Петте най-­бързи влака на света 22.04 | 12:31

Съвременните свръхскоростни влакове може да се състезават само помежду си

От iNews.bg

Съвременните влакове са бързи машини. Но колко бързи? Дори влаковете, получили названието bullet­train, не могат да им се опрат. Съвременните свръхскоростни влакове може да се състезават само помежду си.

Между Санкт Петербург, Нижни Новгород и Москва преминава известния Сапсан ((лат. Falco peregrinus) хищна птица от семейството на соколите). Неговата скорост е 250 км в час. След модернизацията се очаква скоростта му да стигне до 300 км в час. Влакът е разработен от Siemens специално за Русия и без затруднения се придвижва по релсите.

Много от неговите конкуренти са доста по предвидливи: те се нуждаят от специални релси или дори от магнитни монорелси. Затова тези експресни влакове са още по­бързи от Сапсан. Руският влак не влиза в класацията на петте най­бързи влака в света, чиято касация представяме по­долу.

В много страни восокоскоростните влакове се разработват още от средата на миналият век. Така например японската мрежа Shinkansen неотдавна отбеляза петдесетгодишен юбилей. Японците знаят отлично, че колкото по­бързи са влаковете, толкова по­бързо ще се развива икономиката. Хората получават възможност по­свободно да се местят от град в град, без да губят време. Не е учудващо, че именно от Япония идват такива новини: влак на магнитна въглавница удари световен рекорд по скорост на релсов път. Компаният JR Central, която е собственик на иновацията заяви, че максималната скорост е 590 км в час.

Но ето и класацията на петте най-­бързи влака в света:

5. ICE (Германия)

Германците започват да разрабоват т.нар. "влак куршум" през осемдесетте години на миналия век, но първият такъв е пуснат в експлоатация през 1991 г. Най­новата версия на експреса се нарича ICE3 и е създадена от консорциум между Siemens и Bombardier. Максималната скорост на този влак достига 407 километра в час, а експлоатационната е малко по­ниска – 320 километра в час. Руският "Сапсан" е разработен на базата на ICE3, по­ точно на версията на Siemens – Velaro E. Електромоторите на този влак са разположени отдолу, което позволява да се получи идеален центр на тежестта и да се осигури повече място за пътниците. Интересно е също, че спирачките са електромагнитни. Те не влизат в съприкосновение с релсите.

4. Shanghai Transrapid (Китай)

За създаването на този влак и на релси за него Китайскана народна република е изразходвала 10 млрд. юана. В резултат именно в Китай се появява първият експрес на магнитна възглавница или т.нар. магнитен влак. Неговата скорост достига 431 километра в час. Специално за този влак е съсзаден участък от път с дължина от 30,5 км до летище Пудонг. Влакът Shanghai Transrapid изминава това разстояние за 7­8 минути. Разходите за използването му са са откупени, тъй като ежедневно той превозва по 4 млн. пътници. Без помощта на чужденците Китай обаче не би могъл да се справи. Влакът е разработен от Transrapid — дъщерно предприятие на Siemens AG и ThyssenKrupp.

3.Harmony CRH380A (Китай)

Наричат го китайската представа за хармония: 486 километра в час е максималната скорост на влака, създаден от CSR Qingdao Sifang Locomotive и Rolling Stock. При обичаен режим той може да се движи със скорост от 380 километра в час. Този уникален влак е пуснат в експлоатация през 2010 г. , като дотогава китайците са положили големи усилия да изкопират и модернизират технологията на на японския Shinkansen. В резултат на опитите в началото се появява влакът CRH2 и едва след това CRH380A, като по думите на авторите вътрешният салон е защитен напълно от вибрации. Днес този модел може да се види да пътува по четири основни направления, в това число и по маршрута Пекин­Шанхай.

2.TVG/AGV (Франция)

Ако в Китай с разработката на "влаковете куршуми" се занимават едва през последните 20 години, то французите много отдавна се представят в света с прекрасните си влакове TGV (Train à Grande Vitesse). Първите модели излизат на бял свят още през 70­те години. Смята се, че именно Франция дава импулс на цяла Европа за разработка на високоскоростни влакове, а също и на необходимите за това железопътни релси, разработени от TGV Alstom и Bombardier. Най­бързите френски супервлакове с движат със скорост от 320 километра в час. Абсолютн рекорд обаче е поставен през 2007 г. ­ 575 километра в час. Досега този рекорд не е надминат от нито един високоскоростен влак. TVG се използват не само в Европа, но и в Южна Корея, а също и в САЩ.

1.MLX01 (Япония)

Това все пак страната, построила шампионът сред влаковете. Навярно е справедливо шампионът да е точно японски влак. Експерименталният образец на компанията JR Central успя да стигне до 590 километра в час. Авторите твърдят, че влакът може да се движи още по­бързо. През тази седмица се очаква да бъде поставен нов рекорд. Според официалната прогноза влакът може да развие до 372 мли в час, тоест до 600 километра в час. В бъдеще пък може да бъде преодоляна бариерата от 610 мили в час. Рожбата на японските инженери демонстрира не само технология. Той е създаден с конкретна цел – да осигури скоростната връзка Токио – Нагоя. Според плана новият релсов път (още не е ясно как точно ще се нарича) ще даде възможност от единия до другия град да се стига само за 40 минути.

Водещи

Най-четени