Ирландия, Холандия и Люксембург стойността е съответно 108%, 118%, 128%, 133% и 271% от средното за ЕС.

Още бизнес и икономическа информация от Econ.bg:

Как да бъда трейдър

Автомобилите втора ръка в момента плавно поскъпват

Световната икономическа криза е добре дошла за златото

Водещи

Най-четени