73% от потребителите у нас не познават правата си 14.03 | 17:58

Секторът с най-много нарушени потребителски права е търговията

От Ивелина Георгиева

Близо 73% от потребителите в България не познават правата си и законите, защитаващи техните интереси. Това сочат данни от социологическо проучване на агенция "Естат”, проведено между 5 и 8 март 2012 г.

Нивото на информираност на българските потребители е критично ниско, заяви Иво Желев, председател на социологическа агенция. Знанието на хората се свежда единствено до Закона за защита на потребителите.

Хората под 30 години са сред най-информираните за правата си, а тези над 60 - са сред най-малко запознатите с тях. Критично висок остава делът на пенсионерите, които не могат да идентифицират законите относно правата си - 87%.

"Липсата на информация се дължи на отсъствието на държавна политика", смята Иво Желев. В това свое твърдение той бе подкрепен от бившия еврокомисар Меглена Кунева, според която държавата не дава пари за изследвания на потребителските пазари. По този начин се управлява на тъмно и без знание, посочи тя. Без изследване не могат да бъдат отчетени резултатите през годините в тази сфера.

"Без статистика няма, как да се разбере, защо нещата сега не са по-добре в сравнение с минали години", коментира Кунева.

Секторът с най-много нарушения на потребителските права е търговията, сочат данните от проучването на "Естат”. 24% от запитаните са посочили, че в него правата се нарушават най-много. След търговията се нареждат хранително-вкусовата промишленост и услугите на мобилните оператори.

Финансовите услуги и администрацията са с почти незначителен процент.

Потребителите в Евопейския съюз най-много са се оплаквали от интернет услугите през 2011 г, заяви Меглена Кунева. 91% от тях са посочили, че са били с нарушени права. Най-малко оплаквания в ЕС има от услугите на градския транспорт.

По думите на Кунева 55% от българите търпят големи лишения от стоки от първа необходимост, а индексът на страната ни е най-нисък относно потреблението на стоки и услуги. Според Кунева от защита на потребителите може да се направи прекрасна икономическа политика като за целта за необходими три неща:

- да го осъзнаем;

- да опознаем този проблем;

- да не обслужваме монополите.

"Всичко свързано с потребителите е отговор на това, как живеем", коментира тя. Според нея картелите са по-страшни от монопола и има съзнателно политическо убиване на малките и средни фирми. Обществените поръчки вече са се обърнали с обратен знак, те се утвърждават и създават монополи, посочи Кунева.

Тя предложи да се направи изследване за монопола на пазара на горива у нас и доколко има монопол от страна на "Лукойл". Според Кунева българският пазар в момента е изцяло зависим от монопола и разчита на неговата милостиня. Тя определи пазара като "анемичен, слаб, несвободен и без достатъчно производство". Коментарът ѝ за високите цени беше, че мерките на земеделския министър Мирослав Найденов са странни и не е възможно изведнъж около Великден пазара да "цъфне и всичко да се успокои”.

Кунева е разтревожена за малките и средни фирми, които според нея загиват и подчерта, че вече и в сектора земеделие има монополи, но това ще се разбере по-късно.

Водещи

Най-четени