ВМРО: Бюлетини без номера, за да няма купен цигански и корпоративен вот 11.09 | 11:06

Населени места с над 200 жители да са кметства, е друго от предложенията за промяна в Изборния кодекс

От iNews.bg

Номерата на бюлетините да отпаднат. Кметствата да са с 200 жители, което дава възможност за пряк избор и по-голяма представителност в малките населени места. Искаме национален референдум да може да се произнася и по въпроси от компетенциите на ВНС.

Това са предложенията, които депутатите от ВМРО внасят между първо и второ четене на Изборния кодекс днес, обявиха на брифинг в Народното събрание Юлиан Ангелов и Красимир Богданов. Те са продължение на дългогодишните битки на партията срещу купения, етнически, необразован и корпоративен вот, които стоят в основата на опорочаването на изборните резултати от години. Неслучайно по инициатива на заместник министър-председателя по обществен ред и сигурността, министър на отбраната и председател на ВМРО Красимир Каракачанов именно образователният ценз беше вкаран като тема при обсъждането на промените в Конституцията. За нас това е един порочен кръг, който води до изкривяване на реалните резултати от изборите, но поради извратени неолиберални разбирания се смята за нарушаване на основни човешки права.

Ето защо ние предлагаме да се премахне номера от бюлетините – един образован и грамотен избирател не би се затруднил да прочете пълното наименование на човека/партията/сдружението, за което/които иска да гласува, ако извършва информиран избор. Със сигурност няма как да избегнем конците, шаблоните и снимките в телефоните, както и десетките други престъпни практики, измислени от дилърите на гласове, но поне поставяме основата на дебат, от който полза има цялото общество, част от което от месеци е по площадите на протестите и иска "промяна на системата".

Създаването на кметство в населени места с над 200 жители дава много по-голяма възможност за пряко представителство на хората и отново има отношение към процесите по оптимизиране и демократизиране на регионите с фокус преодоляване на регионалния и демографски дисбаланс в България.

Законът за прякото участие на гражданите в държавната власт и местното самоуправление към момента изключва повдигането на теми, които са от компетенциите на Велико народно събрание. За нас от ВМРО обаче основният закон - Конституцията на Република България, не съдържа ограничение, касаещо въпроси, които са изключително правомощие на ВНС да не могат да се решават чрез референдум. Този извод се основава на безспорния факт, че прякото упражняване на народния суверенитет чрез предвидена в закона форма на пряка демокрация е равнопоставен способ на упражняването на народния суверенитет чрез политическо представителството. Тази равнопоставеност е изрично изразена и в чл. 1, ал. 2 от Конституцията на РБ – "цялата държавна власт произтича от народа. Тя се осъществява от него непосредствено и чрез органите, предвидени в Конституцията."

За нас върховенството на закона е в основата на демокрацията и това трябва да е водещ принцип. По тази причина смятаме, че подобна възможност, дефинирана категорично, би довела до осъществяването на реална пряка демокрация, без нуждата от тълкувателно решение на Конституционния съд, при спазването на действащата законодателна рамка.

МОТИВИ

Предложените промени целят премахването на номерата в бюлетината пред имената на политическите партии и коалиции с цел избягване на порочни практики, които компрометират вота и изкривяват резултатите.

По досега действащия правен режим статутът на едно населено място в кметство се определя от наличието на над 350 негови жители. Предлагаме създаването на кметство да е при наличие на над 200 жители. С това ще се постигнат по-добри и оптимални условия и възможности на кметствата за изпълнение на предоставените им от съответните общини функции – административни, териториални и финансови. Създаването на кметство в населени места с над 200 жители ще създаде възможност и за пряк избор на кметове в тях. Това кореспондира с пряката демокрация и ще отрази реално волята на хората в малките населени места. Това до голяма степен ще доведе до по-голяма организационна и финансова самостоятелност на кметствата и с възможност да участват в съответни европейски програми.

Невъзможността да се произвежда национален референдум по въпроси от компетентността на Велико народно събрание е заложена в Закона за прякото участие на гражданите в държавната власт и местното самоуправление още от момента на неговото внасяне като законопроект. Това ограничение е в съществено противоречие с мотивите, че "законът е насочен към разширяването на възможностите за пряка демокрация", че законът е насочен към "създаването на непротиворечива и реално действаща правна уредба на формите, условията и реда за нейното осъществяване" и най-вече към извода в мотивите, че "въпросите, по които могат да се организират референдуми, са от кръга на компетентността на Народното събрание, респективно на Общинските съвети, като от тях са изключени тези, които според Конституцията или по своето естество не подлежат на решаване чрез референдум.".

Конституцията на РБ не съдържа ограничение, че въпросите, които са изключително правомощие на Велико народно събрание, не могат да се решават чрез референдум. Анализът на съдържанието на тези правомощия показва, че те не се отнасят и към групата на тези, чието естество не позволява решение по тях да се взима чрез референдум. Дори напротив, съществуването на такова ограничение може да се определи като необосновано ограничаване на народния суверенитет. Този извод се основава на безспорния факт, че прякото упражняване на народния суверенитет чрез предвидена в закона форма на пряка демокрация е равнопоставен способ на упражняването на народния суверенитет чрез политическо представителството. Тази равнопоставеност е изрично изразена и в чл. 1, ал. 2 от Конституцията на РБ - цялата държавна власт произтича от народа. Тя се осъществява от него непосредствено и чрез органите, предвидени в Конституцията.

Вероятно създаването на това ограничение се основава на факта, че във Велико народно събрание политическото представителство е по-широко, тъй като народните представители са 400. Вероятно защото в мотивите към създаването на закона не се съдържа нарочна обосновка защо въпросите от компетентност на ВНС са изключени от референдума. Този аргумент няма никакво отношение към прогласената от самата Конституция равнопоставеност на формите за упражняване на народния суверенитет. Приемането на противното би означавало да се приеме и че възможността за пряко упражняване на държавната власт от суверена се определя от преценката на учредителната власт (ВНС) за броя на народните представители. А подобен извод е юридически несъстоятелен.

Предложението за промяна в методиката за определяне на резултатите от гласуването за кметове цели в действителните гласове да не се включват гласовете с "не подкрепям никого". По този начин ще може да се произведе избор още на първи тур и ще се избегнат повторните избори, като съответния вот не би повлиял на крайния резултат.

Водещи