Потребителите гледат по-оптимистично напред 06.08 | 11:52

През юли живеещите в градовете считат, че бюджетът им е относително по-добър в сравнение с 3 месеца по-рано

От Кремена Бедерева

През юли 2012 г. общият показател "доверие на потребителите” се покачва със 7,8 пункта спрямо края на предходното тримесечие, показват данните на Националния статистически институт.

При населението в градовете увеличението е 9,1 пункта, а сред населението в селата - 4,6 пункта.

От проучването на стастическия институт е видно, че мненията на потребителите за развитието на общата икономическа ситуация в страната през последните дванадесет месеца, както и очакванията им за следващите дванадесет месеца, са по-малко негативни спрямо предходния период на наблюдение.

В сравнение с април намалява песимизмът в оценките на потребителите за настъпилите промени във финансовото състояние на техните домакинства през последните дванадесет месеца и в очакванията им за следващите дванадесет месеца.

Статистиката отчита, че живеещите в градовете определят, че бюджетът на техните домакинства е относително по-добър спрямо предходното тричесечие. Сред населението в селата обаче се наблюдава влошаване на ситуацията. 

Като цяло общата оценка на условията за спестяване при настоящата икономическа ситуация в страната продължава да бъде неблагоприятна, но по отношение на следващите дванадесет месеца се очаква известно подобрение.

към края на юли потребителите споделят своите наблюдения за покачването на потребителските цени през последните 12 месеца, но коментарът е, че темпото е забавено. Все пак инфлационните очаквания се запазват и за следващите дванадесет месеца.

По отношение на безработицата в страната през следващите дванадесет месеца очакванията се изместват към запазване или незначително намаление.

Последната анкета отчита лек оптимизъм в общата оценка на настоящата ситуация да се правят разходи за покупки на предмети за дълготрайна употреба. През юли се регистрира и повишение на стойността на балансовия показател относно намеренията за такива покупки през следващите дванадесет месеца.

По-високи са и балансовите оценки, свързани с разходите за "подобрения в дома”, както и намеренията за "покупка на кола” и за "покупка или построяване на жилище (вила)” през следващите дванадесет месеца.

Водещи