Управляващите умишлено водели БДЖ към фалит, твърдят от БСП 03.08 | 10:48

Шефът на БДЖ пък посочи, че задържаната от Дянков субсидия ще доведе до фалит на БДЖ "Пътнически превози"

От Андриян Георгиев

Управляващите от ГЕРБ умишлено се опитвали да доведат до фалит БДЖ, каза Петър Мутафчиев, бивш министър на транспорта в правителството на тройната коалиция и депутат от БСП. 

"Дали е поради некомпетентност, невъзможност, нежелание и неумение да се управлява една голяма държавна компания, каквато е БДЖ с двете ѝ предприятия, или е нарочно действие от страна на сега управляващите – това е въпрос, на който трябва да се отговори в скоро време”, каза Петър Мутафчиев пред агенция "Фокус".

Според Мутафчиев в железниците в последните месеци се случвали много странни неща.

"Едната странност е следната: БДЖ от 2010 г. досега не изплаща един стар кредит от 1997 г., който е около 15 млн. лева, т.е. по 5 млн. лв. на година. Кредитът е от Световната банка и е теглен за модернизация на железопътния транспорт. Поради тази причина министър Дянков спря субсидията по договора за "Пътнически превози”. Същевременно председателя на Съвета на директорите на БДЖ казва, че железницата има налични около 40 млн. лв. и това няма да попречи на изплащането на заплатите. Тогава защо не се изплащат кредитите, след като има 40 млн. лв. свободни средства в момента в БДЖ”, запита Петър Мутафчиев.

Според червения депутат спирането на плащанията от държавата към БДЖ "Пътнически превози", извършено от финансовия министър, било незаконосъобразно. Причината за това била, че Дянков нямал подобни правомощия по договора за услуга "превоз на пътници”. В договора нямало условие, където задължение към трети страни от страна на БДЖ да води до съответните действия от страна на държавата до спиране на плащанията.

Вчера (2 август) изпълнителният директор на БДЖ Йордан Недев каза, че БДЖ "Пътнически превози" ще изпадне в неплатежоспособност и ще фалира, ако Министерството на финансите продължи да задържа плащанията на субсидията за социалните превози на пътници по договора на държавата с дружеството. То може да издържи още седмица без помощта. 

"Изглежда сме некадърни! Не се шегувам, наистина! Ние сме изцяло виновни за това, че нещата стигнаха дотук! Най-вероятно не сме успели нещо да обясним на Министерството на финансите, не можахме да прокараме по-сериозните си идеи пред Министерството на транспорта. В крайна сметка това е наша работа - да убеждаваме и да ръководим това дружество към просперитет, което очевидно не го сторихме!", коментира изпълнителният директор на БДЖ. Йордан Недев посочи в прав текст, че е логично да си подаде оставкатка.

Депутатът от БСП Петър Мутафчиев пък посочи още, че за състоянието, в което сега се намира БДЖ, основна вина имало ръководството на компанията и заниженият контрол от Министерството на транспорта. 

"Странна е поканата на премиера към Siemens да участва в приватизацията на БДЖ "Товарни превози". Да поканим кредиторите да участват в приватизацията на "Товарни превози” е странно, защото Siemens не е кредитор – кредитор е КfW и надали една банка ще се съгласи да извършва транспортна дейност, за да си покрие кредитите, които е дала на едно дружество. Подобно изявление показва, че някой съветва лошо премиера по този важен за железопътния транспорт въпрос”, коментира още Мутафчиев.

iNews припомня, че държавната субсидия беше спряна преди месец заради необслужван от БДЖ "Пътнически превози" кредит от 150 млн. лева към Световната банка. 70 на сто от парите, с които разполагат в БДЖ "Пътнически превози", са напълно блокирани, заради необслужван заем от Световната банка.

По този повод министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията Ивайло Московски обясни: "През 1995 година е теглен заем от Световната банка, а тогава е имало само едно дружество – БДЖ, включващо в себе си и железопътната инфраструктура. Гаранцията тогава е покрита от финансовото министерство с пари от бюджета".

Водещи

Най-четени