Винопроизводителите ни трябва да се насочат към износ в Азия и Америка 14.02 | 12:13

Изложенията в Китай, Индия, Виетнам и Сингапур са приоритет, смята производител

От Ивелина Георгиева

Производителите на вино в България трябва да се насочат към износ на вина в Азия и Америка. Това каза за iNews собственикът на лозя и винопроизводител Ивайло Пандов.

По думите му причината да се насочим натам, е че пазарът в тези райони е млад, хората тепърва започват да се учат да пият вино и цените, на които може да се изнася са далеч по-добри, отколкото тези в Европа. Според Ивайло Пандов българските винопроизводители трябва да се опитат да работят с Виетнам, Сингапур, Малайзия, Индия и САЩ.

Това са съвсем нови пазари, в които България не е навлязла и все още е слабо представена. "Това са огромни пазари с много добри цени, в които си струва да инвестираме”, посочи Пандов. За да се случи това обаче първо трябва да започнат промоциите в третите страни, т.е да се участва на всички изложения там.

На първо време това може да стане с помота на държавата в лицето на Агенцията за малки и средни предприятия, която подпомага тези изложения. Те трябва да бъдат включени като приоритетни за подпомагане, предложи Пандов.

Той обясни, че в момента приоритетни с помощта на държавата са изложенията в европейските страни, но ние много трудно можем да конкурираме европейските производители. Българският винопроизводител ще спечели стабилност и сигурност, ако започне да изнася за азиатския и американския пазар. Така те ще могат да си погасят задълженията и да реализират печалба, подчерта винопроизводителят.

По думите му износът дава възможност за развитие, докато нашия вътрешен пазар не дава такава възможност. Той обясни, че у нас всеки подбива цените, веригите поставят много тежки условия и 50% или повече от печалбата на производителя отива в търговския посредник, дистрибутора и веригата. "Спасението е единствено и само в износа”, коментира Ивайло Пандов.

Той даде пример с китайската винена компания "Династи", която произвежда годишно около 93 милиона бутилки вино, от които 63 милиона реализират на вътрешния пазар, а останалите бутилки са предназначени за износ.

Според Ивайло Пандов първото и най-важно нещо е да се промотира географския ни регион, за да се знае, къде е България. Освен на винопроизводтсвото това ще се отрази добре и на туризма, допълни още той.

Страните от новия свят като Австралия, Нова Зеландия, Чили и Южна Африка имат сериозни традиции във винопроизводството и през последните няколко години са се насочили към азиатските пазари. Тяхната стратегия е в националната политика, която цели да наложи първо държавата и след това вината.

"Ние не искаме чак до такава степен помощ от държавата, тя не може да ни решава бизнес проблемите, но трябва да се финансираме в тази насока", коментира Ивайло Пандов.

Той допълни, че азиатските държави са започнали да развиват по-стабилно винената култура и са склонни да дават повече пари за божествената напитка и ако в момента износа за Русия и Европа е 30/40 евроцента за литър, то за Китай вече е около 2 евро.

Водещи

Най-четени