Гроздан Караджов отново се качи на влак - от Мездра до София 02.06 | 15:30

Той отбелязва, че само в един от четирите вагона е имало нормално работещ климатик, в два от вагоните - "някаква имитация на охлаждане, а в предпоследния си беше душегубка".

От iNews.bg

Транспортният министър Гроздан Караджов отново се качи на влак - от Мездра до София, след което нареди няколко промени и се извини на използващите услугите на БДЖ. 

 Гроздан Караджов отново се качи на влак - от Мездра до София"Добра новина е, че влакът беше пълен и повечето от пътниците, с които говорих, предпочитат този вид пътуване. Добре е, че нямаше правостоящи. Проблемът бе, че единият вагон, явно закачен в последния момент заради големия интерес, е от най-старите, с купета. Тези вагони отдавна трябваше или да са бракувани, или поне модернизирани, но уви, заради недостига на подвижен състав, все още се ползват. Добра новина е, че останалите вагони бяха от "новите” - купени втора ръка от "Дойче бан”, които макар и 22-годишни, са все още в сравнително добро състояние - прилични седалки, тоалетни, тонирани стъкла и т.н.", разказва впечатленията си министърът. 

Той отбелязва, че само в един от четирите вагона е имало нормално работещ климатик, в два от вагоните - "някаква имитация на охлаждане, а в предпоследния си беше душегубка". 

"Затова пък чистотата на пода беше константна – под всякаква критика от първия до последния вагон. И цялата справедлива критика от страна на пътуващите се изсипва несправедливо върху влаковата бригада, които в случая нямат никаква вина, но са единствените с пряк контакт с недоволните", отбелязва министърът. 

Като добра новина той посочва това, че влакът е пристигнал почти навреме – само с 9 минути закъснение, тъй като на един от участъците се извършва ремонт и за преминаването на червен светофор е нужно спиране и получаване на специален документ. "Компромиси с това изискване вече не се правят и това беше потвърдено с моя заповед след челния сблъсък на два влака ден преди да стъпя в длъжност. Сигурността на пътуващите винаги е приоритет", отбелязва Караджов. Според него обаче 7 часа и половина за път от Варна до София е все още твърде много и времето трудно може да се съкрати съществено.

Като проблем той отчита, че във влака и като цяло никъде в БДЖ няма WiFi, нито бистро или вагон-ресторант, "което е абсурдно в наше време". "Добра новина е, че проблем с купуването на билети няма – и онлайн, и от автомати по гарите, и на български, и на английски. Купих си билет лесно и удобно както онлайн, така и от автомат. И че мобилната версия на сайта на БДЖ работи перфектно, като показва къде се намира влакът и колко е закъснението, ако има такова", пише още министърът. Отбелязва обаче, че ако си изпуснете влака по вина на БДЖ, ще трябва специално да минете през касите на гарата, за да ви презаверят билета. Иначе рискувате да бъдете глобени.

Министърът констатира и "трагичното състояние на гарите". Той пише:

Гара Мездра е ключова гара, но там дори няма тоалетна за пътниците. Или по-скоро има нещо с такъв надпис, което, слава Богу, е заключено, предвид вида му. Гара София-север е в долу-горе същото състояние.

Затова още днес съм наредил няколко неща:

1. Всички влакове да се приведат в адекватно за пътуване състояние – подовете да бъдат почистени, прозорците измити, всякакви петна – премахнати. За това има пари, има и хора, които получават заплати, за да се грижат за чистотата.

2. Във всеки влак за дълги разстояния да има служител на БДЖ, който да е отговорен за състоянието на вагоните преди потегляне на композицията. Поне един час преди тръгване на влака трябва да се осигури безупречна чистота, работата на климатиците, течен сапун в тоалетните, хартия и др.

3. Да има стюард, който да отговаря за чистотата по време на пътуването и да следи интериорът да не се цапа, драска или поврежда. В БДЖ работят достатъчно хора, за да може да се отдели персонал за това.

4. Към всеки бърз влак за дълги разстояния да има бистро. В момента БДЖ разполага с 10 такива вагона, които са достатъчни за покриване на тези линии.

5. Всички климатици във влаковете с вагони, снабдени с такива, трябва да работят нормално. Още повече, че на този тип вагони прозорците не се отварят. Факт е, че има и още един проблем - новозакупените стари вагони се нуждаят от модификация, за да работят у нас. Но е факт и че климатиците често не работят просто защото не са заредени с фреон.

6. Както направихме с обхода на линията София-Бургас, и по линията София-Варна ще бъдат идентифицирани участъци, където скоростта на влака е излишно намалена, за да можем да съкратим времето за пътуване. Радвам се, че с машинистите от влака, които от години пътуват по тези линии, имаме консенсус къде какво може да се направи.

7. НКЖИ трябва да ми даде до края на седмицата списък с гарите, на които не е правен ремонт последните 20 години, за да се види къде, какво и кога може да се направи, за да се подобри положението. Тук бързи резултати не можем да очакваме, заради липсващо финансиране, но все някога трябва да се почне.

Министър Караджов изтъква, че в БДЖ наистина не се е инвестирало десетилетия наред и подмяната на влаковете ще отнеме време, но и че има проблеми, които могат да се отстранят бързо, без особени усилия и за тях има пари. И колкото и да са дребни, ще подобрят значително комфорта на пътуващите.

Той е категоричен, че това няма да е последното му пътуване с влак: "Следващото ще е с крайградски пътнически влак. Там положението е още по-трагично, но също ще се действа бързо и в рамките на максимално възможното. Защото с вайкане и сарказъм положението няма да се оправи".

Публикацията завършва с "най-важното" по думите на Караджов, а именно:

"Поднасям искрените си извинения към всички пътници на БДЖ за условията, в които пътуват в българските влакове! Извинения и към редовите железничари, които въпреки, че съвестно изпълняват задълженията си, понасят основателните критики на пътуващите!"

Водещи

Най-четени