Втората линия на метрото заработи 31.08 | 12:30

Това е самочувствие за нацията, диви се Борисов

От Диана Цветкова

Председателят на Европейската комисия (ЕК) Жозе Барозу и премиерът Бойко Борисов откриха втората линия на столичното метро.

На тържествената церемония в метростанция "Сердика" присъстваха и президентът Росен Плевнелиев, кметът на София Йорданка Фандъкова и изпълнителният директор на "Метрополитен" Стоян Братоев.

"Това е голям ден за България и София, който е резултат от усилията и на Европейската комисия", заяви Жозе Барозу.  Той изтъкна, че втората метролиния ще усъвършенства транспортната система в столицата, ще направи придвижването по-бързо и сигурно, като същевременно ше намали замърсяването.

По предварително обявени прогнози се очаква с тръгването на новата линия, която свързва кварталите "Обеля" и "Лозенец" трафикът в столицата да се намали с 20%. Проектът се финансира със средства от европейските структурни фондове като председателят на ЕК не пропусна този факт в изказването си.

"Новооткритият метродиаметър е пример за това какво може да се очаква от Европа. По линия на европейските фондове е осигурена 50% или 476 млн. евро от стойността на метрото", изтъкна Барозу.

По думите му проектът е пример за това какво може да се направи с европейските фондове и не скри удоволствието си, че една от метростанциите се казва "Европейски съюз". "Това демонстрира, че ние сме рамо до рамо – Европейския съюз, София и България", заяви Барозу.

От думите му стана ясно, че разширението на софийското метро ще продължи да се осъществява с еропейски пари.

"Ние не мрънкаме за пари в Европейския съюз, в пъти повече усвояваме пари от европейските фондове. Очаквам от Барозу да продължи да ми пише "Аз обичам България" и да продължим работата по толкова важни инфраструктурни проекти. Когато има такива обекти, това е самочувствие за нацията, това е демокрация", заяви от своя страна премиерът Бойко Борисов.

Той благодари на всички, на всички хора, работили по проекта, включително "към тези, които завещаха 4 километра тунели от 60-те години, които използвахме".

"Следващите поколения, които не бяха от нашите поколения, не бяха виждали какво е метро, какво е магистрала. Сега тези деца, които ще израснат, това няма да им прави впечатление", убеден е Борисов.

Той заяви, че разширението на подземната железница ще е един от приоритетите ни, като за следващия програмен период 2014-2020 ще се акцентира на изграждането на Лот 3 на магистрала "Струма" и магистрала Хемус.

В своето приветствие президентът Росен Плевнелиев пък заяви, че днес "София ликува", а България се гордее с откриването на новата линия.

Новата метролиния е с трасе с дължина 11 км и има 11 спирки. Капацитетът ѝ за 130 хиляди пътници дневно, а прогнозите са с нея трафикът по улиците да се облекчи сериозно.

Днес всички граждани ще могат да пътуват безплатно, но ще имат достъп до метрото след 14,00 часа. За сметка на това с пускането му картите за метрото поскъпнат – персоналната ще е 35 лева, а тази без име и снимка – 42 лева, вместо досегашните 23 и 28 лева. Цената на билета остава непроменена – 1 лев.

На някои от метростанциите пък са изградени т.нар. буферни паркинги, на които хората, използващи метрото, ще могат да паркират на преференциални цени.

За нуждите на метрото след пускането на втората линия са купени 18 влака, всеки с капацитет 1100 пътници. Новите машини са много по-икономични от старите влакчета и се очаква да намалят разхода за електроенергия с 25%.

Водещи

Най-четени