БДЖ обмисля прехвърляне на губещи влакове към общини 16.03 | 12:38

Идеята е за линии, от които компанията трупа значителни загуби

От Кристиан Костурков

Някои общини у нас може да станат жп-превозвачи. Това може да стане възможно, ако БДЖ прехвърли влакове към тях, каквато идея е залегнала в стратегията за развитие на компанията, пише "Труд". Става въпрос за крайградски влакове, които отчитат значителни загуби в момента. В момента БДЖ оперира с 364 такива линии. Всички те са на загуба, а има и влакове, за които приходите са едва 1% от разходите. Има обаче няколко влака, които със сигурност няма да бъдат предавани на общините, дори и Министерството на транспорта и парламентът да одобрят. Това са Габрово-Царева ливада, Септември-Добринище, Кюстендил-Гюешево и Димитровград-Подкова, тъй като линиите нямат алтернатива или са с потенциал за туристическа атракция.

Ако губещите линии бъдат прехвърлени към общините, самите кметове ще могат да решат дали да ги поддържат и как да става това или пък да ги заменят с автобуси. Отново според стратегията за развитие на БДЖ, ако отговорността за въпросните влакове бъде поета от кметовете, субсидиите, които в момента се получават от железопътното дружество за всяка линия, ще бъдат получавани от общината, която ще я стопанисва.

Самата схема за изчисляване на субсидиите за жп-превозите също се предлага да бъде изменена. В момента тя се изчислява на база разстоянието, което изминава даден влак. Идеята е това да се промени и субсидията за се получава според броя превозени пътници.

Най-четени