Чуждите търговски вериги изтикват българските 15.02 | 14:40

Потребителите се радват на ниски цени, производители и доставчици обаче губят от неизгодни договори

От Деляна Петкова

Българските търговски вериги изчезват под натиска на чуждестранните, предупреди проф. д-р Септемврина Костова, преподавател в катедра "Икономика на търговията” в Университета за национално и световно стопанство (УНСС) пред Агенция "Фокус".

Навлизането на търговските вериги доведе до повече инвестиции на българския пазар, повече работни места, подобряване на местната инфраструктура, огромна гама продукти, която преди липсваше.

За потребителите по принцип е по-добре да има голяма конкуренция. Тя води до по-хубави магазини, по-ниски цени. На практика обаче пострадаха българските производители, смята икономистът.

Потребителите се радват на ниски цени, но доставчиците изнемогват

В момента търговията на дребно е в такъв подем, че големите търговски вериги имат по-силна позиция в сравнение с доставчиците.

От Конфедерацията на работодателите и индустриалците в България (КРИБ) обаче са изчислили, че когато българските доставчици работят с големите търговски вериги, достигат много високи разходи за реализация - между 30% и 50% от стойността на продажбите за някои продукти.

Това веднага означава, че те работят без печалба или дори започват да продават на загуба по така сключените неизгодни договори.

От КРИБ са изчислили, че ако делът на този тип търговия нарасне с 30%, след няколко години 80% от българската търговия ще минава през веригите и тогава за българските производители ще бъде невъзможно да зареждат магазините.

Кодекс на добрите търговски практики спасява българските доставчици?

Негативните последици от това биха били са липса на средства за иновации, загуба на достъп до продуктите на малките производители и изчезване на традиционни национални продукти, допълва проф. Костова.

Като начин да се избегне това тя предлага е да се приеме Кодекс на добрите търговски практики, да се следи по-изкъсо сключване и изпълнение на договори между доставчици и търговци на дребно.

Има опасност обаче да се получат и някои негативи, сред които липса на ценова конкуренция, повишаване на инфлацията и високи цени на потребители.

Нещата са много добре уредени в Германия, например. Там от 50 години цените на хранителните стоки са държани може би изкуствено ниски. Всяка провинция си има собствено законодателство в областта на търговията и на потреблението, добавя в заключение преподавателят от УНСС.

Водещи

Най-четени